Isaia 53 este o Evanghelie completa; impreuna cu moartea si invierea Domnului Cristos, indreptatirea credinciosului este afirmata plenar

O dificultate care aduce binecuvantare

Domnul a găsit cu cale să -L zdrobească prin suferinţă… Dar, dupăce Îşi va da viaţa ca jertfă pentru păcat, va vedea o sămînţă de urmaşi, va trăi multe zile, şi lucrarea Domnului va propăşi în mînile Lui. (Isaia 53:10)

Acest articol il incep cu o atentionare in dragoste. Versetul 10 din Isaia 53 are dificultatea lui, iar un aspect particular din pasajul respectiv este ocolit de unii vestitori ai evangheliei din Romania care au acces la sensul original al versetului. Despre ce este vorba? Fratele Cornilescu a tradus prima parte a versetului 10 intru-n mod parafrazat. Cand Cornilescu a redat cu “Domnul a gasit cu cale sa il zdrobeasca prin suferinta”, de fapt el a parafrazat textul original. Tradusa in mod corect, propozitia mentionata arata asa: “Domnul a avut placerea (chaphets) sa il zdrobeasca prin intristare”. Fratele Cornilescu a tradus “a avut placerea” cu “a gasit cu cale”. Sunt convins ca el s-a gandit la faptul ca miscarea evanghelica in Romania era foarte incipienta, si fratii n-ar fi inteles acest verset.

Cum deci putem intelege ca “Domnul a avut placerea (chaphets) sa il zdrobeasca prin intristare”? Este Dumnezeu un sadist? Imi aduc aminte de un predicator eretic din Romania care fiind doctor chirurg, argumenta intru-n fel ca Dumnezeu avea placere sa il zdrobeasca pe Fiul Sau. Aceasta idee a chirurgului este o abominatie. Solutia la acest verset o ofera tot Cuvantul Lui Dumnezeu cand este luat in context. Ce spun versetele dinainte? In versetul 4 ni se arata ca El a luat asupra Lui rebeliunea si perversiunile noastre, iar in versetul 8 din nou se mentioneaza perversiunile noastre. La momentul in care Isaia vorbeste ca Domnul a avut placere sa il zdrobeasca prin intristare in versetul 10, Fiul Lui Dumnezeu era cu grozavia pacatelor noastre asupra Lui. In consecinta El era una cu pacatele noastre, iar Dumnezeu il vedea asa, si Lui Dumnezeu i-a facut placere sa distruga pacatul, nu pe Fiul Sau. Insa, odata cu anihilarea pacatului nostru, este si Cristos omorat. Iata ce perfect explica Noul Testament acest lucru: Pe Cel ce n’a cunoscut niciun păcat, El L -a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în El. (2 Cor. 5:21).

Rezultatul mortii la Golgota este o samanta de urmasi, adica Biserica si cei mantuiti din Israel. Aici mai trebuie aratat un lucru. Unde Cornilescu a tradus cu “lucrarea Domnului va propasii in mainile Lui”, originalul spune asa “placerea Domnului va propasii in mainile Lui”. Placerea Domnului este samanta de urmasi; sunt cei rascumparati prin suferintele Fiului Sau. Numai Domnul Cristos care ne-a nascut in suferintele de la cruce ne poate face sa prosperam spiritual ca biserica, dar ca si credinciosi individuali.

A fost dat din pricina fărădelegilor noastre, şi a înviat pentru neprihanirea noastra

Acest subtitlu este de fapt versetul 25 din Romani capitolul 4. El ne va ajuta sa intelegem mai bine urmatorul verset din Isaia 53. Va vedea rodul muncii sufletului Lui şi se va înviora. Prin cunoştinţa Lui, Robul Meu cel neprihănit va pune pe mulţi oameni într’o stare după voia lui Dumnezeu, şi va lua asupra Lui povara nelegiuirilor lor. (v.11)

Este bine sa reamintim ca termenul “neprihanit” pentru cititorii de azi are mai mult inteles cand este redat ca “drept”. Mai departe am sa redau versetul 11 intr-o varianta mai aproape de original: “Va vedea rodul agoniei (`amal) sufletului Lui si va fi satisfacut/implinit (saba`). Prin cunostita Lui, Robul Meu cel drept (tsadiq) va indreptatii (tsadaq) pe multi si v-a lua asupra Lui perversiunile (`avon) lor.”

