Mineriada Carismatica, fostul preot Tudor Popescu, si influenta lui Darby in viata lui

Inainte de a spune cateva cuvinte, aduc la cunostinta cititorilor ca doar cateva ore inainte am discutat cu Horia Azimioara biograful lui Tudor Popescu, despre influenta teologului J.N. Darby in viata lui Tudor Popescu. La sfarsitul acestui scurt articol am atasat un document care dovedeste afara de cele spuse de fratele Horia Azimioara, faptul ca Tudor Popescu a citit si a apreciat pe J.N. Darby.

Am sa pun intr-o forma schematica continutul articolului.

  • Ionel Botgros, presedinte BER in pofida dovezilor clare ca Tudor Popescu a avut influente de la Darby, a negat aceasta acuzand pe o parte din sfatul de frati de la Carol Davila ca sunt darbisti.
  • Ionel Botgros a facut aceasta pentru ca sa inventeze un subiect de discordie ca sa poata sa elimine sfatul de frati din Carol Davila.
  • Predicatorii din Carol Davila nu au nici o preocupare cu Darby. Doar cei din biserica Crestina din strada Dr. Felix care s-a despartit de Carol Davila ani buni in spate.
  • Ionel Botgros imputa sfatului de frati din Carol Davila ca sustin siguranta mantuirii, si ca aceasta este o erezie. Cum am mai spus si in alt articol, capacitatea lui Ionel Botgros de a elabora deductii Biblice-teologice este aproape inexistenta. Nu spun aceasta ca sa-l jignesc. Are dar de evanghelist, totusi asta nu-i da dreptul sa numeasca siguranta mantuirii o erezie.
  • Ionel Botgros si asociatii lui in Mineriada Carismatica au profitat de lipsa de cunoastere Biblico-teologica in masele de frati si surori din Carol Davila si din alte biserici ale BER, si i-au instigat cu lozinci ca pe vremea proletariatului.
  • Daca predicatorii din Carol Davila si cei din bisericile importante ale BER ar fi echipat fratietatea cu o cunoastere sistematica a Bibliei, inclusiv doctrinele fundamentale Crestine, Botgros si carimaticii lui nu ar fi putut manipula pe nimeni. Deaceea cu adanca durere reprosez majoritatii predicatorilor talentati din BER ca au neglijat turma, iar acum sunt prada unei manipulari in masa de tip comunisto-carismatic. 
  • Horia Azimioara, biograful lui Tudor Popescu a spus ca acesta era foarte exigent cu el insusi in privinta doctrinelor, ferindu-se de orice invataturi abatute. Doctrina rapirii si a imparatiei milenare au fost probabil luate de la Darby, sustine Horia Azimioara.
  • Horia Azimioara a mai confirmat ca Tudor Popescu nu poate fi numit darbist in sensul strict al cuvantului, deoarece el a fost un reformator care si-a urmat drumul trasat de Dumnezeu. El a mai spus ca siguranta mantuirii nu este o particularitate darbista cum gresit sustine Botgros, ci Darby si-a adus aportul in privinta rapirii, mileniului si a doctrinei bisericii cu pluralitate de slujitori.

Iar acum va invit sa cititi documentul atasat in care veti vedea si cateva poze cu cartile darbiste ale lui Tudor Popescu.

Cartile ascunse, sau parasite? (Word) 

Cartile ascunse, sau parasite? (PDF) 

Advertisements

29 thoughts on “Mineriada Carismatica, fostul preot Tudor Popescu, si influenta lui Darby in viata lui

  1. Darby este om de apreciat; a fost un om foarte inteligent; a terminat o facultate cu Golden Medal la numai 18 ani, ceea ce Botgros cu oamenii lui n-au facut; apoi a mai facut o facultate de avocatura, dar a renuntat la slujba de avocat (din care putea catiga foarte multi bani) pentru a se ocupa de Biserica (a fost dezmostenit pentru asta, de tatal lui), ceea ce Botgros si oamenii lui n-au facut. Ceea ce a facut Darby in viata lui, Ionel Botgros si oamenii lui n-au facut. Darby a acceptat o viata traita in saracie (desi provenea dintr-o familie foarte bogata), dar o viata de evlavie. Ceea ce “anti-darbystii” n-au facut. Si Darby este judecat… De ce?… Sunt absolut convins ca “anti-darbystii” nici macar nu au citit cine a fost Darby, si ce a scris el. Mai mult, poate nici nu s-au interesat ce a scris fratele Teodor Popescu sau de unde a scris. Daca totusi au citit, atunci se potriveste expresia aceea a Ap. Petru: “inadins se fac ca nu stiu”, adica accepta de bunavoie, in mod intentionat calea prostiei. Sa ai dovezile in fata si sa le respingi este prostie curata. Nu este vorba de pareri si opinii, ci sunt chiar dovezi care atesta legatura fratelui Teodor Popescu cu John Darby. A le respinge in mod intentionat, este prostie curata. Nu exista alt cuvant pentru asta…

    “Voia lui Dumnezeu este, ca facand ce este bine, sa astupati gura oamenilor nestiutori si prosti” 1 Petru 2:15.
    (facand… – e datoria noastra).

  2. …Daca esti cinstit inaintea lui Dumnezeu, si ceea ce faci aici este in lumina, vei posta acest comentariu! Daca nu, Dumnezeu va avea grija de tine!

