Corintenii si Vorbirea in Limbi

Acesta este un raspuns foarte pe scurt la articolul “Clarificari” scris de pastorul Ton si postat pe site-ul “Strajerii”.

Corintenii si vorbirea in limbi

Nu am scris aceste lucruri pentru a ofensa pe credinciosii Penticostali. Nu am folosit un limbaji academic deoarece intentia mea este ca o majoritate de cititori sa inteleaga problematica vorbirii in limbi.

Articolul de fata este doar o expunere succinta a vorbiri in limbi in biserica din Corint.  Pentru o intelegere corecta trebuie sa vedem contextul acestei epistole. Biserica din Corint avea cele mai multe probleme in comparatie cu alte biserici din secolul intai. Iata cinteva exemple: lipsa de unitate, imoralitate, participare in chip nevrednic  la masa Domnului, abuzul vorbirii in limbi, si indoieli cu privire la invierea Domnului Christos. Criza din biserica Corinteana era generata si de faptul ca multi nu erau nascuti din nou: “Sunt intre voi unii, care nu cunosc pe Dumnezeu, spre rusinea voastra o spun” 1 Cor 15:34. “Pe voi insi-va incercati-va daca sunteti in credinta” 2 Cor 13:5. Prezenta celor neregenerati in acea biserica are legatura cu vorbirea in limbi asa cum vom vedea mai departe.

In continuare am sa punctez cinteva lucruri esentiale din 1 Corinteni capitolele 12, 13 si 14. La inceputul capitolului 12, se arata cum Duhul Sfant unuia ii da sa vorbeasca despre intelepciune, altuia sa vorbeasca despre cunostinta. Nu toti primesc aceleasi daruri. Mai mult, se spune ca aceste lucrari le face acelasi Duh, care da fiecaruia in parte daruri dupa cum voieste, nu dupa cum ar vrea credinciosii.
La sfirsitul capitolului 12:29-31 sunt puse o serie de interebari retorice care impun un raspuns negativ. Iata un exemplu: “Toti  sunt invatatori?” Raspunsul este nu. Orice biserica are citiva invatatori, toti ceilalti asculta. “Toti vorbesc in alte limbi?” Raspunsul este nu. De ce aceste intrebari retorice? Apostolul vrea sa intipareasca bine in mintea Corintenilor adevarul ca Duhul Sfant este Suveran in acordarea darurilor, iar credinciosii nu au toti aceleasi daruri. O traducere mot a mot a
1 Corinteni 12:30 (partea a doua) suna asa: nu toti vorbesc in limbi. Prima concluzie: Vorbirea in limbi nu este pentru toti membri bisericii. Deci ea nu este dovada primirii Duhului Sfint. Vorbirea in limbi nu se cere.

Continuind incursiunea noastra in capitol 13 versetul 1, vedem cum apostolul foloseste o anumita forma gramaticala (subjonctiv) a verbului a “vorbi”, care implica excluderea vorbirii in limbi ingeresti. “Chiar daca as vorbi in limbi omenesti si ingeresti…”
In v. 1 limbajul este hyperbolic, adica exagerat. Scopul acestui mijloc de vorbire este ca sa arate credinciosiilor ca, chiar daca prin absurd cineva ar vorbii in limbi ingeresti fara sa aiba dragoste, totul ar fi degeaba.
A doua concluzie: vorbirea in limbi ingeresti este exculsa. Singura alternativa este vorbirea in limbi omenesti, adica in limbi care pot fi intelese, chiar daca necesita traducere.

A treia concluzie: Vorbirea in limbi omenesti are in vedere primordial o comunicare rationala cu scop evanghelistic, asa cum vedem in Faptele Apostoliilor 2:11. “…Iudei sau prozeliti, Cretani si Arabi, ii auzim vorbind in limbile noastre lucrurile minunate ale lui Dumnezeu”.

