De ce dezagreez cu profesorul Marius Cruceru

Nu scriu fara sa imi fi facut partea fatza de Cruceru

Ma rog de ani de zile pentru M. Cruceru si i-am exprimat in scris de mai multe ori ce gandesc cu privire la activitatea lui pe blog. El si-a continuat mersul cum a gasit de cuvintza.

In titlu am spus ca dezagreez cu profesorul Cruceru. Asta este putin spus. Predica tinuta de acesta la biserica Iris din Cluj este socanta (vezi aici). Anumite afirmatii facute acolo, indiferent de contextul dorit de vorbitor sunt in afara Scripturii. Chiar daca mesajul lui Cruceru se termina intr-o forma cat de cat biblica, prejudiciul adus slavei lui Dumnzeu nu poate fi ignorat.

In cele ce urmeaza am sa redau diferite citate din predica profesorului Cruceru insotite de comentarile mele. Trebuie spus ca rar am mai vazut un predicator asa de manios la inceputul expunerii sale, din motive nu deplin justificate.  

Minutul 3:07-31 “viciul Dumnezeiesc”

Comentariul meu: Cruceru afirma ca mania lui Dumnezeu este incontestabil sfanta. Mai tarziu insa el comite o blasfemie folosind expresia “viciul Dumnezeiesc” chiar daca este pusa in ghilimele. Predica lui Cruceru e presarata cu exagerari, si cu insulte aduse Domnului direct sau indirect. Avem oare deaface cu experimentari teologice de sorginta postmoderna si emergenta? Cruceru nu este emergent, dar este imposibil de inteles de ce face asa.

Iata ce spune Scriptura: “Cu cine voiţi să asemănaţi pe Dumnezeu? Şi cu ce asemănare Îl veţi asemăna? Meşterul toarnă idolul, şi argintarul îl îmbracă cu aur, şi -i toarnă lănţişoare de argint.” (Isaia 40:18,19) Cu cine aseamana Cruceru pe Dumnezeu?  

Mania lui Dumnezeu insoteste exercitarea justitiei divine impotriva Diavolului, a pacatului si a omului pacatos. Asa ca este de asteptat ca Biblia sa contina referinte la mania lui Dumnezeu.

Chiar folosind ghilimelele, si chiar neintentionat , un credincios nu va atribui niciodata lui Dumnzeu epitete denigrante!!!

Minutul 44:27 – 45:09-14 “Pe Iov a-ncetat sa-l bata dupa ce Iov s-a rastit la Dumnezeu. Eu zic sa-ncercati si dv la fel” 

Comentariul meu: Cruceru il indemna pe un enorias greu incercat de la biserica pe care o pastorea,  sa se rasteasca la Dumnezeu ca si Iov. Mai grav, Cruceru spune ca Dumnezeu a incetat sa-l bata pe Iov cand acesta s-a rastit la Dumnezeu. Pur si simplu nu stiu unde sa incadrez asemenea enormitate. S-a speriat Dumnzeu de “rastirea” lui Iov? Ce fel de consiliere pastorala este aceasta? A trecut Cruceru sau acel enorias prin incercarile lui Iov, ca sa aiba dreptul sa strige catre Dumnezeu cu o disperare extrema? Oricum, Iov nu s-a rastit. 

Sotia lui Iov ii dadea sfaturi sotului ei similare intr-o mica masura cu ce vorbeste Cruceru. Un lucru este clar, profesorul Cruceru in mod neintentionat fiind dominat de o manie pe care o marturiseste, indeamna si pe altii la abodare manioasa a lui Dumnezeu. 

Cand suntem coplesiti de necaz, consilierii spirituali si familia au rolul de a ne da o perspectiva biblica a lucrurilor si de a ne ajuta sa nu pacatuim cu gura impotriva lui Dumnezeu. 

Minutul 46:14 – 47:45 “…Ne-am distrat o noapte intreaga. E-adevarat, fiule, nu-Mi plac lingaii, momiile, iubesc taiatii imprejur cu inima, dar nu pe cei care sint emasculati sentimental”

Comentariul meu: Secventa de mai sus face parte din raspunsul pe care Cruceru zice ca l-a primit din partea lui Dumnezeu intr-o situatie foarte severa. Am citit Scriptura ca si voi toti, am citit din istoria bisericii si comentarii biblice, ca multi dintre voi, dar n-am intalnit niciodata un raspuns la rugacinune similar ca cel de mai sus care face parte din apanajul gastilor. Cruceru nu se da inapoi in a face uz de o vorbire abuziva care probabil i-a ramas ca o influenta de la apostatul Manastireanu, cand acesta ii era un mentor in tineretea lui. 