      • Intre anii 70-90 ai sec. trecut, in urma unor probleme de sanatate ale sotului, fara vreo interventie omeneasca si fara a dori noi aceasta, prin minunile hotarate de Dumnezeu pentru noi, am plecat la Paris pentru operatii, tratamente, controale, etc. Prin fr. Ieremie Hodoroaba de la Biserica Baptista Romana din Paris pe care l-am contactat ( “il cunosteam” de la postul de radio Monte Carlo “Glasul Indrumatorului Crestin”) am fost indrumati la o Adunare de Frati din centrul orasului, unde, inca de la inceput, ne-am simtit ca in adunarea din Buc. Desfasurarea adunarii de cult, inchinare, adorare, adunarile de rugaciune ,de edificare-zidire etc. au acelasi caracter si se desfasoara exact ca si la noi. Mai mult decat atat, peste o suta de cantari din cartile noastre sunt traduse, mot a mot, din cartile dumnealor ( au fost traduse de Dl. D. Cornilescu ),imnurile de lauda, adorare,de chemare, de viata crestina.Dupa marturisirea noastra de credinta si dupa mai multe discutii ( saptamani ), am intrat in partasie cu d-lor.Doctrina este identica: mantuirea prin credinta in jertfa Domnului Isus Hristos, masa Domnului- Cina in fiecare duminica dimineata timp de trei ore ( parca erai deja in cer). botezul familiei crestine, deci a copiilor mici, sobrietate, sfintenie traita la tot pasul, femeile ca si tinerele imbracate decent, cu capul acoperit- acoperit, nu se roaga in adunare si nici nu iau cuvantul in vreun fel; la adunarile de zidire vorbesc doi- trei frati, cum le da Duhul sa vorbeasca, fara programare, iar la ad. de studiu biblic vorbesc toti cei ce au ceva de spus referitor la textul in studiu (merg la rand), in timp ce un frate cu multa experienta in Cuvant culege toate comenteriile si le publica lunar in rev. Mesajerul Evanghelic. In adunare nu au ierarhie; sigur, ies in evidenta cei care au darul invataturii, dar toti, absolut toti lucreaza pe diferite multiple domenii.Nu au coruri organizate, nu au instrumente muzicale: aleluia!
        Inca din anii 70, dar si in 80, dupa trista scindare a adunarii noastre (acum se stie ca asta s-a facut nu din motive de doctrina, ci vai! din motive omenesti…)ne-au vizitat cativa frati dintre ei, “doctori in Scripturi”, din Franta, Anglia,Elvetia si au fost f. bucurosi de existenta adunarii noastre.Au fost si in provincie.
        Doctrinele noastre sunt asemanatoare (Fr.B. Miu ) stie ce vorbeste. Noi nu suntem darbysti, noi nu suntem tudoristi, noi suntem toti ai Domnului Hristos, madulare ale Trupului Sau, care este Capul sus in cer.
        Cine doreste mai multe informatii sau vrea sa consulte carti explicative de la adunarile de frati sa ma contacteze. Cine vrea sa slujeasca in smerenie Domnului Hristos sa-si randuiasca viata dupa Cuvant si numai sub carmuire Duhului Sfant si nu va gresi, indiferent cum s-ar numi El. Vom intra in cer nu dupa gruparea din care am facut parte. Vrajmasul ne scoate in fata mereu tinte false si daca nu suntem in stare sa-i spunem ” este scris…” ,atunci se ajunge unde suntem .Noi toti purtam vina ca s-a atins acest declin, cu starea aratata in 2 Tim.2. Domnul sa ne invete cum sa procedam. SA ne plecamin pocainta cu un duh de smerire, de post si de rugaciune si dumnezeu se va indura de noi. Pentru cei vii, nu uitati, martea este ziua de post si de rugaciune; ne intalnim in fata tronului Sau.

  3. Darby este f. apropiat de suflet uneori. Daca citesti “Synopsis of the Bible” de Darby, intr-adevar este scris pe fuga si nu este foarte devotional. Este mai mult doctrinar. Insa cam asa sunt toate comentariile care prezinta ideea centrala a unui pasaj. Dar daca citesti scrieriile lui mai in amanunt, vei descoperi o caldura deosebita (si nu ma refer aici la profetii, etc.). Doar ca are un limbaj incalcit, mai greu de inteles si f. greu de tradus. Astia-s covrigii. Da, am auzit si eu de chestia cu covrigii uscati si cred ca este adevarat ca Darby nu era printre favoritii fr. Popescu, insa CH Mackintosh era printre favoriti. La Darby ai mult de rumegat. CH Mackintosh era clar darbist. Nu cred ca putem sa spunem ca T. Popescu a fost darbist, deoarece il aprecia f mult si pe Spurgeon. Se stie clar ca Darby nu s-a inteles cu Spurgeon. Carol Davila are lucruri in comun cu darbistii, dar fratii din sfat (fostul sau actualul sau cum o mai fi…) nu cred ca sunt darbisti. A aprecia scrierile lui Darby nu te face darbist. Daca fr. N. Istrate sau P. Bunescu il apreciaza pe Darby sau au lucruri in comun cu el (pt ca Biblia spune asa, nu pt ca Darby ar fi vreun papa), nu inseamna sa sunt darbisti.

