Nu rezisti ca evanghelic in secolul 21 fara doctrina indreptatirii

Schimbare de titlu

Dintr-o necesitate am schimbat titlul articolului de la Indreptatirea, fundamentul Evangheliei harului la cel prezent. Continutul va fii acelasi.

Schimbare de conditii sociale

Cineva din Romania citind articolul anterior a comentat: Pe mine nu m-a afectat nicio traducere in niciun fel in dezvoltarea mea sprituala. Altcineva a zis: Ceea ce vreau să spun este că aceste noţiuni le înţelegem la nivel de intelect, de raţiune, de logică, de ceea ce ţine de gândire.Problema este de a le asimila, de a ni le însuşi…  

Ambele persoane au trait o parte din viata sub comunism, stiind ce inseamna crestinismul atunci. Acum vad crestinismul experimentat in libertate cu toate apostaziile de rigoare. Credinta crestina este cea mai incercata in libertate. Nu se poate supravietui spiritual fara doctrina indreptatirii ca baza a vietii crestine. 

Doctrina indreptatirii a reformat biserica Catolica, a schimbat Europa, si a creat omul modern in sensul bun a cuvantului 

Biserica Romano Catolica, a fost reformata de Dumnezeu prin Zwingli, Luter, si Calvin. Nimic nu a putut aduce revenirea la Biblie decat doctrina indreptatirii. Europa a fost transformata social oriunde Reforma si-a facut loc. Europeanul de rand, in termeni foarte generali a devenit mai etic, si mai productiv. Desigur ca gradual dupa primul razboi mondial, Europa a deviat in ceea ce vedem  astazi-un Babilon in formare. 

Doctrina indreptatirii nu este conditionata de epoca istorica 

Asa cum Dumnezeu a lucrat transformari majore in Europa in trecut, la fel poate lucra si in prezent in Europa de Est care nu a avut parte de Reforma. Cred insa ca, aflandu-ne in vremuri de apostazie transformarile sunt posibile la nivel de individ sau biserica. 

Doctrina indreptatirii nu este o masa servita la restaurantul McDonalds

Multi cred ca citirea unui comentariu despre doctrina indreptaririi, sau un comentariu al cartii Romani ii va face diferiti peste noapte. Epistola catre Romani este cea mai intinsa scriere a apostolului Pavel cat si cea mai complexa doctrinar. Abordarea doctrinei indreptaririi presupune cunoasterea Epistolei catre Romani, citirea unor comentarii pertinenta legate de aceasta epistola, smerenie, rugaciune, inspiratia Duhului Sfant, si rabdare. 

Comert cu sclavi, jertfe, si mania zeitatilor in antichitate 

In imperiul Roman era comun comertul cu sclavi. In loc de biserici, erau temple pagane unde se aduceau jertfe zeitatilor vremii. Jertfa de ispasire  avea rolul de a potoli mania zeilor. 

Vechiul Testament reglementa statutul sclavilor si instruia cu precizie poporul evreu in ce priveste rolul jertfelor aduse lui Dumnezeu si relationarea lui Israel cu Dumnezeu prin arderi de tot, jertfe de ispasire, jertfe de mancare, sau de multumire. 

Odata pe an marele preot intra in locul presfant cu sange ca sa stropeasca capacul de aur de pe chivotul marturiei. Aceasta era ziua ispasirii cand se aducea jertfa de ispasire pentru intregul popor. Ispăşirea aceasta o va face odată pe an cu sîngele dobitocului adus ca jertfă pentru ispăşirea păcatului, printre urmaşii voştri. Acesta va fi un lucru prea sfînt înaintea Domnului. (Exod 30: 10) Dar în partea a doua intră numai marele preot, odată pe an, şi nu fără sînge, pe care îl aduce pentru sine însuş şi pentru păcatele din neştiinţă ale norodului. (Evrei 9: 7)  Jertfa de ispasire si ziua ispasirii aveau cea mai mare semnificatie in Vechiul Testament. 

