Doctrina indreptatirii este urmata de fapte valide inaintea lui Dumnezeu

Cand noi fara sa vrem ne pretindem mai atenti decat Dumnezeu  Mi s-a dat harul sa lucrez in evanghelie si in Romania si in America. Cunosc foarte bine fenomenul evanghelic roman si cel american. In special in Romania am dat peste urmatoarea situatie. De multe ori cand doctrina indreptatirii a fost explicata de altii sau de mine, frati si surori  bine intentionati au fost foarte atentii sa aduca in discutie necesitatea faptelor fara ca sa fii asimilat adecvat doctrina indrepatatirii. Cred ca graba aceasta de a aduce in discutie faptele vietii de credinta este de fapt dezinteres neintentionat fatza de doctrina Biblica in general.  Vorbesc  in termeni foarte generali si cu respectul cuvenit, avem o problema ca evanghelici est europeni cu aplecarea foarte atenta asupra doctrinelor Biblice. As dori sa stiu ce solutie este pentru aceasta situatie deoarece personal nu vad o iesire acum.

Articolele despre esuarea lui Barbosu cele mai vizitate iar cele de doctrina cele mai neglijate A trebuit sa abordez problemele lui C. Barbosu pe blog. Unele articole despre el au avut mii de vizitatori. Articolele despre suferintele Domnului Cristos din Isaia 53 care este cel mai important capitol al Vechiului Testament au fost vizitate de maxim cateva sute de persoane. In seria  aceasta despre doctrina indreptatirii articolul de ieri Nu rezisti ca evanghelic in secolul 21 fara doctrina idreptatirii , cu toate ca are cea mai importanta doctrina in el nu a fost vizitat pana acum de cat de cateva zeci de persoane. Asta demonstreaza ca in general ca evanghelici romani, ne intereseaza senzationalul sau scandalul si nu suntem dedicati suficient doctrinei Biblice.

Dumnezeu a decis ca faptele sa apara in Epistola catre Romani deabia la capitolul 12  Nu este greu de observat ca indemnurile practice in Romani apar dupa unsprezece capitole de doctrina. De ce oare? Nu este la intamplare ca prima carte dupa Faptele Apostolilor care descriu istoria biserici primare, nu este la intamplare zic ca prima carte care urmeaza este Epistola lui Pavel catre Romani. Mai mult aceasta epistola este cea mai intinsa scriere a Apostolui Pavel si cu un anumit grad de dificultate. Dumnezeu nu a facut viata credinciosilor usoara cand a venit vorba de doctrina. Nu degeaba Scriptura spune Mă veţi căuta, şi Mă veţi găsi, dacă Mă veţi căuta cu toată inima. (Ieremia 29:13). Ca sa intelegem doctrina indreptatirii cat si Epistola catre Romani este nevoie de seriozitate in studiul Cuvantului. Cand Duhul Sfant vede acest lucru, ne va indruma in tot adevarul. 

Cum decurg faptele din doctrina in Epistole catre Romani? Cand cineva se intoarce la Dumnezeu vine in biserica fie cu un bagaj de apucaturi din lume, sau cu o anumita ravna religioasa. Ambele situatii trebuie corectate. Procesul este mai indelungat de cat ne asteptam noi. Credinciosul adevarat va produce fapte aproape imediat deoarece Duhul Sfant din el il pune la actiune. Totusi ca faptele sa fie facute cu o motivatie corecta si cu o dedicare adecvata este nevoie de lucrarea Duhului Sfant prin doctrinele Biblice.

Iata pe scurt cum doctrina  duce la fapte in Epistola catre Romani:

Capitolul 1: Invatam aici ca Evanghelia il priveste in primul rand pe Fiul lui Dumnezeu si nu pe noi. Aceasta ne da o perspectiva corecta asupra intregului Cuvant a lui Dumnezeu. Noi suntem pusi in El, spiritual vorbind. Evanghelia are putere sa mantuiasca pe oricine crede in Fiul lui Dumnezeu dar ea si zideste/edifica prin doctrina indreptatirii.

Capitolul 2: Aici se continua subiectul maniei lui Dumnezeu (inceput in capitolul 1) impotriva pacatosilor pagani cat si impotriva pacatosilor religiosi. Pretentiile evreiilor religiosi sunt complet demolate. Sa nu uitam de unde am fost scosi!