  4. eu sunt convins ca problema si cauza mineriadei botgrosiste (ca sa nu zic ksb-iste) nu sta in darbismul nimanui. Mi l-aduc aminte pe Botgros predicand Evanghelia la Bacu, Giurgiu, si nu l-am auzit vorbindu-le oamenilor despre pierderea mantuirii, ci despre cum se poate ajunge in cer, macar ca ultra-conservatorismul care i se pune in carca pe nedrept nu l-a determinat sa se simta zgariat in timpane si pe retina la auzul slagarelor de sorginte penticostalo-carismatica si la privelistea grotesca a corului format din tinere echipate regulamentar cu batic dar in rest exceland in imbracaminte si miscari senzuale ca si cum ar fi prestat la festival de muzica pop…realitatea este ca siguranta mantuirii e afirmata clar in marturisirea de credinta a BER, asa ca subiectul nu este siguranta mantuirii, si am vaga impresie ca pe botgros si ai lui nu ii intereseaza atat de mult subiectul asta, decat numai ca sa se foloseasca pe viitor de el pentru manipularea adeptilor lor si a oamenilor care nu studiaza Scriptura pentru ei insisi. Si, da, este o realitate ca unul din ingredientele sectelor (e cazul ksb din plin, si al trezirilor pooniste ori strejaresti-tsoniste…) este punerea credulilor la jugul neprihanirii proprii ca sa isi pastreze o mantuire pe care in realitate n-au avut-o niciodata…Doctrina BIBLICA (darbista sau nu, n-are importanta absolut deloc) a sigurantei mantuirii ELIBEREAZA pe cei care o cred si care sunt cu adevarat mantuiti, iar eliberarea asta se traduce printr-o viata dedicata total Mantuitorului…Un om cu adevarat liber in Hristos nu va face ceea ce botgrosii si iorgulestii si altii ai lor au facut si ar tremura numai la gandul ca invatatura sigurantei mantuirii ar putea avea “conotatii satanice”, dupa cum se exprima recent securistul Iorgulescu…dar tinta, continui sa cred, nu este legata de doctrine (nu acum cel putin, ca nu-s fraieri sa isi dezvaluie agenda), ci de controlul asupra patrimoniului, care le ofera automat controlul asupra resurselor si drum liber la excomunicarea opozantilor care s-ar putea ridica vreodata impotriva agendei lor carismatico-legaliste…

    • as vrea sa fac o clarificare aici – cand am vb despre corul care a cantat la Bacu nu m-am referit la corul din Carol Davila, nu-mi amintesc sa fi vazut in acel grup pe cineva din Carol. Nu stiu cine erau acele tinere si de unde fusesera aduse, nici nu mai e important decat eventual ca sa fie o luare aminte pentru unii, daca vor sa ia aminte, dar mie si sotiei mele privelistea si cantarile, ca si coloanele sonore ni s-au parut excesiv de “ne-tudoriste”, ca sa ma exprim mai pe intelesul cunoscatorilor, drept pentru care inedita situatie ne-a ramas in memorie. Ce pot sa spun este ca ceea ce am vazut si auzit atunci a fost la mare distanta de ce mai vazusem la serviciile evanghelistice pe unde am mers cu fr Nelu sau in adunare in Carol. Nu-i tin in mod necesar partea fr. Nelu, dar e o realitate care tb recunoscuta. Daca a fost un eveniment singular sau nu la Bacu, iara nu stiu, stiu insa ca saptamana aceea asa au tot tinut-o. Cer scuze coristilor din Carol pt confuzia generata.

    • Mereu s a pus problema sigurantei mintuirii,
      cred ca putem eşua e vedea planul maret si cuprinzator
      al adevarului cu privire la mintuire,
      fiind prinsi intr un punct as zice minor.
      Cred ca plini de bucurie trebuie sa spunem “suntem mintuiti”
      si cu toate acestea sa asteptam sa fim mintuiti mai tirziu,
      privind continuu spre descoperirea mintuirii in vremea din urma.
      Daca nu ai dus o viata in credinta, ce mintuire poti astepta?
      Asa cum fac”acesti frati” mai degraba mincinosi, care vor sa strice slava lui Dumnezeu pentru interese materiale, ei fiind deja insemnati cu fierul rosu in cugetul lor.
      Ce sunt in stare sa faca e de neimaginat;
      cit timp le “merge” bine se ascund f bine printre credinciosi,
      dar cind le sunt atinse interesele, izbucneste toata revolta satanica,spumegind si macelarind toate sufletele curate din jurul lor.
      Vai!!! ce pedeapsa aspra vor primi!
      dar cred ca ei nu stiu, pentru ca nu cunosc Scriptura, altfel s-ar infricosa de sfirsit ii asteapta!

      • Sora Elisa – stiti care e culmea, ca daca ne-am uita la marile treziri religioase din tarile anglo-saxone si din America, ceea ce a condus la convertiti adevarati a fost predicarea DESCHISA a suveranitatii lui Dumnezeu in mantuire si a sigurantei mantuirii (dar numai pentru cei cu adevarati mantuiti), insa o siguranta care conduce la o viata traita in consecinta…Cand asaltul “trezirilor” de la Charles Finney incoace s-a focalizat pe decizionismul omenesc si pe posibilitatea pierderii mantuirii, acesta a produs dezastre catastrofale in biserici, iar influenta teologiei si abordarilor lui Finney au ajuns sa fie astazi prevalente peste tot in mediile evanghelice din intreaga lume. Cititi, va rog, brosura PERICOLELE INVITATIILOR IN CADRUL SLUJIRII IN EVANGHELIZARE de pe http://www.wdjd.ro si veti descoperi o istorie foarte interesanta a consecintelor finneyismului. Si este extrem de interesant faptul ca in aceeasi perioada au inceput sa apara si radacinile a ceea ce noi azi numim carismatism si pentecostalism, pentru ca erau metodele omenesti de a pune o presiune psihologica non-necesara si exagerata asupra audientei ca sa faca deciziile in cauza, folosindu-se de instrumente care azi au ajuns norma in ce priveste evanghelizarea, din pacate.

