Rolul istoric al lui Iohannis, convertirea lui Martin Luther si poate o ultima sansa pentru evanghelicii romani ! – partea a doua

Da, probabil este ultima sansa pentru evanghelicii romani sa inteleaga indreptatirea prin credinta la nivel de mase! In nicio natiune aceasta ocazie nu vine de doua ori.

Indreptatirea prin credinta este doctrina crucii si esenta Evangheliei harului. Pavel o numeste Evanghelia lui Dumnezeu (Romani 1:1). Aceasta doctrina a indreptatirii este afirmata in Isaia 53, subliniata de Domnul Cristos in evanghelii si detaliata de apostolul Pavel in Epistola catre Romani.

Ravna noastra romaneasca seamana cu a lui Luther!

Luther era sa moara in cursa aceasta pentru faptele “bune” ale autoindreptatirii. Si noi, romanii, chiar ca evanghelici, suntem printre primii in autoindreptatire. Noi toti, ca oameni mantuiti, dorind sa aratam recunostinta pentru iertarea pacatelor, incepem sa producem fapte “bune” ce isi au originea in ravna si efortul nostru. Nimeni nu a facut exceptie de la aceasta, nici Luther si nici chiar apostolul Pavel. In Romani 7:21, Pavel descrie falimentul efortului in firea pamanteasca: cand vreau sa fac bineleraul este lipit de mine. Astfel, faptele “bune” ce isi au originea in fire (carne sau sarx in greaca) ne fac sa ne indreptatim noi în calitate de credinciosi, inaintea lui Dumnezeu. El nu vrea  faptele noastre ca recunostinta, ci El vrea ascultarea noastra ca recunostinta, precum si cedarea noastra inaintea voiei lui, ca El sa produca faptele Lui in noi. Dumnezeu vrea sa ne bucuram in fiecare zi ca suntem indreptatiti de El. Procesul acesta, prin care se trece de la autoindreptatire la indreptatirea data de Dumnezeu, apare in urma supunerii fatza de invatatura Domnului Isus prin Pavel in Epistola catre Romani. Ocolirea Epistolei catre Romani se datoreaza firii noastre, care nu vrea sa fie data la o parte de o doctrina sistematica si cristocentrica a Epistolei catre Romani.

Luther in agonie, salvat de la moarte fizica si de la focul vesnic; rolul jucat de Iohann Staupitz

Dupa ce Luther a finalizat studiile universitare si masteratul la Universitatea din Erfurt, impins de un eveniment care l-a shocat, in 1505 se calugareste la Manastirea catolica augustiniana din Erfurt. Iohann Staupiz (1468-1524) a fost vicar-general peste Ordinul calugaresc augustinian. A fost un om care cunostea mantuirea prin credinta in sangele Domnului Isus. Cand Luther era in abisul disperarii ingrozit de intrebarea ” Cum poate fi un om drept inaintea lui Dumnezeu ?”  Staupitz ii indreapta privirea spre Golgota: “Uită-te la rănile lui Isus Hristos si vezi-L pe Mântuitorul sângerand pe cruce și crede în mila lui Dumnezeu”

 Intr-un articol viitor voi trata mai pe larg convertirea lui Luther in contextul catolic al vremii de atunci , precum si cine a fost Staupitz. 

Oare este la intamplare ca si Staupitz si Klaus au acelasi prenume, Iohann? Poate fi pura coincidenta, dar asa cum Staupitz l-a introdus pe Luther in doctrina harului intr-un moment crucial, tot asa alegerea lui Klaus, care este luteran, poate trezi in evanghelici la alt moment crucial, un interes special pentru doctrina indreptatirii prin credinta adusa in prim-plan de Luther.

Luther, dupa convertire, a excelat in fapte bune, ca de altfel toti credinciosii care se bucura de indreptatire

Confesiunea (mărturisirea) apostolului PavelPrin harul lui Dumnezeu sunt ce sunt. Şi harul Lui faţă de mine n’a fost zădarnic; ba încă am lucrat mai mult decît toţi: totuşi nu eu, ci harul lui Dumnezeu, care este în mine. . .Căci n’aş îndrăzni să pomenesc nici un lucru, pe care să nu -l fi făcut Hristos prin mine…(1Cor 15:10; Romani 15:18)

Harul lui Dumnezeu a facut Reforma prin Luther. Tot acelasi har vrea sa te foloseasca si pe tine acolo unde esti. Nu vei face o reforma, dar vei trai indreptatirea prin credinta lucrand mai mult decat te astepti.