Capitolul 3: Dupa o acuzatie devastatoare facuta de legea lui Dumnezeu la adresa intregii umanitati este descoperita indreptatirea de la Dumnezeu pentru pacatosul care crede in Isus Cristos si in jertfa Lui rascumparatoare si ispasitoare. Capitolul subliniaza credinta in sangele Sau pentru a ne face constienti de pretul infinit al rascumparari noastre. Indreptatirea e prin har si prin credinta, iar legea doar a adus pe pacatos la Cristos neavand nimic de spus in privinta indreptatirii. In acest capitol versetele 21 pana la 31 sunt locul prea sfant al acestei Epistole, deoarece doctrina Crucii este explicata succint dar precis in felul cum se aplica la noi. Pe aceasta baza se construieste restul epistolei.

Capitolul 4: In acest capitol Pavel explica originea in Vechiul Testament a indreptatirii cat si faptul ca legea si harul se exclud reciproc. Cei care au experimentat cel mai bine indreptatirea in vechime sunt Avram si David. Nu putem intelege adecvat doctrina indreptatirii fara a ne face partea in cunoasterea pasajelor din Vechiul Testament. 

Capitolul 5: Aici se arata beneficiile indreptatirii prin credinta. Iata-le: Pace cu Dumnezeu, intrarea intr-o stare de har, siguranta ca vom vedea slava lui Dumnezeu,  necazurile construiesc caracter, ni sa dat Duhul Sfant si cu El dragostea lui Dumnezeu a fost turnata in inimile noastre, siguranta mantuirii. Beneficile indreptatirii pregatesc pe credincios pentru o predare totala ce urmeaza in capitolul 6.

Capitolul 6: Pavel este atent sa ajute pe credinciosi sa inteleaga ca harul nu este tolerarea pacatului. Credinciosul fiind una cu Cristos in moartea si invierea Lui puterea pacatului este rupta, insa pacatul nu dispare din viata crestinului, ci acesta este angajat intr-un proces de sfintire continua. Mai mult, credinciosul este indemnat sa devina sclav de buna voie a lui Dumnezeu. Doctrina indreptatirii duce la o dedicare absoluta fatza de Dumnezeu.

Capitolul 7: Crestinii neevrei chiar daca nu au legea data lor, au legea scrisa in inima lor. Ca atare tendinta credinciosilor este de a traii sub autoritatea legii si nu sub autoritatea lui Cristos. Pavel insusi a experimentat problemele aduse de reziduriile legii din viata lui si deaceea ne invata pe toti in acest capitol ca prin trupul lui Cristos suntem morti fatza de lege si vii fatza de Dumnezeu.

Capitolul 8: Alternativa credinciosului de a nu traii prin lege este sa traiasca prin puterea Duhului Sfant. Aici in acest capitol Pavel dezvolta o intreaga teologie a lucrarii Duhului Sfant. Epistola catre Romani si doctrina indreptatirii nu pot fii intelese si traite decat prin lucrarea Duhului Sfant.

Capitolele 9-11: In capitolul 8 Pavel a adresat pe scurt adevarul predestinarii si glorificarii credinciosului, iar in urmatoarele trei capitole el arata ca predestinarea a fost totdeauna prezenta in felul in care Dumnezeu a lucrat in Vechiul Testament. In acest pasaj deasemeni se clarifica pentru noi toti faptul ca Israel va avea un viitor, si ca in prezent este doar temporar pus deoparte.

Capitolul 12 este capitolul faptelor: Daca ne uitam in retrospectiv vedem ce vasta este doctrina evangheliei harului in Romani avand la centru doctrina indreptatirii. Fara aceasta pregatire vruta de Dumnezeu insusi, viata noastra este incomplet dedicata, amestecata cu slujire sub autoritatea legii din inima noastra si cu autoindreptatire. Fapte facute in acest context sunt fara valoare.

Capitolul 12 incepe cu indemnul de a ne opune culturii contemporane si dupa aceia in smerenie sa trecem la slujirea altora in acord cu chemarea si darul pe care il avem. Acest capitol este unul dintre cele mai complete abordari a slujirii in biserica. Recitirea lui atenta este mai importanta decat a comenta mai departe. Deaceea il redau mai jos.