        Si, daca mi se permite, as pune o intrebare care tine de logica elementara – multi spun “da, prin Hristos, prin jertfa Lui suntem mantuiti”. Da, corect. Dar apoi, cand sustin ca mantuirea s-ar putea pierde, ei spun, cu alte cuvinte, ca jertfa lui Hristos n-ar fi suficienta ca sa il duca pe un om in cer, asa incat e nevoie sa adaugam faptele noastre pasamite ca sa ne pastram aceasta mantuire. Si asa ei cad exact in eroarea galatenilor. Chiar daca am presupune ca ar fi corecta o astfel de gandire, realitatea de zi cu zi ne demonstreaza ca ramasitele firii vechi sunt active in noi IN FIECARE ZI [cine neaga asta este ori orb spiritual, ori prea mandru ca sa recunoasca]. Cand atunci este momentul cand un om si-ar putea pierde mantuirea? N-am auzit pe nimeni pana acum definind clar, in mod practic, relativ la pacatele de zi cu zi, cand se petrece acest lucru. Judecat la modul absolut, stiind ca Biblia spune ca cea mai neinsemnata incalcare a Scripturii ne condamna la iad, ar trebui sa spunem ca mantuirea se pierde dupa fiecare pacat, si asta ar fi perfect biblic. Aoleu….pai daca am mai intelege [gresit] si Evrei 6, atunci nu mai ajunge nimeni in cer…si suntem cei mai nenorociti oameni de pe pamant…

        Dar slava lui Dumnezeu ca vorbele Mantuitorului sunt valabile si astazi si pentru toata vesnicia: “Eu le dau viata vesnica, in veac nu vor pieri, si nimeni nu le va smulge din mana Mea. Tatal Meu, care Mi le-a dat, este mai mare decat toti; si nimeni nu le poate smulge din mana Tatalui Meu. Eu si Tatal una suntem” (Ioan 10:27-30).

        Cine este al Lui, va fi umilit si se va topi de dragoste pentru Hristos si de dedicare pentru voia Lui la o astfel de declaratie din partea lui Dumnezeu. Pacatul din viata lui? Va fi perceput ca si cum ar scuipa in fata pe Acela care care Si-a dat viata pentru el si de aceea il va detesta si il va abandona cu toata energia si puterea. Nu va fi un om perfect, dar atunci cand va gresi, va deplange imperfectiunea lui si se va prosterne inaintea lui Dumnezeu in pocainta autentica si dorinta de renuntare.

        Asta inseamna siguranta mantuirii. Imi place cum definesc autorii marturisirii de la Londra “siguranta mantuirii”. Ei o denumesc “perseverenta sfintilor”, nu ca si cum sfintii ar persevera in credinta prin meritele lor, ci Dumnezeu, prin locuirea Duhului Sfant in vietile sfintilor, ii echipeaza si inarmeaza, intervine in vietile lor producand cresterea in sfintenie si aceasta “perseverenta” in credinta.

      • Frate Ninel,
        drept sa spun, “asa cred”, ca poti fi lepadat chiar daca ai cunoscut harul, pt ca asa am inteles eu;
        Pavel spunea ca si -au pierdut cugetul curat(deci l-au avut) sau ca se temea ca sa nu fie el insusi lepadat si nenumarate sunt exemplele.
        Evrei 6-6 chiar ma ingrozeste…..chiar as dori sa fie alt inteles;
        si chiar 1Ioan3-9;
        dar nu mai caut sa inteleg altfel de cum mi s au descoperit, pentru ca nu simt ca mi ar fi acum necesare, nestirbind invatatura
        care duce la mintuire.
        Nu contest ceea ce spuneti, poate ca aveti dreptate, e asa de trist
        azi printre ai nostrii, ca nu mai stiu incotro sa ma duc,sa ma bucur de partasie, de invatatura,nu sa caut sa mai invat;
        cred ca ma exprim gresit.
        Daca as fi undeva unde as avea partasie cu frati adevarati ca si dvstra si ca fr Paul, stiu ca as putea sa invat multe,
        dar asa, ramin singura cu Biblia si cu Domnul si sper sa vina zile mai bune in acest sens.
        As vrea sa mi explicati pe larg cele doua texte de mai sus,poate
        pe email.

      • Sora Elisa,
        O sa incerc sa tratez pasajele pe rand, si o sa incerc sa fiu mai scurt, desi tratarea in context a pasajelor poate comporta spatiu mai larg. Rog pe fr. Paul poate cu o alta ocazie sa dedice unele postari specifice pe blog care sa trateze aceste pasaje “problematice”.

        In primul rand, dati-mi voie sa nu fiu de acord cu dumneavoastra ca pasajele care ar indica posibilitatea pierderii mantuirii ar fi “nenumarate”. Atat la o observare directa, cat si in opinia comentatorilor biblici cu reputatie, se poate observa ca, luate comparativ, numarul pasajelor care par sa indice posibilitatea pierderii mantuirii este de departe MULT MAI MIC decat cel al pasajelor care sustin siguranta mantuirii. Doar faptul ca in mod particular in mediul evanghelic din Romania este prevalenta ideea ca mantuirea se poate pierde asta nu inseamna ca sunt si dovezi biblice “nenumarate”.