Stapanii de sclavi evrei aveau obligatia sa elibereze pe sclavii de origine evreiasca dupa un anumit numar de ani. Unii din acesti sclavi alegeau sa ramana mai departe sclavi de buna voie. Era un ritual special in privinta aceasta. (Deuteronom 15: 17) 

Jertfa de ispasire, sclavii de bunavoie, potolirea maniei lui Dumnezeu fatza de pacatos, sunt elemente esentiale in doctrina indreptatirii din Romani pe care le vom aborda putin mai incolo.

Definitia din DEX a verbului “a indreptatii”

 A da cuiva dreptul la ceva; a autoriza, a justifica (ceva); a îndritui, a îndreptui. Aceasta definitie se potriveste cel mai bine cu conceptul Biblic de indreptatire. 

O forma de indreptatire in Evanghelia dupa Ioan

Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celorce cred în Numele Lui, le -a dat dreptul (exousia) să se facă copii ai lui Dumnezeu; născuţi nu din sînge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu. (Ioan 1:12,13)

Ioan folosete un alt termen pentru a arata o forma a indreptatirii care aici este calitatea de copil a lui Dumnezeu. Cornilescu aici a tradus exact cum trebuia. Dumnezeu ne indreptateste, adica ne da drepturi in multiple feluri. Petru ne spune ca suntem facuti imparati si preoti (1 Petru 2:9). Pavel insa in Romani elaboreaza in mod complet doctrina indreptaririi. 

In Romani 3: 21-26 doctrina indreptaririi este doctrina Crucii,
invatatura suprema a Scripturii

  • Romani 3:21  Dar acum s’a arătat o neprihănire (Greceşte: dreptate), pe care o dă Dumnezeu, fără lege-despre ea mărturisesc Legea şi proorocii- Indreptatirea nu este o inventie a lui Pavel, ci are originea in Vechiul Testament. Indreptatirea este un termen legal. Pavel era cunoscator al legislatiei iudaice cat si a elementelor de drept roman. El foloseste o terminologie de felul acesta pentru ca Dumnezeu este Judecatorul Suprem, iar problema pacatelor nu este o simpla speculatie.  
  • Romani 3:22 şi anume, neprihănirea/indreptatire dată de Dumnezeu, care vine prin credinţa în Isus Hristos, pentru toţi şi peste toţi cei ce cred în El. Nu este nici o deosebire. Indreptatirea este accesiblia prin credinta, adica prin increderea in ce a facut Domnul Cristos. 
  • Romani 3:23,24 Căci toţi au păcătuit, şi sînt lipsiţi de slava lui Dumnezeu.Şi sînt socotiţi neprihăniţi/indreptatitii, fără plată, prin harul Său, prin răscumpărarea (apolutrósis), care este în Hristos Isus. Gloria lui Dumnezeu este standardul in acord cu care El judeca pacatele noastre. Cand insa ne reabiliteaza prin rascumpararea care este in Cristos Isus, El ne ridica in ce priveste indreptatirea la standardul gloriei Lui. Indreptatirea nu este doar nevinovatie, ci dreptatea glorioasa a lui Dumnezeu. De aceea termenul neprihanire care inseamna nevinovatie, nu este potrivit. Mai departe in verset, Pavel foloseste termenul rascumparare in doua feluri: este o referinta la piatza de sclavi, in cazul de fatza sclavi ai pacatului, iar al doilea sens se refera la cumpararea de catre cumparator a ceea ce i-a apartinut de la inceput. Rascumpararea presupune ca cei rascumparati au apartinut la inceput lui Dumnezeu. Domnul Cristos spune trei pilde in aceasta privinta in Evanghelia dupa Luca 15 in care pastorul isi gaseste oaia pierduta, femeia isi gaseste moneda pierduta, iar tatal isi gaseste fiul pierdut. Mai mult, Vechiul Testament arata in cartea Rut ca rascumparatorul trebuie sa fie ruda cu cel care urmeaza sa fie rascumparat. Din nou este o indicatie ca cei rascumparati au apartinut la inceput lui Dumnezeu. 
  • Romani 3:25 Pe El Dumnezeu L -a rînduit mai dinainte să fie, prin credinţa în sîngele Lui, o jertfă de ispăşire, ca să-Şi arate neprihănirea/dreptatea Lui; căci trecuse cu vederea păcatele dinainte, în vremea în delungei răbdări a lui Dumnezeu; Ne amintim ca in ziua ispasirii marele preot stropea cu sange capacul de aur de pe chivotul marturiei. Locul dintre cei doi heruvimi si capacul de aur se numea scaunul indurarii (Evrei 9:3-5). Aici in Romani Pavel ne arata ca adevarata ispasire care schimba mania lui Dumnezeu in indurare este singele Domnului Cristos. Versetul ne spune ca Dumnezeu a vrut sa-si arate dreptatea Lui. Cum? Aratandu-ne ca jertfele animalelor nu au ajutat cu nimic la mantuirea oamenilor si ca doar Fiul Sau implineste cerintele desavarsite a Lui Dumnezeu in ce priveste cerintele ispasirii. 
  • Romani 3:26 pentruca, în vremea de acum, să-Şi arate (endeixis) neprihănirea/dreptate Lui în aşa fel în cît, să fie drept, şi totuş să socotească neprihănit/sa indreptateasca pe cel ce crede în Isus. In versetul acesta Pavel din nou spune cum Dumnezeu isi arata dreptatea Lui. Aici este un alt aspect al glorios al indreptatirii. Dumnezeu nu coboara cu nimic standardul sfinteniei Sale, dar pedepseste pacatul si salveaza pe pacatos. Cum? Asa cum in vechime evreii puneau mainile peste animalul de jertfa simbolizand transferea pacatelor, tot asa la cruce pacatele noastre sunt transferate asupra Lui ca jertfa de ispasire murind El in locul nostru. Faptul ca in doua versete consecutive Dumnezeu vrea sa arate cum El ne indreptateste, trebuie sa ne ajute sa realizam ca doctrina indreptatirii date de Dumnezeu este doctrina suprema a Scripturii. 