Dumnezeu nu se “distreaza” si nici nu cred ca i-a vorbit lui Cruceru in acest fel! 

Minutul 49 : 6-15 “Uneori cred ca Dumneze isi doreste rugaciuni din partea unor enoriasi mai maniosi decit sintem noi.”

Comentariul meu: Nu vad nicaeri in Scriptura ca Dumnezeu doreste rugaciuni manioase. Dimpotriva, Scriptura spune: “Vreau dar ca bărbaţii să se roage în orice loc, şi să ridice spre cer mîni curate, fără mînie şi fără îndoieli” (1 Tim 2:8). Si pentru ca Cruceru este profesor de greaca, ii redau si textul in original: Βούλομαι οὖν προσεύχεσθαι τοὺς ἄνδρας ἐν παντὶ τόπῳ ἐπαίρονταςὁσίους χεῖρας χωρὶς ὀργῆς καὶ διαλογισμοῦ. 

Minutul 49 : 38-51  “Noi suntem regi ca David sa vorbim ca niste regi cu Dumnezeu regele…noi suntem oameni ca Iov, sa ne revoltam si sa avem curajul lui Iov”

Comentariul meu:  David a fost rege Mesianic dar a vorbit cu Dumnezeu nu ca un rege, ci ca un rob. “Păzeşte-mi sufletul, căci sînt unul din cei iubiţi de Tine! Scapă, Dumnezeule, pe robul Tău, care se încrede în Tine!” (Psalm 86:2). Cat priveste revolta ca si Iov, este chiar revoltator ce spune Cruceru…

Minutul 52: 43-47 “Avem un Dumnezeu nervos si manios” 

Comentariul meu:  Avem un Dumnezeu perfect in toate caile Sale. Căile lui Dumnezeu sînt desăvîrşite, Cuvîntul Domnului este încercat: El este un scut pentru toţi cei ce aleargă la El (Psalm 18:30). Afirmatile lui Cruceru sunt in afara contextului si fara acoperire. Rar am mai vazut asemenea proiectii psihologice facute de predicatori. 

Ora 1:02:02 “Dumnezeu isi pune maiinile in cap, Moise e ratat” 

Comentariul meu:  Undeva in predica, Cruceru spunea ca il lua prin surprindere pe Dumnezeu prin ceea ce a zis el (Cruceru). Nu vreau sa-l acuz pe Cruceru de Open Theism dar Dumnezeu nu isi pune mainile in cap nici la propriu nici la figurat. Moise nu a fost un ratat, iar Cruceru aici face poezie. 

In loc de incheiere

As fi putut sa spun mai multe despre numeroasele iesiri si abateri ale lui Cruceru pe blogul său dealungul anilor. Ma opresc aici. Regret vazand cum el evolueaza. Atat eu cat si multi altii asteptam de la el o alta directie. Continui sa ma rog. 

 

23 thoughts on “De ce dezagreez cu profesorul Marius Cruceru

  1. Cand va veni Fiul Omului oare va mai gasi El credinta? Stapanitorul lumii acesteia reuseste sa ii insele pe cei care se incred in ei insisi si considera ca au Scriptura la degetul mic, putand sa jongleze in mod arbitrar cu interpretarile pt ca “cine ar putea sa-i contrazica?” Ei fiind “toba de carte” si oamenii vor casca gura indiferent ce vor spune. Sau mai bine zis acesti predicatori recurg la afirmatii prin care sa-si socheze audienta, sa o impresioneze, chiar daca se indeparteaza de invatatura clara si curata a Bibliei.

  2. Am intrat pe predica profesorului Cruceru, incepand cu minutul 3.07 (indicat in articol). Sotia mea, care habar nu avea de continutul acestui articol caci nu-l citise inca, era chiar langa mine in momentul cand a inceput sa vorbeasca prof. Cruceru. Reactia ei, cand l-a auzit pe prof. Cruceru a fost : “CEEE ! Dumnezeu are VICII…?!? Cine-i asta de vorbeste asa despre Dumnezeu???”.
    Cu siguranta SCOPUL predicii de la inceput a fost SA SOCHEZE…Si a reusit ! Dar cat de jalnic si-a atins acest obiectiv.