        Primul pasaj la care faceti referire este 1Corinteni 9:27. Versetul trebuie inteles in sensul pasajului 24-27 si mai mult in sensul capitolului 9, in care Pavel nu vorbeste despre mantuire, ci vorbeste despre drepturile legitime ale sale, ca lucrator crestin. El spune in prima parte a capitolului 9 ce drepturi avea el din partea celor pe care ii slujea (v.1-14), apoi subliniaza ca a ales sa nu se foloseasca de acele drepturi (v.15-23), dupa care vorbeste despre o rasplata cereasca pe care el o astepta ca urmare a alergarii lui in ce priveste slujirea lui Hristos in predicarea Evangheliei. De aceea, Pavel vorbeste despre riscul pierderii unei rasplati ceresti, a unui premiu, in v.27, nicidecum despre posibilitatea pierderii mantuirii. Daca ar vb despre posibilitatea pierderii mantuirii in v.27, atunci avem o problema mare in v.24-25, care ar trebui obligatoriu sa indice ca mantuirea este o rasplata, un premiu pe care il primesc cei care alearga, ceea ce ar anula meritele jertfei lui Hristos si ar insemna o mantuire prin fapte. Sensul cuvantului “lepadat” din v.27 este acela de “descalificat”, ceea ce evident inseamna ca nu mai poti primi nici un premiu. Dar asta nu iti anuleaza calitatea de atlet.

        Evrei 6 este un pasaj foarte adesea oferit exemplu ca potential suport pentru invatatura pierderii mantuirii. Pasajul specific este v.4-6, dar trebuie citit intreg capitolul pentru a il intelege pe deplin. Versetele 7 si 8 folosesc o analogie din agricultura foarte similara cu pildele Domnului Iisus care indicau pe falsii credinciosi, care credeau numai pentru o vreme si care in esenta nu aveau nasterea din nou (de ex. pilda semanatorului). Chiar daca pasajul poate fi inteles si fara termenii din limba greaca, pentru ca autorul epistolei arata in v. 9 ca el vorbea ipotetic doar in ceea ce priveste audienta specifica a lui, totusi cred ca dezvaluirea sensului termenilor din greaca aduce mult mai multa lumina asupra semnificatiei pasajului. In greaca, verbul “a lumina” folosit in v.4 este “photizo”, care are sensul de iluminare mentala, cunoastere intelectuala, cunoastere care vine din expunerea la invatatura, este un termen didactic. Dar asta nu este echivalentul cunoasterii mantuitoare, evident. Expunerea la Evanghelie nu este garantia convertirii, ci numai transformarea pe care Duhul Sfant o opereaza prin intermediul predicarii sau expunerii la Evanghelie. Termenul “odata” ar trebui tradus corect “o data”, pentru ca grecescul “hapax” are sensul de participare la un eveniment singular, fara insa a exclude in mod necesar posibilitatea participarii repetate la acel eveniment. De asemenea, verbul “a gusta” din v.4+5 este in greaca “geunomai” cu sensul de a “degusta”, a proba ceva, ci nu are legatura cu reactia persoanei la ceea ce a gustat, ci arata doar actiunea persoanei de a gusta. Acelasi termen “geunomai” este folosit in Evrei 2:9 cand ni se spune ca Iisus a “gustat” moartea, intelegand prin asta ca El a experimentat moartea, dar n-a ramas in aceeasi stare. Si cat de multi nu “degusta” din cuvantul Evangheliei duminica de duminica, dar nu sunt transformati, nu sunt cu adevarat mantuiti!!! Apoi verbul “a fi partas” din v.4 este grecescul “metochos” cu sensul de tovaras, insotitor de activitate, acelasi termen folosit pentru pescarii care L-au insotit pe Iisus. Daca va uitati in VT, veti observa o distinctie clara intre persoane despre care se spune ca “Duhul Sfant a fost PESTE ei” si persoane despre care se spune ca “Duhul Sfant a fost IN ei”. Iuda este un exemplu graitor in acest sens – el a fost “iluminat” fiind expus la invatatura Evangheliei atata vreme, fara sa fi fost schimbat de ea, a “gustat” din partasia cu Cel mai maret Dar ceresc, fiind in prezenta Fiului lui Dumnezeu, a fost facut “partas” intr-o masura anume Duhului Sfant cand a fost trimis alaturi de alti ucenici sa faca minuni,,,si totusi n-a fost convertit niciodata. Verbul “metaneo” folosit in v.6 trebuie tratat cu atentie, pentru ca nu intotdeauna este asociat convertirii. De ex. in Luca 17:3 are doar sensul de parere de rau. Esenta pasajului este deci ca daca oamenii cunosc faptul ca pot fi mantuiti prin credinta, cunosc si iau parte temporar la unele privilegii ale credinciosilor (membralitate sau frecventarea bisericii, rugaciune, predica, partasie) si totusi resping in mod voit si continuu Evanghelia prin necredinta lor, apostaziind, este evident ca ei nu pot fi mantuiti dupa ce Dumnezeu inchide usa harului pentru ei. Mai mult, versetele 9-12 subliniaza tocmai siguranta mantuirii. Lucrurile “mai bune si care insotesc mantuirea” sunt roadele reale din viata celor credinciosi (v.10), ravna constanta pentru Domnul (v.11), deplina speranta a vietii vesnice (v.11; adica siguranta vesniciei), un activism sanatos, biblic (v.12) si credinta si rabdarea de tipul acelora care dau dovada cei ce mostenesc promisiunile (v.12 – cine mosteneste ceva, e sigur de acea mostenire, dar nu o capata fizic decat dupa un anume moment, de aceea trebuie sa manifeste rabdare).