Versetele 10 si 11 in mod clar redau invierea Domnului Cristos. Implicatile invierii Sale sunt imense dar aici vom ramane doar la faptul ca Isaia in mod specific descrie invierea lui Cristos care urmeaza dupa moartea Sa pentru pacatele noastre.

Acum revenind la versetul 11, trebuie sa remarcam citeva lucruri grandioase.

1. Sufletul Domnului Cristos a agonizat, dar dupa aceea este inviorat, satisfacut, implinit. Ce frumos este redat simntamantul invierii pe care l-a experimentat Domnul Cristos. Multi dintre noi vor inviorare spirituala si puterea invierii Lui fara a agoniza in lupta impotriva pacatului. Aici avem nevoie si de acest repros: Voi nu v’aţi împotrivit încă pînă la sînge, în lupta împotriva păcatului. (Evrei 12:4)

2. Este extraordinar cum Dumnezeu afirma in termenii cei mai precisi indreptatirea celui mantuit in cel mai important capitol al Vechiului Testament. Doctrina indreptatirii este la centrul suferintelor Domnului Cristos. El n-a agonizat de dragul suferintei, ci ca noi sa fim declarati drepti si facuti copii ai Lui Dumnezeu. Deci Robul Domnului cel drept indreptateste dupa ce a luat asupra Lui perversiunile celor ce vor fi indreptatiti. Subiecte ce tin de jertfa Mantuitorului si indreptatirea prin credinta ar trebui sa faca obiectul blogurilor lucratorilor Evangheliei, si nu filmulete, jurnalistica, discutii sterile, sau folosirea unor termeni degradanti.

3. A fost dat din pricina fărădelegilor noastre, şi a înviat pentru indreptatirea  (drepti/indreptatiti/justificati) noastra (Rom 4:25). Doctrina indreptatirii prin credinta nu este posibila fara inviere. Pacatele noastre sunt complet sterse prin jertfa Lui Cristos, dar jertfa este primita deoarece Cristos cel drept/neprihanit a inviat. Moartea nu putea sa il tina prizonier pe Fiul Lui Dumnezeu cel desavarsit: Dar Dumnezeu L -a înviat, deslegîndu -I legăturile morţii, pentrucă nu era cu putinţă să fie ţinut de ea. (Fapte 2:24).

A fost pus in numarul rebelilor, si totusi a mijlocit pentru rebeli

De aceea Îi voi da partea Lui la un loc cu cei mari, şi va împărţi prada cu cei puternici, pentrucă S’a dat pe Sine însuş la moarte, şi a fost pus în numărul celor fărădelege/rebeli (pasha`), pentrucă a purtat păcatele multora şi S’a rugat (paga) pentru cei vinovaţi/rebeli (pasha`). (v.12)

In acest verset final din Isaia 53, mai descoperim alte lucruri edificatoare pentru sufletul nostru.
1. Expresia “s-a dat pe Sine insusi la moarte” poate fi redata si cu “si-a expus/varsat (`arah) sufletul in moarte”. Sa nu uitam ca sufletul Sau era sublim, perfect, si deodata a fost expus grozaviei mortii pentru pacat. El a stiut asta si de aceea s-a rugat in Getsemani ca Dumnezeu sa indeparteze paharul acela de la El.

2. A fost pus in numarul rebelilor cu toate ca El a avut o ascultare de Tatal perfecta. In aceasta conditie apasatoare s-a rugat pentru adevaratii rebeli, adica pentru noi.

3. El s-a rugat (paga) pentru rebeli. Asa cum am vazut in articolul trecut rugaciunea de aici are sensul de mijlocire. Mijlocirea este insistenta si de aceea paga, care mai inseamna si asaltare, descrie bine natura mijlocirii. O viata de mijlocire in rugaciune este epuizanta, este una dintre cele mai grele lucrari ale omului credincios.

Concluzia la Isaia 53 doresc sa o public, cu ajutorul Domnului, saptamina viitoare.

Cristos este viu! 

Paul Dan

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s