Termenul “neprihanire” din traducera Cornilescu i-a tinut pe loc pe multi romani in intelegerea sensului deplin al indreptatirii prin credinta

Dictionarul Explicativ al Limbii Romane ne arata ca originea cuvantului “prihana” este ucraineana. Prihana inseamna  faptă care încalcă morala; vină morală, necinste; păcat. Editia Cornilescu a Scripturii foloseste cuvantul “neprihanire” pentru a descrie o stare de nevinovatie sau puritate. Cuvantul “neprihanire” reda intr-un mod trunchiat sensul pe care il are in limbajul original. In consecinta, toata doctrina intreptatirii prin credinta din Romani a fost inteleasa vag sau aproape deloc.

Sensul termenului ”neprihanire” este indreptatire sau justificare in limbajul original al Noului Testament

Limbajul original al Noului Testament este greaca comuna (koine). Daca termenul “neprihanire” exprima doar nevinovatie sau puritate, cuvantul grec pentru “neprihanire” este “dicaiosune”, care inseamna “dreptate”.  Deci termenul “dreptate” fiind legat de persoana lui Dumnezeu in contextul de la Romani 3:21, capata o valoare uriasa. Iata versetul avnd termenul “dreptate” tradus intr-un mod literal: Νυνὶ δὲ χωρὶς νόμου δικαιοσύνη θεοῦ πεφανέρωται…Acum dar, separat de lege dreptatea lui Dumnezeu s-a aratat… Dreptate aici nu se refera la faptul ca Dumnezeu isi face dreptate ci se refera la caracterul Sau si la favoarea ce o face celor care cred.

Dreptatea lui Dumnezeu accesata prin credinta devine pentru noi, credinciosii, indreptatirea de la Dumnezeu prin credinta. Aceasta indreptatire nu inseamna doar nevinovatie, ci este insasi justetea/indreptatirea divina pusa in contul nostru prin jertfa Domnului Isus. Aspectul indreptatirii de la Dumnezeu este pozitiv si glorios nu este doar simpla neprihanire sau nevinovatie. De aceea Pavel spune in Romani caci toti au pacatuit si sunt lipsiti (hustereó) de slava lui Dumnezeu (v. 23), care slava, in context, se refera la dreptatea lui Dumnezeu cat si la gloria caracterului Sau drept. 

Confuzia lui Luther cu privire la expresia “dreptatea lui Dumnezeu” din Epistola catre Romani

Si Luther a avut confuzia lui cu privire la intelegerea indreptatirii prin credinta. El credea ca ori de cate ori in Romani se vorbeste despre dreptatea lui Dumnezeu, sensul era de judecare a pacatosului in acord cu dreptatea divina. Aceasta il teroriza pe Luther deoarece el nu stia cum el a fi putut sa stea in fatza unui Dumnezeu perfect in administrarea justitiei. Ajutat de Staupitz si studiind textul original, el a inteles ca dreptatea lui Dumnezeu se atribuie prin credinta pacatosului care crede. Astfel omul mantuit este indreptatit de Insusi Dumnezeu. Data viitoare vom vedea chiar marturia lui Luther cu privire la confuzia lui si vom analiza indeaproape ce spune Cuvantul in Romani 3 despre indreptatirea prin credinta.

 

Advertisements

26 thoughts on “Rolul istoric al lui Iohannis, convertirea lui Martin Luther si poate o ultima sansa pentru evanghelicii romani ! – partea a doua

  1. ati ramas in urma
    http://epochtimes-romania.com/news/romania-lucrului-bine-facut-viitorul-sef-al-cancelariei-lui-iohannis-un-fost-consilier-al-lui-nastase—226633

    incet-incet, nevoit sau voit, Iohannis se inconjoare de corupti…
    un alt consilier, economic, Cosmin Marinescu este supsect de plagiat…
    http://www.evz.ro/echipa-iohannis-incepe-sa-ocupe-cotroceniul.html

    si un studiu lucid
    http://www.evz.ro/romania-lui-cristoiu-nici-klaus-iohannis-n-a-inteles-nimic-din-revolta-spontana-la-urne.html

    Pana nu va scapa de clica corupta din spatele lui (Blaga, Videanu, Atanasiu, Oltean, Mihalache, etc) speranta se indreapta spre “a muri incet, dar sigur”

    ma umfla rasul, dar si deceptia ca multi crestini sunt orbi si exalteaza inainte de vreme! fara saastepte roaDELE!
    De ex, Dumnezeu l-a ridicat si pe Iehu, dar acesta s-a corupt si a devenit un om al celui rau!