        1Ioan 3:9 este un pasaj care incurca mintile multora. Daca am lua acel verset total izolat de celelalte din capitol si din epistola lui Ioan, ar trebui sa tragem concluzia ca un om credincios din momentul convertirii ar trebui sa devina brusc un om perfect, fara nici o greseala. Realitatea ne-ar contrazice drastic si ar trebui sa constatam ca am avea o mare problema, si singura concluzie pe care am putea sa o tragem ar fi ca nu cunoastem pe nimeni perfect pe aceasta planeta, deci nu suntem din Dumnezeu, prin consecinta am fi toti copiii ai diavolului, si destinul nostru, ca al tuturor oamenilor, ar fi clar. Dar mai ar fi o problema – de data asta cu insasi Cuvantul lui Dumnezeu, chiar in 1Ioan. In capitolul 1, v.8, Ioan zice: “daca zicem ca n-avem pacat, ne inselam singuri, si adevarul nu este in noi”, iar in v.10 spune acelasi lucru, de data asta agravand pretentia de perfectionism – “daca zicem ca n-am pacatuit, Il facem mincinos, si Cuvantul Lui nu este in noi”. Se cam bat cap in cap aceste versete daca le luam izolat, nu? Insa daca citim 1Ioan 3:9 impreuna cu versetele de la 6 la 10, descoperim ca lucrurile au nuante demne de luat in seama. Sensul de a “trai in neprihanire” nu are implicatia de perfectiune absoluta, ci de modalitate de vietuire. De exemplu, eu pot spune ca traiesc in aceeasi casa cu sotia mea, dar asta nu inseamna in mod necesar ca 24 ore din 24 noi suntem amandoi impreuna si acasa. Un crestin autentic nu va avea pacat in viata lui ca o regula de viata, ca un stil de viata, ci pacatul va fi accidental. Este adevarat, “accidental” asta poate sa insemne zilnic. Credinciosul autentic va lupta in fiecare zi cu ispite, cu pacate, cu tentatii, de unele va fi izbavit mai repede, de altele dupa o lupta mai indelungata, dar regula este ca cel credincios cu adevarat nu va trai un stil de viata in care pacatul va fi dominant, ci dimpotriva sfintenia, ascultarea de Dumnezeu, implinirea poruncilor, exersarea dragostei crestine etc vor fi regula lui de viata. Este limpede din 1Ioan 1:8-10 ca cel credincios autentic ramane expus la pacat, dar el nu este la fel de dispus la pacat ca si cel care mimeaza doar credinta si care in final va apostazia si va demonstra ca in realitate el nu a fost niciodata transformat.

      • NINEL LAZAR ,

        Nu vreau sa te laud , caci nu prea obisnuesc sa o fac , dar de data aceasta TREBUIE sa o fac :
        Domnul sa te binecuvinteze pentru explicatiile biblice din comentariile tale nr. 15 si nr.17 ! Multumesc mult ca le-ai postat sa le citim cu totii !!! Ti-am citit cred ca toate comentariile tale de pe acest blog si am tras o singura concluzie : Esti o binecuvantare pentru cei care cauta ADEVARUL !

        Mi-a luat vreo doua ore sa analizez in amanunt tot ce ai scris in cele doua comentarii ( nr.15 si 17 ) . Le-am citit cu mare atentie cele doua comentarii ale tale , am verificat cu grija in Biblia pe care o am toate referintele scripturale care le-ai mentionat , am verificat si comparat explicatiile tale cu cele date de William MacDonald in cartea sa “Comentariul biblic al credinciosului – Noul Testament” – editia revizuita , si concluzia a fost ca DA , AI MARE DREPTATE IN CE-AI EXPLICAT in aceste doua comentarii !

        Ai adus atata lumina si claritate prin felul cum ai tratat cele cateva versete biblice care la prima citire , izolate de pasajul si contextul lor , ar parea ca afirma posibilitatea pierderii mantuirii ( lipsa sigurantei mantuirii ) . Modul cum le-ai explicat aceste versete in pasajul si contextul lor armonizandu-le sublim cu restul versetelor biblice ( cu invatatura -doctrina- biblica care afirma siguranta mantuirii ) care sunt predominante ( mult mai numeroase ) in Scriptura , ESTE ATAT DE BIBLIC !

        Totul se leaga si se armonizeaza cu restul invataturilor ( doctrinelor ) crestine despre mantuire .

        Multumesc mult !

  5. si asta va face Domnul Iisus celor care vor sta de partea adevarului biblic, indiferent cum ar vrea oamenii sa il eticheteze:

    Apoc. 3:8-9 – „Știu faptele tale: iatã ți-am pus înainte o ușã deschisã, pe care nimeni n’o poate închide, cãci ai puținã putere, și ai pãzit Cuvîntul Meu, și n’ai tãgãduit Numele Meu. Iatã cã îți dau din ceice sînt în sinagoga Satanei, cari zic cã sînt Iudei și nu sînt, ci mint; iatã cã îi voi face sã vinã sã se închine la picioarele tale, și sã știe cã te-am iubit.”

    Asa va face Domnul tuturor celor care vor incerca sa dea adevarul Cuvantului Lui pe o minciuna – ii va obliga sa vina sa se inchine la picioarele Bisericii Lui, ca sa le arate pe cine iubeste El cu adevarat!!!

  6. Daca Darby a sustinut ceia ce si noi gasit in Biblie,nu inteleg dece este blamat.altii spun ca Calvin a avut o invatat urma abatuta. Daca Calvin a sustinut ce scrie in Biblie despre mintuire, atunci dece este blamat.Cu regret spun ca, in contact ele mele cu fratii mei din Carol, nu am gasit unul care sa doresca sa participle la Un debate pe marginea subjected or din Scriptura care par sa adica confuse intre fratii.tot cu regret spun ca am Intilniri fratii care share au immediately la auzul unor subjected din Cuvint si erau chair impulsivity.Dar ei nici nu coerce tau Cuvintul in deans ca sa se convinga ei insusi de Adevarul Scripturi.Am avut ocazia sa stau de vorba cu fratii care nici nu voi au sa participle la Un astfel de debate. Dace? Din lipsa de cunosc intra a Scripturi. Nu gasesti in ei nimic spiritual.