Alt lucru remarcabil in capitolul 13 este felul cum apostolul trateaza cunostinta, proorocia si vorbirea in limbi. Cunostinta si proorocia sunt partiale ca si cuprindere (v. 9). In contrast cu aceasta, vorbirea in limbi nu a fost partiala, ci deplina. De aceea apostolul foloseste cuvinte diferite cind califica felul cum vor evolua cunostinta, proorocia si vorbirea in limbi. Cunostinta si proorocia se vor sfarsi, ne spune el. Verbul  “a se sfarsi” se poate traduce din limbajul original si cu a fi abolit. Cind este vorba de vorbirea in limbi, apostolul spune “limbile vor inceta”. Sensul este vor inceta de la sine.

V-ati intrebat vreodata de ce la coborirea Duhului Sfant (Fapte 2:4,8) apostolii vorbesc in limbile popoarelor adunate, iar la scurt timp dupa aceea nici unul din cei trei mii de mantuiti (Fapte 2:41) nu au vorbit in limbi?
Dintre toate miile de convertiti care urmeaza in biserica primara, dupa ziua cinzecimii, nimeni nu vorbeste in limbi, afara de cazul centurionului Cornelius (Fapte 10:46). In aceasta situatie s-a dat o dovada pentru evreii veniti cu Petru ca neamuriile au primit Duhul Sfant pe picior de egalitate cu ei. Mai tirziu, Saul este convertit si nu vorbeste in limbi in momentul mantuirii (Fapte 9:17), iar nici unul din convertitii lui (in bisericile dintre neamuri) nu vorbesc in limbi dupa primirea mantuirii. Singura exceptie este in Fapte 19 unde niste ucenici de-ai lui Ioan rataciti prin Efes vorbesc in limbi cind Pavel isi pune mainile peste ei, primind in acelasi timp Duhul Sfant. Aceasta exceptie este facuta regula, de multi pastori Penticostali. Cind apostolul Pavel a spus ca vorbeste in limbi mai mult decit toti Corintenii (1 Cor 14:18), el s-a referit la limbi intelese care el le folosea pentru extinderea imparatiei lui Dumnezeu.

Nu este surprinzator faptul ca nici o epistola din Noul Testament, cu exceptia la 1 Corinteni, nu pomeneste nimic despre vorbirea in limbi. Cartea Apocalipsa deasemeni nu spune nimic despre acest subiect. Toate acestea confirma ca vorbirea in limbi urma sa inceteze. In istoria bisericii vorbirea in limbi a fost absenta, cu mici exceptii. In 1901, Charles Fox Parham a indus vorbirea in limbi unei studente pe nume Agnes Ozman, si asa a aparut Penticostalismul. Cu alta ocazie o sa vedem istoria tenebroasa a lui C.F. Parham.

Acum intorcindu-ne la cunostinta si proorocie, apostolul spune ca ele se vor sfarsii cind va veni ceea ce este desavirsit, complet, sau matur. Acestea sunt felurile in care se poate traduce cuvintul din original. Ce este acest complet sau matur face obiectul unui studiu separat, dar in nici un caz cunostinta si proorocia nu inseamna profetie stil secolul 1 sau revelatie egala cu Scriptura.

In capitolul 14 apostolul finalizeaza discutia despre vorbirea in limbi in raport cu profetia. El arata ca profetia in sensul de zidire, este cea care trebuie sa preocupe pe credinciosi, iar vorbirea in limbi sa nu fie impiedicata intre cei din biserica din Corint. De ce? El explica credinciosilor de acolo ca vorbirea in limbi este un semn pentru cei necredinciosi (v. 22). In biserica din Corint erau multi care se inselau cu privire la nasterea din nou, asa cum am aratat la inceputul articolului, iar apostolul vroia sa demonstreze ca Dumnezeu le dorea mantuirea cu orice pret. Vorbirea “in o limba” (singular), un alt aspect discutat in capitolul 14, este de o importanta secundara pe care apostolul l-a descurajat chair intre Corinteni. Cu atit mai mult nu se pune problema vorbirii “in o limba” astazi.

In concluzie, vorbirea in limbi si “in o limba”, nu este pentru biserica din zilele noastre. Nu mai incape in discutie ca vorbirea in limbi ar confirma prezenta Duhului Sfant in viata credinciosului.