    Ciudat, foarte ciudata abordarea prof. Cruceru… oricat de “manios” ar fi domnia lui pe motivul ca NU-SI POATE EXPLICA DE CE PERMITE DUMNEZEU atatea tragedii in lume, care par sa vina in opinia sa de cele mai multe ori asupra nevinovatilor ( in special copii) si nu asupra acelora ” CARE AR MERITA-O” (dupa criteriul domniei sale).

  3. Am incercat sa ascult cat mai mult din predica dar fiindca este destul de plictisitoare, fiind incarcata de prea mult balast preluat din inutila si anti-biblica pseudostiinta a PSIHOLOGIEI, am sarit direct la minutul 40. Ce am aflat ca “noutate” din predica prof. Cruceru este ca “MANIA lui Iov IMPOTRIVA Lui Dumnezeu era o manie BUNA”… cica.

    Frate Paul Dan, cartea Iov este una din preferatele mele si cred ca in general a oamenilor care au fost trecuti de Domnul prin multe si grele incercari. Dar asa cum ai mentionat si tu, cartea Iov ne arata FOARTE CLAR ca Iov A STRIGAT catre Dumnezeu cu o disperare extrema (absolut normala in situatia ingrozitoare prin care trecea), dar Iov NU S-A RASTIT la Dumnezeu si cu siguranta NU S-A MANIAT pe Dumnezeu cum insinueaza prof. Cruceru. Asta ar fi dorit defapt Satana sa comita Iov si de aceea a si folosit-o pe sotia lui Iov ca sa-l indemne pe Iov la NESUPUNERE, MANIE si REBELIUNE impotriva Lui Dumnezeu.

  4. Prof. Cruceru spune : “Iov a indreaptat pumnul SPRE Dumnezeu…” Nu inteleg DE UNDE scoate asemenea lucruri, si DE CE o face. El confunda, inadmisibil pentru un om de nivelul sau teologic, faptul ca Iov striga catre Dumnezeu in durerea lui cea mare cu faptul ca Iov manifesta o presupusa MANIE impotriva Lui Dumnezeu.

    MANIA SFANTA, adica mania BUNA, este intotdeauna indreptata IMPOTRIVA pacatului manifestat prin diferite cai si NICIODATA impotriva Lui Dumnezeu ! Asta trebuie obligatoriu sa o cunoasca pana acuma din Scripturi prof. Cruceru.

  5. Nu stiu sigur, dar nu pot sa nu ma intreb, oare prin aceasta predica psihologica, sub o aparenta afirmare a “monarhiei absolute a Lui Dumnezeu” nu seamana prof. Cruceru o samanta de MANIE/REVOLTA impotriva Lui Dumnezeu in inima credinciosulu (care ar trebuii sa fie mai tupeist cu Dumnezeu ” caci Lui nu-i plac emasculatii spirituali”).

    Se face oare cu aceasta abordare prof. Cruceru, voit sau nu, avocatul diavolului ???

  6. In luna ianuarie a.c., profesorul C. isi justifica mania pricinuita de ororile Auschwitzului, aratandu-si in acelasi timp disponibilitatea de a ucide pentru ca preveni astfel de tragedii injuste. Recunosc ca a reusit sa ma socheze, motiv pentru care am postat un comentariu dezabrobator.

    Iata cuvintele sale stupefiante:

    “Am ascultat cu lacrimi în ochi și cu Noah în brațe acest fragment [cîteva rînduri din cartea lui Primo Levi, Oare mai este acesta un om?], gîndindu-mă la durerea pe care vor fi îndurat-o mamele care și-au privit copiii cu minute înaintea glonțului care le-a penetrat căpușorul sau înainte de marea despărțire, în fața ușilor de la camerele de gazare.