    • Citez dintr-un articol precedent: Rolul istoric jucat de Iohannis Klaus pentru evanghelici este indirect, constand in crestera interesului pentru aspecte culturale si religioase germane. Aceasta trebuie sa aduca in prim plan, pentru evanghelici, Reforma Protestanta lucrata de Dumnezeu prin Martin Luther

  2. In ‘traducerea Cornilescu’ se specifica faptul ca “nu-i nici un om neprihanit, niciunul macar”, dar si ca omul este “SOCOTIT neprihanit” prin veritabila credinta.
    Se ajunge deci, oarecum indirect, la acelas inteles al termenului neprihanire: “indreptatire sau justificare”…

  3. oare asa sa fie?
    cum va putea afce asta, cand in familie este o oarecare dihonie religioasa…sotia e catolica, el luteran…. e nasol ca doi soti sa aibe religii diferite…partasie slaba…

    iar apoi, cum sa faca asta, mai ales cu co clica de corputi in spate? unde este exemplul practic? una a spus in campanie, iar pe zi ce trece isi schimba declaratiile facute atunci….

    de fapt, nereusita lui Luther a constat in nereusirea ruperii Bisericii de puterea politica…. nu as miza prea mult pe ce a facut Luther..
    deoarece efectele Reformei s-au transformat in esecuri… de aceea a fost nevoie de trezirile din sec. XIX!!!

    • Iata ce am scris in alt articol mai devreme:”Nota: nu discutam acum inadecvarile lui Martin Luter ca reformator. Le stiu si eu precum si o parte dintre dvs. Le vom aborda mai tarziu. Nu a fost reformator in istoria bisericii fara lipsuri mari…Trebuie sa straluceasca numai slava lui Dumnezeu!

      In ce priveste evaluari politice din Romania nu ma intereseaza, doar ma rog pentru tara…

      Trezirile pietistilor germani au problemele lor pe care le vom discuta in viitor, asa ca mai asteptam putin 🙂

      • nu va intereseaza evaluari politice din Romania? atunci sunteti tare dezinformat..caci cine poate sa stie mai bine si sa simta mai bine totul decat un roman din Romania, care mai e si bine informat?!
        Rugati-va ptr Romania, dar nu fiti exaltat ca cica ar fi scapat de coruptie, cum au zis alti blogeri crestini…

        • Nu stiu de ce aduci mereu vorba despre politica. Am fost eu exaltat despre Iohannis? Nu pune vorbe in gura altora. Eu am spus ca Iohannis nu poate sa faca decat ce i se spune, asta inseamna presedinte in ziua de astazi…Nu vreau sa fiu deviat de la indrepatirea prin credinata
          Nu o sa iti mai raspund la discutii de fell acesta 🙂

      • veti ramane dezamagit..
        la cum se implica in facerea si defacerea majoritatilor parlamentare, nu cred ca il intereseaza prea mult religia..sau si mai exact, un aspect teologic asa de profund….unde mai puneti ca sotia lui e catolica si mai merge unori si acolo…
        nu stiu ce influenta poate avea in acest sens… ca nu intra printre atributiile presedintelui..si nici nu stiu daca vrea!

        • Tim
          Unde ai vazut ca am scris eu ca Iohannis ar fi trebuit sa promoveze inderptatirea prin credinta ?
          Nu am nici o asteptare de la Iohannis. Astept ca evanghelicii din Romania si din afara sa vada preeminenta indreptatirii prin credinta.…dar numai Duhul Sfant poate face asta!

      • aha!
        deci nu va fi din cauza lui Iohannis, de fapt nu va fi influenta lui sau meritul lui, ci va fi lucrarea Duhului!
        Asadar, ce treaba are Iohannis cu teologia? si cu redescoperirea unor doctrine, mai ales ca asta e lucrarea Duhului?:D
        SI fara el, romanii trebuia sa descopere asta…dar asta se va face numai daca si cand voieste Duhul! 😀
        Si eu va mai spun: INAINTE DE LUTHER, PAVEL SI AUGUSTIN AU SUSTINUT INDREPTATIREA PRIN CREDINTA>>>:)

        • Inainte de Pavel, Duhul Sfant a scris prin Isaia despre justificarea prin credinta: “Va vedea rodul agoniei (`amal) sufletului Lui si va fi satisfacut/implinit (saba`). Prin cunostita Lui, Robul Meu cel drept (tsadiq) va indreptatii (tsadaq) pe multi si v-a lua asupra Lui perversiunile (`avon) lor.” vezi aici https://ioan8.wordpress.com/2012/04/07/isaia-53-este-o-evanghelie-completa-impreuna-cu-moartea-si-invierea-domnului-cristos-indreptatirea-credinciosului-este-afirmata-plenar/