Pastor Paul Dan
San Diego

Dec 1, 2010

11 thoughts on “Corintenii si Vorbirea in Limbi

  1. Ma bucur ca am reusit sa vad mai bine lucrurile;
    sper sa-mi ajut prietenele surori penticostale,
    sa inteleaga Cucintul lui Dumnezeu mai limpede.

  2. Spuneti ca biserica din Corint era cu cele mai multe probleme in comparatie cu celelalte biserici din NT.Citez din Pavel pentru corinteni:”..Multumesc totdeauna lui Dumnezeu cu privire la voi…marturia despre Hristos a fost bine intarita in mijlocul vostru;nu duceti lipsa de niciun fel de dar,in asteptarea aratarii Domnului nostru Isus Hristos.” N-ar trebui sa subliniati numai lucrurile care folosesc invataturii pe care vreti sa o propagati,pentru ca ciuntiti adevarul.Biserica din Corint avea multe probleme,dar era cea mai completa in asteptarea Mantuitorului!Diavolul ataca acolo unde exista adevar si potential.Acolo vrea sa distruga,in contextul acesta existau si multe probleme cu unitatea,randuiala,etc..Dar in nici un caz ca erau o biserica “pe nicaieri”…
    Spuneti ca atunci cand Pavel spune ca el vorbeste in limbi mai mult decat ei toti,el se refera la limbi intelese ca sa propovaduiasca Evanghelia.O logica elementara va contrazice:Pavel spune ca vorbeste in limbi mai mult ca ai in contextul invataturii si discutiei despre vorbirea in limbi pe care o practicau corintenii.Aveti multa dreptate in multe aspecte pe care le tratati in acest articol,dar de dragul argumentarii unei anumite teologii,fortati unele lucruri.Asta nu ajuta,mai degraba creaza confuzie si va fura din bine-intentionare,va rog sa nu sfidati logica si cunostintele oamenilor.Daca ceva nu “pusca”(nu se potriveste) cu ceea ce vreti sa demonstrati,mai degraba sariti ideea decat sa deformati.Repet,mai mult va incurca scopurile.

  3. Domnule Doru, Pavel foloseste din greu ironia, hiperbola si alte procedee stilistice. Dar cu siguranta este mai usor sa preiei o traditie carismatica decat sa transpiri la studiu biblic.

  4. Un crestin nu trebuie sa potriveasca doctrina la experiente in schimb trebuie sa aiba o explicatie biblica pentru ceea ce traieste.
    In articolul anterior acestuia ati scris asa:

    Teoria lui Ton si a Strajerilor ca un credincios convertit si umplut cu Duhul Sfant poate ajunge intr-o situatie de a fi stapinit/posedat demonic, este o alta mare erezie. Cuvintul spune ca noi suntem pecetluiti cu Duhul Sfant: „si voi, dupa ce ati auzit Cuvintul Adevarului, (Evanghelia mantuirii voastre) ati crezut in El si ati fost pecetluiti cu Duhul Sfant care fusese fagaduit.”(Efeseni 1:13)

    Cum poate cineva pecetluit cu Duhul Sfant sa fie posedat demonic? Aceasta este posibil numai in gindirea carismatica.

    Exista cazuri de oameni, printre care ma numar si eu, care Il cauta sincer pe Dumnezeu, cred in Domnul Isus, se boteaza in apa si cu toatea astea la un moment dat au o experienta care cred ei ca este botezul cu Duhul Sfant si in urma careia vorbesc in limbi neintelese de ei. Aceasta experienta este in camaruta de rugaciune in timpul rugaciunii catre Dumnezeu Tatal in Numele Domnului Isus.

    Din ceea ce ati scris in fragmentul de mai sus, inteleg ca acea experienta nu are cum sa fie decat de la Dumnezeu. Deci vorbitul in limbi nu este generat de demoni. Cum explicati acest vorbit in limbi in situatia data?

  5. Pingback: Din gandirea baptista « Ucenicul lui Hristos

  6. @ucenicul:
    A fi posedat de diavol este altceva decat a practica o glosolalie care poate fi de multe naturi: imitativa, din motive psihologice, autosugestie etc. Dar stai linistit, vorbirea in limbi se practica si de vrajitori, sper ca stii.