Vă îndemn dar, fraţilor, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să aduceţi trupurile voastre ca o jertfă vie, sfîntă, plăcută lui Dumnezeu: aceasta va fi din partea voastră o slujbă duhovnicească.

Să nu vă potriviţi chipului veacului acestuia, ci să vă prefaceţi, prin înoirea minţii voastre, ca să puteţi deosebi bine voia lui Dumnezeu: cea bună, plăcută şi desăvîrşită.

Prin harul, care mi -a fost dat, eu spun fiecăruia dintre voi, să nu aibă despre sine o părere mai înaltă decît se cuvine; ci să aibă simţiri cumpătate despre sine, potrivit cu măsura de credinţă, pe care a împărţit -o Dumnezeu fiecăruia.

Căci, dupăcum într’un trup avem mai multe mădulare, şi mădularele n’au toate aceeaş slujbă,

tot aşa, şi noi, cari sîntem mulţi, alcătuim un singur trup în Hristos; dar, fiecare în parte, sîntem mădulare unii altora.

Deoarece avem felurite daruri, după harul care ne -a fost dat: cine are darul proorociei, să -l întrebuinţeze după măsura credinţei lui.

Cine este chemat la o slujbă, să se ţină de slujba lui. Cine învaţă pe alţii, să se ţină de învăţătură.

Cine îmbărbătează pe alţii, să se ţină de îmbărbătare. Cine dă, să dea cu inimă largă. Cine cîrmuieşte, să cîrmuiască cu rîvnă. Cine face milostenie, s’o facă cu bucurie.

Dragostea să fie fără prefăcătorie. Fie-vă groază de rău, şi lipiţi-vă tare de bine.

10 Iubiţi-vă unii pe alţii cu o dragoste frăţească. În cinste, fiecare să dea întîietate altuia.

11 În sîrguinţă, fiţi fără preget. Fiţi plini de rîvnă cu duhul. Slujiţi Domnului.

12 Bucuraţi-vă în nădejde. Fiţi răbdători în necaz. Stăruiţi în rugăciune.

13 Ajutaţi pe sfinţi, cînd sînt în nevoie. Fiţi primitori de oaspeţi.

14 Binecuvîntaţi pe cei ce vă prigonesc: binecuvîntaţi şi nu blestemaţi.

15 Bucuraţi-vă cu cei ce se bucură; plîngeţi cu ceice plîng.

16 Aveţi aceleaşi simţiminte unii faţă de alţii. Nu umblaţi după lucrurile înalte, ci rămîneţi la cele smerite. Să nu vă socotiţi singuri înţelepţi.

17 Nu întoarceţi nimănui rău pentru rău. Urmăriţi ce este bine, înaintea tuturor oamenilor.

18 Dacă este cu putinţă, întrucît atîrnă de voi, trăiţi în pace cu toţi oamenii.

19 Prea iubiţilor, nu vă răsbunaţi singuri; ci lăsaţi să se răzbune mînia lui Dumnezeu; căci este scris: ,,Răzbunarea este a Mea; Eu voi răsplăti“, zice Domnul.

20 Dimpotrivă: dacă îi este foame vrăjmaşului tău, dă -i să mănînce; dacă -i este sete, dă -i să bea; căci dacă vei face astfel, vei grămădi cărbuni aprinşi pe capul lui.“

21 Nu te lăsa biruit de rău, ci biruieşte răul prin bine.

 

Advertisements

3 thoughts on “Doctrina indreptatirii este urmata de fapte valide inaintea lui Dumnezeu