          Pavel prin Duhul a vorbit despre indreptatirea prin credinta in detaliu in Romani 3 si isi face dovada istorica elaborand asupra lui Avraam si David ca cei care au fost indreptatiti prin credinata, in Romani 4. Deci Pavel nu a sustinut doctrina de care vorbim ci a scris Scriptura referitoare la acea doctrina. Augustin a sustinut aceasta doctina si desigur Luther a excelat.

          Dumnezeu foloseste si alegerea lui Iohannis ca sa trezeasca interes pentru Luther si mai departe pentru indreptatirea prin credinta.. Imi sustin mai deprte acest argument. Dumnezeu lucreaza in felurite moduri…citeste istoria bisercii!

      • Ideia din acest articol este ca; din pacate multi romani evanghelici , inca se mai straduiesc sa-si obtina indreptatirea prin fapte, si este perfect adevarat. Unul din motive fiind lipsa studiului – PERSONAL si aprofundat al Sfintei Scripturi si lipsa rugaciunii cand cercetam Cuvantul. Cand citesti cu rugaciune Dumnezeu iti raspunde la vremea potrivita.

        Pentru mine personal , acest articol este un ajutor, prin explicatiile referitoare la neprihanire si mi-a deschs mai bine ochii.
        Cred ca daca am citi in loc de “neprihanire” – ” indreptatire prin credinta” – in anumite pasaje, nu am mai fi incurcati si multe suflete ar fi luminate.
        Si un alt lucru minunat in ce a scris fratele in articol este acela ca “dreptate” nu inseamna intotdeauna” judecata” ci gloria caracterului lui Dumnezeu.
        O , de-ar intelege toti crestinii !
        Nu ar mai fi atatea fete triste si atatea suflete inselate.

        Lipsa cercetarii Cuvantului si a rugaciunii este cauza ca intre evanghelici sunt slabanogi si prunci. Lucrul acesta s-a vazut recent in adunarile BER , unde multi au fost inselati de cei trei falsi prooroci.

        Dumnezeu va lucra prin omul acesta ales ca presedinte,
        nu stim cum – daca vom trai vom vedea. Rolul sau este indirect intradevar.
        Insa cu siguranta este un scop in Planul lui Dumnezeu.

  4. sunt convins ca Dumnezeu l-a folosit pe Martin Luther. Insa daca Luther a fost ceva a fost numai prin Hristos. Astazi protestantismul e mort si putini sunt cei care sunt regenarati dintre ei. Ba din contra protestantismul a facut pact cu multe pacate grave. Intr-adevar in Romania protestantii au avut un rol foarte important in a pune Biblia in limba romana in mainile romanilor- mai ales in Transilvania. Ortodoxia abia dupa o suta de ani a facut lucrul acesta. au fost defaimati – de-a lungul vremii.-incepand cu mitropolitul Varlaam -de unde a venit si ideea ca daca nu esti ortodox nu esti roman.

    Nadejdea mea nu este intr-un om , ci numai in Dumnezeu care se poate folosi de oameni. Hristos nu a venit sa schimbe lumea , ci a venit sa-si stanga in staul oile….ca sa adune intr-un singur trup pe copiii Lui Dumnezeu cei risipiti” Ioan 15:52

    • Asa este Alex: Insa daca Luther a fost ceva a fost numai prin Hristos. Pe mine ma intereseaza indreptatirea prin credinta descoperita lui Luther de catre Domnul, ca la nimeni altul inainte de el.

      Interesant se spui: “Hristos nu a venit sa schimbe lumea , ci a venit sa-si stanga in staul oile….ca sa adune intr-un singur trup pe copiii Lui Dumnezeu cei risipiti” Ioan 15:52”

      Ideea schimbarii lumii este o cursa intinsa bisericii de oculti. Schimbarea lumii apartine ideologilor comunisti si a altora ca ei care care schimba lumea in mai rau

  5. la sfarsit, ati spus> “Data viitoare vom vedea chiar marturia lui Luther cu privire la confuzia lui si vom analiza indeaproape ce spune Cuvantul in Romani 3 despre indreptatirea prin credinta.”

    a cam trecut ceva timp, si nu a aparut continuarea… ne faceti curiosi, apoi ne lasati balta????

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s