    Următoarea imagine [a unei executii] este celebră. Pentru ca o asemenea imagine să nu se repete aș pune din nou, dacă trebuie, oricînd și fără regrete, sensibilități, multe procese de conștiință, mofturi, dileme, aș pune din nou oricînd mîna pe armă.”
    http://mariuscruceru.ro/2015/01/27/auschwitz-editia-a-ii-a-copiii-auschwitzului-in-memoria-annei-frank/

    Probabil una din primele deceptii la adresa domniei sale a fost in momentul in care l-am intrebat (pe site) care tip de text grecesc (al Noului Testament) este cel corect: Textul bizantin (Majoritar, Textus Receptus) sau Textul Critic (Minoritar, Alexandrin – aflat la baza mai tuturor versiunilor biblice moderne)? Raspunsul sau evaziv in care spunea ca nu intelege intrebarea, cerandu-mi mai multe detalii, m-a deceptionat. Nu mi-a oferit un raspuns nici dupa ce am reformulat intrebarea… Mi-am dat seama atunci ca nu e in tabara corecta…

  7. Iar te’ai facut de ras si cu articolul asta. Nu esti vrednic sa-i deschizi curelele de la incaltari lui Cruceru, nici vorba sa te apropii de nivelul lui.

    • Alexe
      Eu nu stiu sa ma fi facut de ras cu niciun articol. Cred ca ai in vedere pe alti bloggers…you are in a state of confusion! In ce priveste afirmatia ta slugarnica “Nu esti vrednic sa-i deschizi curelele de la incaltari lui Cruceru, nici vorba sa te apropii de nivelul lui” vreau sa spun ca nu am stiut ca Cruceru este mesia al tau, ai blasfemiat…. TRAGIC!

    • Fibi(uta),
      Nu crezi cumva ca mariei tale i-ar sade mai bine sa fie nitel mai smerita, mai putin ironica, cand i se adreseaza unui barbat de varsta fratelui Paul Dan. Fratele Paul Dan NU l-a jignit pe prof. Cruceru, luandu-l in zeflemea, asa cum faci tu aici cu fr. Paul ! Nu de alta dar, dupa cat de mare gura ai, parca mai bine ti-ai fi intitulat Fibi(oaie).

  8. Cruceru este probabil cel mai citit bloger evanghelic. Nivelul sau de credibilitate, insa, nu este chiar atat de ridicat cum credeti. Oamenii citesc si de curiosi, sa vada ce-a mai scris pt ca e un bloger interesant. CTP este probabil cel mai citit ziarist laic din Romania. Daca va uitati la comentarii, majoritatea cititiorilor dezagreaza cu el. In cazul nostru, M.C. nu permite comentarii negative pe blog, mai ales cele care-l pun la colt. Daca comentariile pe blogul lui Cruceru ar fi la fel de libere ca in ziarul Gandul, va asigur ca v-ati convinge mai repede cat de influent bloger este Cruceru. Mai sunt cativa blogeri evanghelici cititi dar nu neaparat influenti. Oricum, faptul ca aveti audienta nu e de neglijat, adevarul trebuie spus, erorile trebuiesc corectate, fara sa va uitati la fata omului, iar rugaciunile sunt indicate pt toti oamenii.
    Domnul sa va binecuvanteze!

      • exact. acelasi lucru am gandit si eu. Ma duc sa-l mai citesc pt ca este interesant, dar nu inseamna ca sunt de acord cu ce spune el.ba eu inca am avut indrazneala si i-am spus-o direct. Cand vede ca ai dreptate incepe sa te ignore. Exact ca un melc pe care il atingi in coarne si repede si le retrage, dar continua sa mearga inainte, incet, dar sigur pe el.

  9. Stimati prieteni,

    nu obisnuiesc sa raspund la asemenea acuzatii sau sa imi iau apararea in astfel de situatii, dind astfel credibilitate atacului. Raspund cu un singur comentariu, in care voi incerca sa atentionez asupra citorva lucruri,

    1. mai intii eu m-am retras o vreme din activitatea blogeristica, dupa cum multi au observat. Nici n-am mai stiut ce se scrie despre mine, iar, daca am stiut, nu prea mi-a mai pasat. Am ignorat si comentariile favorabile mie si cele impotriva mea deopotriva. A spune ca nu dau comentarii nefavorabile mie pe blog este o nedreptate si o minciuna. verificati in cele citeva mii de comentarii si va veti convinge.

    2. de asemenea, mi se face o nedreptate prin scoaterea cuvintelor mele din context. Fratele Paul Dan nu face altceva decit sa apeleze la hermenutica de tip martor al lui Iehova, scoate din context vorbe, construieste un straw-man si cistiga usor lupta cu un fals. I-am spus ca imi interpreteaza gresit vorbele si actiunile si pe privat. Nu m-a intilnit niciodata, n-am stat niciodata de vorba fata catre fata, in afara de o discutie scurta la telefon. Este nedrept, deloc stiintific, fara dragoste crestina si fara sens in general aceasta actiune stimulata si injectata de o alta persoana, pe care, de asemenea, am confruntat-o. Urmariti, va rog, si celelalte predici din acesta serie, apoi judecati in context. Orice text scos din context devine un pretext, spunea cineva, iata un exemplu excelent.