  1. Frata Dan Paul,

    chiar daca comentariul meu nu e in totalitate la subiect dorsc sa fac urmatoarele precizari, asa cum le explic eu deseori oamenilor care pun accentul pe fapte:
    faptele noastre sunt valide, validate de Dumnezeu doar in urma indreptatirii noastre, in urma mantuirii care vine prin credinta noastra in jertfa de rascumparare a Domnului nostru si a pocaintei noastre.
    In Matei 27:44 ni se spune ca ambii talhari aruncau cuvinte de batjocura, dar apoi cum noi stim unul din ei a crezut si s-a pocait primind mantuirea prin har. Le spun mereu oamenilor ca mantuirea nu este conditionata de faptele noastre, acesta fiind un exemplu clar, talharul nu mai are timp pentru fapte. Doctrina indreptatirii/mantuirea este urmata de fapte, dar in masura in care omnul mai are timp sau apar circumstante pentru fapte.
    Parerea mea este ca Domnul ne scoate im fata, in viata diferite circumstante, ocazii, iar noi ca si crestini trebuie sa luam decizii care vor avea efect asupra noastra si a celor din jur. Dar ca si crestin nu trebuie sa incep sa ma gandesc zilnic ca am de facut un anumit numar de fapte sau sa caut inadins fapte care sa le fac.

    Multumiri pentru toate articole frate Paul,

    Daniel

    • Frate Daniel,

      Slava Domnului pentru observatile facute! Asa este- crestinul nu sta preocupat sa vada ce fapte sa faca, ci el este preocupat cu partasia cu Tatal si cu Fiul, iar Duhul Sfant va aduce neaparat faptele pregatite mai dinainte de Dumnezeu.

      Paul Dan

  2. Frate Paul Dan , sunt intru totul deacord cu tot ce ai scris despre indreptatirea data de Dumnezeu ! ! E 100% BIBLIC !

    FAPTELE VALIDE IN FATA LUI DUMNEZEU NU MANTUIESC , DAR DOVEDESC CA CINEVA E MANTUIT !

    Frate drag , cand m-am intors la Domnul Isus in 1997 , in biserica fratelui Paul Negrut din Oradea , prin marturia fratelui Gabor Ioan si a unui coleg de sevici din Oradea , am inteles de la inceput niste lucruri clare si simple de la ei si mai ales din scriptura :

    – sunt un om care traiesc in pacat avand o falsa religie , mania sfanta a Lui Dumnezeu este peste mine din cauza faptelor mele , si daca as muri in acest timp locul meu ar fi sigur in flacarile IADULUI , si Dumnezeu ar fi fost foarte drept sa ma arunce acolo . Dar am auzit vestea buna (evanghelia) si anume ca Isus , Unicul Fiu al Lui Dumnezeu , a murit pentru pacatele mele si prin jertfa Lui a platit pretul tuturor pacatelor mele trecute , prezente si viitoare . O mai auzisem si inainte aceasta veste buna , dar desi m-a impresionat tot timpul , cam ricosa pe “carapacea” de pacat a sufletului meu . Dar cand Dumnezeu in harul Sau nemarginit a spart aceasta “carapace” , permitand evangheliei Sale sa intre in inima si mintea mea , m-am topit efectiv ca o lumanare in fata dragostei Lui nemarginite si a sfinteniei Lui .

    Dar am inteles un lucru foarte important ca nu pot sa beneficiez de iertarea Lui , ca nu pot sa cred cu adevarat in EL daca nu ma pocaiesc in acelasi timp ( parerea de rau pentru faptele rele comise si abandonarea totala a trairii in orice forma de pacat descrise in scriptura ) . Cand El imi ofera o asa mare iertare , gratuit , o asa mare dragoste , sa mai ma “balacesc” in pacatul pentru care El a trebuit sa sufere ??? NICIODATA !!! Voi fugi de pacat toata viata mea !!! Cand El imi da aceasta favoare nemeritata si ma indreptateste si ma declara neprihanit prin credinta in jertfa Sa , sa mai traiesc eu in pacatul care L-a facut pe El sa sufere pe cruce ??? NU !

    Am inteles inca de la inceput ca oricate fapte bune as putea face eu , sau m-as stradui sa fac , nu as putea sa platesc pretul mantuirii mele . Pretul este prea mare pentru orice asa putea face eu ca sa-l platesc . Pretul a putut fi platit doar de El ! Activismul meu religios , avand ca motor efortul uman , cu scopul de ” a aduna ” cat mai multe fapte bune pentru a-mi castiga sau mentine mantuirea cred ca ar fi o insulta la adresa jertfei Lui de pe Calvar .