  7. Deci sa reiau o afirmatie facuta in plenul adunarii din Pitesti de acest lider carismatic Iorgulescu Mircea si anume ca Darby a facut afirmatia : “mantuit, mantuit, pentru todeauna mantuit”
    Nicidecum!
    Este afirmatia domnului Calvin, d-le Iorgulescu Mircea…
    Ce scoala teologica ai spus ca ai facut?
    …………………………………………………..
    PS: poti sa scrii acolo la puncte, puncte…

  8. Nu provin din Carol, dar frecventez aceasta biserica de vreo 5 ani.
    Am citit articolele si ele reflecta adevarul a ceea ce se intampla.
    Grupul sustinatorilor lui Ionel Botgros in Carol nu este mare, ci mic. De altfel de asta are nevoie sa-si aduca sustinatori din alte parti ale tarii ( ” minerii”, asa cum sunt numiti aici :).
    O alta caracteristica a lor este ca sunt compusi, din pacate, de oameni fara bun simt, fara evlavie, agitatori, etc, si asta este si intentia pentru ca se urmareste zarva, scandalul. Ca sa nu mai zic ca multi dintre ei sunt pusi sub disciplina in adunarile lor…
    Acesti oameni nu se gandesc nici o clipa ca sunt oameni in adunare care sunt complet bulversati in credinta lor. Si ma gandesc aici la ce spunea Domnul Isus cand avertizeaza sa nu facem nicidecum sa pacatuiasca pe unii din cei mai neinsemnati ucenici ai Lui…
    Stilul de racolare a agitatorilor imi aminteste de felul in care preoti ortodocsi din diverse sate angajeaza betivii ce-i gasesc la bar pentru a-i bate pe ” sectantii” veniti cu Evanghelia…

  9. Draga “Andrei Marza”,

    am citit cu interes maxim postarea ta, pentru a cunoaste pe cel care se semneaza cu numele meu si te-as incuraja sa nu-ti fie frica (nu ai avea nici un motiv) sa pui in Reply numele tau adevarat !

    Ca sa merg si eu pe “firul logicii” te-as intreba direct: cat de cameleonic crezi ca poti fi in spiritul tau, si cam cat crezi ca va dura asta? Pe cine crezi ca pacalesti?
    “Lucian Adam” si “Teo Cucu” si “Andrei Marza”, toate sunt numele tale? (sau poate ai mai multi “(con)frati”?).

    In primul rand, inainte sa imi folosesti numele, ti-as face cateva corectii care ti-ar putea fi utile data viitoare (desi sper sa nu mai fie cazul):
    1. eu nu obisnuiesc sa postez mesaje pe site-uri sau bloguri
    2. in cazul in care o fac, numele meu este ca cel din semnatura, adica Andrei Mirza si nu “Andrei Marza”, cum ai incercat tu sa-l falsifici;
    3. in cazul in care am intrebari legate de o persoana, ma duc sa o intreb personal, si nicidecum nu ma apuc sa postez o astfel de intrebare pe un blog public.

    In concluzie, ti-as face o recomandare: NU MAI POSTA CU NUMELE MEU, Dumnezeu te cunoaste oricum.

    Inchei cu o intrebare:
    “Nu te temi tu de Dumnezeu?”. Voi chiar nu aveti rusine?…

    Ai crezut ca vei semana ceva dezbinare, denigrare si tulburare, am o veste trista pentru tine: cei credinciosi, nascuti cu adevarat din Dumnezeu sunt si vor ramane totdeauna una, si asta nu pentru ca se forteaza (sau se “cameleonizeaza” ca tine), ci pentru ca Cel venit din vesnicie a
    realizat aceasta pentru noi pe crucea Golgotei:
    “El este pacea noastra, care din doi a facut unul si a surpat zidul de la mijloc care ii despartea si, în trupul Lui, a înlăturat vrăjmăşia dintre ei, Legea poruncilor, în orânduirile ei, ca să facă pe cei doi să fie în El însuşi un singur om nou, făcând astfel pace; şi a împăcat pe cei doi cu Dumnezeu într-un singur trup, prin cruce, prin care a nimicit vrăjmăşia.” (Efes. 2: 14-16).

    Iti fac o urare sincera: POCAIESTE-TE. Cat mai poti.
    Domnul sa aiba mila de tine:
    Andrei Mirza.

  10. Frate Ninel,
    multumesc frumos pt explicatii, am primit si pe email,
    dar poate sunt si altii care nu inteleg textele acestea.
    Le voi”rumega” , voi mai citi cele spuse cu toata seriozitatea,
    dar cred ca o sa va mai”intreb” , stiu ca nu va voi deranja, nu?
    Va rog sa imi raspundeti doar cind aveti timp.

    • Am uitat sa va spun, ca la inceputul umblarii mele cu Domnul,
      a venit un frate si mi a spus:
      Ai inteles, sunteti copilul lui Dumnezeu ORICE ati face de -acum incolo, tot copilul LUI veti ramine;
      copilul dvstra daca ajunge in inchisoare pt ca a savirsit ceva grav,
      ramine tot copilul dvstra.
      Asa cum ati spus:”cel credincios cu adevarat nu va trai un stil de viata in care pacatul va fi dominant, ci dimpotriva sfintenia, ascultarea de Dumnezeu, implinirea poruncilor, exersarea dragostei crestine etc vor fi regula lui de viata.”,
      acestea toate “dovedesc” siguranta mintuirii,
      termenul predestinat folosit de multi, in virtutea caruia poti face orice este total gresit.
      “Orice ai face, ramii predestinat,mergi in cer;
      in timp ce unii, oricit s ar stradui se duc in iad.
      Cum spuneti astept alta postare, ca sa nu ratacesc de la subiectul postarii.
      daca nu sunt alesi