    3. Fibiuta, da, am nevoie de rugaciunile oricarui om care are o relatie personala cu Domnul si care este onest in acea relatie.

    4. yup. Cind am refuzat eu vreun dialog, daca am avut timp, daca a fost un dialog in civilitate? Arata-mi contextul, te rog!

    5. REsteman, da, nu toate comentariile sint libere, spre exemplu, spre deosebire de Adevarul nu admit injurii, insulte gratuite si alte chestii de aceste gen. Nu admit nici comentatori care isi dau doua nume si par a fi diferiti, cum se intimpla pe unele bloguri. Din stil si banuiesc si din IP, cei doi comentatori de la inceput Traian si Christian par aceeasi persoana, dar semneaza diferit. Asa ceva nu se face. S-ar putea sa gresesc, dar experienta de blogger imi spune ca astfel de lucruri se pot intimpla chiar cu jalnica complicitate a detinatorului blogului.

    6. Alexe, nu am sandale. Imi desfac singur sireturile.

    7. Peter Popa, wel said, IF IS TRUE… but is not true! Este o manipulare a textului meu. De asemenea, nu tin la titlul de profesor, asta stiu si fratii si colegii si studentii mei, Prefer sau fiu FRATE, coegal cu ceilalti sau chiar slujitorul celorlalti.
    Petnru mine predicarea si bloggingul au fost prilejuri de slujire a unei generatii pe care nu o mai prindem prin biserici, ci o prindem acolo.
    Daca Dumnezeu a ingaduit ca pentru o vreme sa fiu citit, a fost numai spre slava Lui si spre pescuirea mea.
    Asa cum unii ati intuit, unele expresii ale mele sint menite a atrage atentia unei generatii care este complet anesteziate sentimental.

    Daca nu am predicat si nu am scris intotdeauna cum ar fi trebuit de mai multe ori am postit si L-am rugat pe Domnul sa ma ierte.
    Sper ca ma veti ierta si dvs.

    Cu deosebita consideratie pentru toti,
    eu aici ma opresc,
    mc

    • Frate Marius

      Multumesc de raspuns. Ma rog in continuare si va iubesc cu dragostea frateasca ce vine de la Domnul. Prin ce ati scris nu salvati predica, dar sa lasam lucrurile aici.

      Paul Dan

      • Ce inseamna dragostea frateasca oare?
        nu a ierta totul?
        a acoperi totul?
        dar mai ales este indelung rabdatoare!
        din nefericire ne lipseste!
        fara dragoste nu ne vom intalni cu Domnul!

    • Cu tot respectul pentru profesia dumneavoastra si activitatea evanghelica, dar experienta dumneavoastra de blogger nu v-a fost acum de ajutor sa discerneti adevarul in privinta mea si a lui Christian. SUNTEM DOUA PERSOANE DIFERITE ( nu aceeasi persoana!). Dupa stilul de exprimare mi se pare cunoscut Christian din spatiul virtual si ce a scris el, sub numele de Christian, sunt opiniile lui ,iar unde am scris eu, sub prenumele meu real (Traian), sunt opiniile mele proprii.

      Oricum, in ceea ce ma priveste, eu personal am mult mai multe lucruri de apreciat la dumneavoastra decat mai putinele putinele cu care dezagreez.

      As vrea sa ascultati aceasta istorioara reala despre un adevarat Iov modern: avocatul crestin Horatio Spafford, autorul imnului crestin IT IS WELL WITH MY SOUL

    • Stiu ca a trecut mult timp de atunci, dar vreau sa spun ca nu s-a scos nimic din context. Nu vi se face nici o nedreptate. Am observat si eu atunci predica si m-am ingrozit. As fi fost curios daca fr. Negrut a auzit predica asta.
      Legat de blogul dv, cind am facut comentarii acolo legat de asta (foarte la obiect, nelegat de persoana dv ci numai despre predica) ati spus ceva asa, denigrator, iar cititorii de acolo au gasit asta foarte amuzant.

Leave a Reply