Maine sper cu ajutorul Domnului sa public partea finala a acestui articol pe care o numesc Indreptatirea urmata de fapte. Si desigur dupa aceea vor urma cele doua articole promise care vor incheia seria aceasta. 

6 thoughts on “Nu rezisti ca evanghelic in secolul 21 fara doctrina indreptatirii

  1. Frate Paul,

    Primesc periodic o revista intitulata “The Trumpet”. Am inteles ca denominatia aceasta a fost infiintata de Armstrong si se numeste “Restored Church of God”:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Restored_Church_of_God

    In locul lui Armstrong e unul David Pack:

    http://rcg.org/dcp-bio.html

    M-a intrigat faptul ca intr-unul din numerele revistei spunea ca Romania a fost parte din URSS. Sunt convins ca nu e singura dezinformare a acestei denominatii. M-as bucura daca ati putea sa scrieti un post despre aceasta noua religie. In viziunea lui Pack, Armstrong e ca un fel de profet, un parinte spiritual. Sunt curios care sunt caracteristicile acestei denominatii si care-i sunt erorile.

    Va multumesc si ma rog ca Dumnezeu sa va binecuvanteze!

    • Frate Augustin,

      Te rog sa ma ierti de raspunsul intarziat. Multumesc pentru semnal. De unde primesti aceasta revista? Este in limba romana? Te rog da cateva amanunte in ce fel se face publicitate la aceasta secta, ce influenta are, si in ce orase sunt ei activi. Sper sa postez in weekend-ul viitor un articol documentat despre ei.

      Paul Dan

  2. Pingback: Doctrina indreptatirii este urmata de fapte | ioan8

  3. Pentru fratii care vorbesc lb. engleza ii invit sa vizioneze cu atentie aceasta predica a apologetului crestin evanghelic ERIC BARGER , directorul de la TAKE A STAND ! MINISTRIES :

    The Most Dangerous Cult / Eric Barger

    Cu adevarat nu vei rezista ca evanghelic in secolul 21 fara doctrina indreptatirii ( doctrina Crucii ) sub asaltul CELUI MAI PERICULOS CULT cu care se confrunta crestinismul actual !