    Am inteles si experimentat ca puterea mea de a invinge pacatul din propria viata fara a beneficia de puterea invierii Lui , este ca si cum as incerca sa opresc cu trupul meu explozia in desfasurare a unei bombe atomice . Dar am inteles ca prin El si doar prin El toate lucrurile sunt posibile , chiar si imposibilul !
    – astfel ca orice incercare din partea mea de a face fapte bune , dupa pocainta , cu scopul de a-mi castiga mantuirea , sau de a o mentine sau nu o pierde cred ca ar fi zadarnica .
    – bineinteles ca aceasta asigurare in Cristos ca El m-a iertat deplin prin Harul Sau , nu trebuie sa fie niciodata un motiv de a pacatui , ci exact opusul . Cred ca Dumnezeu sadeste FRICA LUI SFANTA in inima omului ( adevaratului credincios) care se intoarce la El si studiaza Cuvantul Lui pentru ca sa-l cunoasca si sa il implineasaca .

    Eu cred ca cei care dupa ce si-au exprimat optiunea de a crede si-L urma pe Isus Cristos isi bazeaza mantuirea pe activismul lor religios ( producerea de fapte bune prin eforturi umane ) nelasand ca Duhul Sfant sa le produca ca un rod sfant nu au inteles suficient evanghelia . Sau mai rau cei care isi permit sa traiasca in pacat sub falsul paravan ca daca cred in Isus sunt mantuiti , eu cred ca ei nu au inteles ce inseamna SA CREZI in Isus Cristos si nu inteleg sau nu cunosc atributele lui Dumnezeu . Cred ca ei chiar nu-si dau seama cu cine se pun ! N-as vrea sa fiu in pielea lor pentru nimic in lume !

    Cred ca in general neo-liberalismul in crestinismul contemporan mizeaza pe aceste doua specte gresite :

    – primul lucru : interpretand gresit mantuirea prin credinta ei declara pe cel ce spune ca crede in Isus mantuit fara sa i se ceara (explice) sa se pocaiasca de pacatele lui ca o cerinta fundamentala a credinteti in Isus . De aici e un pas mic pana la predicarea unui “cristos universal ” care nu iti cere sa te schimbi cu nimic , sa renunti la ceva , nici sa-ti schimbi falsa religie sau credinta , doar sa fii tu insuti , ca si in New Age !
    – al doilea lucru : ii creaza gresita impresie credinciosului ca viata crestina de credinta presupune un compendiu de eforturi umane , activism religios pentru a face diferite fapte bune , promovarea asa numitei EVANGHELII SOCIALE : “impacarea cu sine” , “iertarea de sine”, relationare pozitiva cu semenii in biserica si comunitate , munca pro-sociala voluntara in sprijinul comunitatii ( oferirea de mancare si adapost saracilor , medicamente bolnavilor , eradicarea analfabetismului , ecologizarea planetei , etc ) . Lucruri care fara primele doua emanatii de pop-psychology sunt foarte bine sa le faca crestinii , dar nu prin astea ne castigam mantuirea , nu asta inseamna o viata crestina cu adevarat . Chiar si paganii sunt in stare sa le faca pe acestea ! Atunci poate ca si ei sunt tot ai lui Dumnezeu , ai Lui Cristos ….spun unii pro-ecumenici . Crestinismul si crestinul adevarat e cu mult mai mult decat atat pentru ca in el DUHUL SFANT lucreaza si produce roade reale nu aparenta roadelor PRODUSE PRIN EFORTURI UMANE .

    Spre exemplu calugarita catolica “Maica Tereza” , atat de admirata si citata chiar si in mediul evanghelic , a promovat aceasta evanghelie sociala , a faptelor bune prin eforturi umane ( aparenta roadelor Duhului Sfant ) dar CA DOVADA a propovaduit in acelasi timp doctrina apostata a UNIVERSALISMULUI , Ecumenismului si misticismului catolic . Cristosul de care vorbea ea era mai degraba ” cristosul universal ” al ecumenicilor , prezent si promovat si in New Age , compatibil si cu hinduismul si cu budismul si cu islamul . Ea a declarat ca pe muribunzii pagani din India pe care-i ingrija nu-i conducea la Isus Cristos inainte de moarte , desi ar fi avut aceasta posibilitate . Pentru ca ea era tributara doctrinei UNIVERSALISMULUI , din pacate . UNIVERSALISMUL practic spune ca TOATE caile ( religiile) duc spre Dumnezeu , adica TOTI sunt mantuiti .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s