      • Sora Elisa,
        Ceea ce ati relatat Dvs de la inceputul umblarii cu Dumnezeu reflecta una din consecintele dezastruoase a “sistemului invitatiilor” instituit de Charles Finney in America secolului XIX si generalizat in zilele noastre, Eu nu vad nicaieri ca evanghelistilor sau crestinilor li se da aceasta insarcinare sa dea ei siguranta mantuirii cuiva. Dar vad insa in Scriptura ca se spune ferm ca Duhul Sfant este Cel care marturiseste in interiorul unui om daca el este mantuit sau nu. A afirma despre cineva ca este mantuit doar pentru ca acea persoana a varsat cateva lacrimi la o predica, sau pentru ca s-a ridicat in picioare la un indemn la pocainta nu este dovada suficienta care sa demonstreze ca acea persoana este cu siguranta convertita. Emotiile momentane sunt adesea foarte inselatoare. Exista un pasaj biblic in Evrei care ilustreaza ca poti avea emotii puternice, dar asta sa nu fie pocainta.

        In traducerea Cornilescu, textul din Evrei 12:16-17 spune “Vegheaţi să nu fie între voi nimeni curvar sau lumesc ca Esau, care pentru o mâncare şi-a vândut dreptul de întâi născut.Ştiţi că mai pe urmă, când a vrut să capete binecuvântarea, n-a fost primit; pentru că, măcar că o cerea cu lacrimi, n-a putut s-o schimbe.”

        Eu insa consider ca aici traducerea Cornilescu pierde din vedere un aspect extrem de important, care se vede de la distanta daca citim versiunile in limba engleza (toate spun acelasi lucru):

        “Lest there be any fornicator, or profane person, as Esau, who for one morsel of meat sold his birthright. For ye know how that afterward, when he would have inherited the blessing, he was rejected: for he found no place of repentance, though he sought it carefully with tears.” (KJV).

        In limba romana, traducerea NTR reda fidel acest sens – “Fiţi atenţi ca nimeni să nu fie desfrânat sau lumesc, ca Esau, care, pentru o mâncare, şi-a vândut drepturile de întâi născut. Voi ştiţi că, mai târziu, când a vrut să-şi moştenească binecuvântarea, a fost respins, chiar dacă a căutat-o cu lacrimi, deoarece n-a găsit loc pentru pocăinţă.”

        N-A GASIT LOC PENTRU POCAINTA, desi a cautat binecuvantarea cu lacrimi. Esau este potretul apostatului perfect. El a fost expus la beneficiile binecuvantarii, mai mult, avea teoretic acces la ea, insa a pus pret mic pe valoarea binecuvantarii, a vandut-o pe nimic in detrimentul satisfacerii placerilor sau nevoilor proprii (n-a fost dispus sa sacrifice nimic), iar atunci cand si-a dat seama ce a pierdut, a regretat, dar usa harului era deja inchisa pentru el. El a respins binecuvantarea in mod voit, dispretuind-o, si pentru asta a primit ceea ce el a cerut.

        Lectia teribila pe care predicatorii si cei care marturisesc Evanghelia ar trebui sa o invete din aceasta intamplare, este ca emotiile, plansul, regretele NU ECHIVALEAZA in mod necesar cu pocainta autentica. Unii sunt mirati cand citesc ca puritanii nu prea puneau mare greutate pe pocainta omului aflat pe patul de suferinta in spital, sau pe patul de moarte, pentru ca se temeau ca oamenii se caiesc doar ca sa scape de suferinta, nu se pocaiesc de pacatele lor.

  11. frate Ninel,
    am avut “intimplator” un pastor american la Brasov,
    pentru mine nu exista decit Biblia Cornilescu, de acolo
    citeam(si acum la fel) de acolo invatam,
    iar din cele ce le invatam de la pastor, cautam in Biblie
    zi de zi, pe unele le intelgeam altfel;
    unele lucruri le intelegeam prin Duhul sfint, mai ales in ce priveste
    mintuirea, altele poate pina astazi, cum spuneti, le percep
    conform traducerii;
    insa fiul meu imi aducea de la libraria crestina carti,
    depinde de ce bani dispuneam, cum ar fi Seducerea crestinatatii,
    Evanghelia dupa Isus,de J Mac Arthur Viata crestina normala de W Nee;Tozer, Spurgeon;Austin sparks(scoala lui Hristos)
    In ultima vremea am prin harul Domnului aproape toata seria tradusa
    din Tozer, pe care le studiez cu mare placere.
    si asa cautam sa aflu cit mai multe despre Domnul Isus, despre Calea pe care o aveam de urmat.
    Nu pot spune ca am avut parte de un pastor care zi de zi sa se
    ocupe de cresterea spirituala a mielior, oitelor;
    singura am cautat sa inteleg tot mai mult, mai ales din Cuvint,
    si Domnul m-a ajutat;
    cam asa “se invata” in biserici, cum reusesti sa intelegi totul,
    asta este problema fiecaruia,nu cum zicea Pavel, zi si noapte timp
    de trei ani, v am invatat plingind.
    Domnul Isus i a invatat pe ucenici trei ani;
    ,nu am avut parte de asa ceva.
    O, cita nevoie este;
    pina atunci invatam, dupa cum ne Domnul, frati ca dvstra si fr Dan si Taian, sa ne mai intregim lipsurile.
    Ii multumim Domnului pentru asta.
    deci azi , mai este loc de invatat,multumesc pentru ca sunteti dispus
    sa o faceti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s