    • Nu cred ca a fost inteleasa intrebarea mea.

      Teoria lui Ton si a Strajerilor ca un credincios convertit si umplut cu Duhul Sfant poate ajunge intr-o situatie de a fi stapinit/posedat demonic, este o alta mare erezie.

      Pe de alta parte ni se spune ca vorbitul in limbi nu mai este pentru ziua de astazi.

      Intrebarea mea este: cum se poate ca un crestin care este botezat, crede in Dumnezeu si se roaga in Numele lui Isus sa vorbeasca intr-o limba necunoscuta lui in conditiile in care nu a mai auzit pe nimeni pana atunci sa vorbeasca in limbi (deci nu e vorba de imitatie)?

      Cum te poti autosugestiona sa vorbesti intr-o limba necunoscuta tie? Poti sa inventezi si sa inveti un fel de limba dar pentru asta trebuie ca mintea ta sa pregateasca acest tip de vorbit. De exemplu pot sa formez cateva cuvinte cu mintea mea gen: bubu, nana, etc si apoi sa tot repet cuvintele astea. Insa nu despre asta vorbesc aici. Vorbesc de oameni care vorbesc o limba necunoscuta si pe care nu si-o pregatesc ei, nu o invata.

      Mi se pare ca vorbiti despre ceva ce nu cunoasteti si de aceea puteti sa trageti atat de usor concluzii si sa catalogati lucrurile.

      Bineinteles ca si diavolul poate sa contrafaca si sa ii dea cuiva o limba necunoscuta cum ar fi cazul vrajitorilor. Dar aici apare intrebarea: poate un crestin care se roaga Domnului sa capete o astfel de limba demonica?
      Acest ultim punct intra in contradictie cu citatul de la inceputul comentariului.

      • pacea Domnului, asi dori sa articulez doar o mica ideie care posibil sa dea de inteles cititorilor., anume , pofi fii cu Duhul sfant a lui Dumnezeu cand te-ai intors la Dumnezeu si l-ai primit prin credinta ,marturisire pe Dl ISUS IN INIMA TA si cauti acum sa traiesti o viata sfanta dupa cuvant evident, dar tot aceia-si persoana se lasa de cuvant,cade si traieste o viata pe langa cuvant robit de pofta lui insisi, si in viata lui vine altcineva evident posibil rangul,bani,anvonul,etc.si astfdel sa fie posedat sau in inima lui cum spune mantuitorul vine diavolul vede cai casa curata maturata si aduce alte duhuri mai rele cu el, este evident eu cercetez de ceva vreme clar cu inregistrari cu programe feluritele vorbiri in limbi sa pot opserva unde duc ele , sunt evident invatate si la fiecare vorbire in limbi sunt exprimate aceleasi lucruri, apoi Dumnezeu nu este acelasi in vorbiri in limbi, daca are sa spuna ceva pacatosului ii spune direct prin cuvant, da si amin.acum de dragul cuvantului sfant nu cautam argumente sa ridicam in rang vorbirea in limbi ca si cum ar exista, evident sunt crestini adevarati si la pendicostali cares traiesc viata dupa standardele cuvantului sfant,dar printre ei spune cuvantul intra si asa zisi apostoli mincinosi care aici e problema nui crede nimeni ca fiind mincinosi si toti care vad adevarul il simnt nu spun nimic ,le gadila urechile,curiojitatea sa vada ce ii va spune unuia si altui ajunge de va zice hai sa vad cemi va spune si mie si asa usor si suptil va deveni un eretic ,se va desparti de cuvant ,se va multumi doar cu cititul la biserica si acela foarte putin deoarece toti vorbesc mai mult dintre ale lor.

    • Ce am vrut sa subliniez este faptul ca ati scos teoria conform careia in ziua de azi nu mai exista vorbitul dar nu ati gasit o teorie care sa explice ce este cu acei crestini care vorbesc in limbi, pentru ca, va place sau nu, acei crestini exista.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s