  4. Am avut deosebita placere sa-l ascult acum doua zile , lunea aceasta ( 6 Mai 2013 ) , pe fratele Paul Negrut care a avut un mesaj din partea Domnului in biserica baptista Maranata din Arad .

    In acest mesaj din a doua zi de pasti , fratele Paul Negrut spunea : ” Biserica crestina a castigat batalia secolului 19 / 20 pentru afirmarea , pastrarea si dovedirea autoritatii , inspiratiei si inerantei scripturii , dar tragedia crestinismului actual ( secolului 20 / 21) este ca biserica contemporana pierde batalia pentru citirea scripturii . Dar aceasta batalie nu mai este la teologi ci la fiecare crestin in parte . ”

    Tot fratele Paul Negrut mai spunea tot in acest mesaj : ” In generatia actuala avem de a face cu cea mai extinsa forma de analfabetism biblic din istoria crestinismului . Oameni care nu mai citesc biblia si au un crestinism “folcloristic” , oameni care habar nu au de biblie …, care traiesc pe langa scriptura ! ”

    Desi procentul de oameni (crestinii) care stiu sa citeasaca e cel mai mare in istoria crestinismului , ei nu studiaza biblia si asta a permis o masiva acceptare a diluarii si pervertirii doctrinelor sanatoase ale bibliei concomitent cu absortia si hranirea prin televizor si internet cu cultura pop ( Hollywood , MTV , etc ) .

    In plus fratele Paul Negrut a relatat si o intamplare in care un crestin ii spunea altuia ca el anul acesta ” a trecut ( a citit in intregime ) de doua ori prin biblie ” , la care celalalt crestin ii raspunde intelept printr-o intrebare ” dar de cate ori a trecut biblia prin tine ??? ” . Adica nu-i suficient numai sa citim mecanic biblia , dintr-un spirit religios probabil de grup , ci trebuie sa cerem fierbinte in rugaciune calauzirea Duhului Sfant si sa o citim cu o atitudine sincera de a absorbi Cuvantul Domnului ca mai apoi sa-L aplicam in viata noastra si ca sa-L cunoastem tot mai mult pe El si voia Lui !

    Fratele Paul Negrut a atins , pentru cei care au avut urechi sa auda , si problema manifestarilor nebiblice ( de sorginte neo-liberala) venite in special din occident , care incep sa apara si la noi in biserici . Este vorba de tipul de manifestari si invataturi nebiblice intalnite mai ales , dar nu numai , la asa numitele biserici emergente vestice ( pentru cei care sunt in tema cu acest curent apostat , sub aceasta denumire ) cu care acestea doresc sa devina RELEVANTE in postmodernismul actual.

    ” BISERICA ESTE ZIDITA PE TEMELIA JERTFEI DOMNULUI ISUS CRISTOS ” a spus spre final fratele Paul Negrut !

    AICI PUTETI VEDEA MESAJUL in intregime a fratelui Paul Negrut , incepand cu aprox. minutul 01:00:30 :
    http://www.livestream.com/maranataonline/video?clipId=pla_77ad3585-b7b7-479d-877e-98a7886d15cb&utm_source=lslibrary&utm_medium=ui-thumb

    In continuare as adauga , foarte pe scurt , cateva date si informatii documentate de catre apologeti crestini evanghelici din SUA , care au ramas langa scripturi , despre aceste tipuri de biserici emergente vestice , postmoderne , precum si cele denumite generic -purpose driven church- :
    Acestea au ca scop declarat relevanta culturala in lumea postmoderna actuala . Pentru a-si atinge scopul relevantei ( ele spun ca sunt conduse de un “scop” -purpose driven church-) aceste tipuri de biserici sunt gata sa se conformeze standardului lumesc de traire si relationare ( apostazie morala ) si sunt gata sa-si dilueze si mesajul evanghelic ca sa-i atraga pe necredinciosi si sa nu-i ofenseze ( apostazia teologica ) . Pe scurt SCOPUL scuza MIJLOACELE !

    Trebuie sa fim treji si veghetori si SA RAMANEM IN SCRIPTURI pentru ca deja de ceva vreme buna aceste tipuri de erezii si-au intins obraznic tentaculele si asupra unor evanghelici din Romania .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s