Un lider important din Miscarea Tudorista, Serban Constantinescu a plecat acasa la Domnul

Aduceţi-vă aminte de mai marii voştri, cari v’au vestit Cuvîntul lui Dumnezue; uitaţi-vă cu băgare de seamă (anatheóreó, ἀναθεωρέω)  la sfîrşitul felului lor de vieţuire, şi urmaţi-le credinţa! (Evrei 13:7)

O scurta retrospectiva

Cand Domnul m-a mantuit in 1976 am inceput frecventarea regulata a adunarii de pe Strada Carol Davila nr. 48. Unul dintre principalii predicatori avea o dinamica unica, vorbea entuziast, iar zambetul nu ii lipsea de pe buze. Mai tarziu am aflat ca el se numea Serban Constantinescu si era fiul unuia dintre fondatorii Miscarii Tudoriste, Emil Constantinescu. Folosesc expresia Miscarea Tudorista deoarece cei dinafara acestei reforme din Ortodoxie asa cunosc aceasta miscare. 

Fratele Serban era si un pastor de exceptie. Avea o inima atat de mare data de Domnul incat adopta imediat cu toata dragostea pe noii veniti. Era foarte greu sa il superi pe fratele Serban. Cum am spus, zambea frumos si crestineste tot timpul. 

Dansul a lucrat ca inginer la Institutul de Cercetari a Apei din Bucuresti inainte de Revolutie. A fost un profesionist recunoscut. 

Daca ar fi sa enumar cele trei mari dimensiuni ale activitatii fratelui Serban, acestea ar fi: un pastor autentic, un promovator al cantarii crestine, si un teolog. 

La un moment dat spre sfarsitul anilor ’70 in Carol Davila a aparut un forum de predicare Biblica unde luau cuvantul pana si la sapte frati pe seara cu mesaje scurte dar ramanand la acelasi subiect. Aceasta frumoasa dezvoltare teologica avea in spate ca si coordonator pe fratele Serban. Spre surprinderea multora, la strangerile de miercuri seara din Carol Davila veneau credinciosi din toate cultele evanghelice, inclusiv lideri. Din nou spun ca fratele Serban era la nivel uman, omul din spatele intregii lucrari. 

Fratele Serban si versetul din Evrei 13:7

Fiecare miscare evanghelica primeste din partea Domnului teologi pentru exprimarea precisa a fundamentului doctrinar. In cadrul miscarii Tudoriste fostul Preot Tudor Popescu a pus o baza completa Biblica prin harul Domnului in ce priveste doctrina si practica vietii de credinta. Desigur pe aceasta fundatie urma sa se construiasca. Generatia preotul Tudor Popescu, Georghe Cornilescu, si Emil Constantinescu ca parinti ai miscarii au plecat la Domnul demult. Comunistii au infiltrat miscarea Tudorista si au zadarnicit aceasta continuare a zidirii pe fundatia celor trei. 

Comunistii au reusit sa induca intre Tudoristi ideea ca studierea sistematica si structurata a Scripturii nu are deaface cu simplitatea Evangheliei. Ca atare mediocritatea si-a facut loc in multe adunari. Multi predicatori Tudoristi nu au dat atentie la faptul ca fostul pescar Ioan se exprima foarte simplu dar adanc. Atat de adanc incat numai limbajul lui simplu putea sa redea in Evanghelia sa intruparea Logosului/Fiului etern devenind Dumnzeu – Om “si Cuvantul s-a facut trup..”. 

Multi Tudoristi se exprimau simplu si nedocumentat ceea ce a adus la un deserviciu imens miscarii respective. Pe acest fond, lucrarea facuta de Domnul prin fratele Serban intre Tudoristi a venit ca un suflu nou. Fratele Serban cunostea cateva limbi, citea imens, si era capabil ca un profesor de teologie. 

Dar fratele Serban a plecat in America impreuna cu familia. Tezaurul teologic si impactul la nivel national intre Tudoristi nu a putut sa si-l mai manifeste. Miscarea Tudorista a ramas fara teologul ei. Spunand aceasta nu aduc nici-o blamare.  

In versetul citat din Evrei cap. 13 observam ca Scriptura ne cere sa evaluam pe mai marii nostrii care ne-au vestit Cuvantul lui Dumnezeu. Cuvantul cheie din versetul 7 este băgare de seamă (anatheóreó). Singurul loc unde mai este folosit acest cuvant in Noul Testament este cand Pavel analiza cu atentie religia Atenienilor. Deci in ambele situatii observam greutatea sintagmei uitati-va cu bagare de seama. 

As fi vrut ca fratele Serban sa fi scris confesiunea de credinta a Miscarii Tudoriste impreuna cu alti credinciosi dotati din cadrul miscarii. As fi vrut ca fratele Serban sa ghideze dezvoltarile teologice care nu s-au implinit la Miscarea Tudorista. 

Isus Hristos este acelaş ieri şi azi şi în veci!
(Evrei 13:8)

 

Advertisements

21 thoughts on “Un lider important din Miscarea Tudorista, Serban Constantinescu a plecat acasa la Domnul

  1. Primul articol din blogul fratelui Serban Constantinescu postat cu 9 ani in urma
    https://heisable.wordpress.com/2007/06/07/hello-world/
    cuvint de inceput
    7
    06
    2007
    Fii simplu în credintå si fårå-mpotrivire

    Cuvåntul din Scriptura în viatå så-l prinesti!

    El este capabil så facå cu mine si cu tine acest lucru!

    He is able
    And God is able to make all grace abound toward you; that ye, always having all sufficiency in all things, may abound to every good work; 2 Corinthians 9:8

  2. Matei Socoteanu Bonne Terre, MO ·
    Today my grandfather passed from this life into the next. He is now in the presence of our Savior Jesus in the realm of glory. I have so many amazing memories of him. Anyone that met him knows that he lived every moment as a warrior for Christ. Both under communism in Romania and under the freedoms available in America. He was a peace maker, intelligent, prayerful, insightful, and kind. I will never forget his ability to combust into loud radiant hymns at any time. Regardless of surroundings. I am blessed to have been able to spend the last week at his side with my family as he made this transition. Join me in singing “to God be the Glory” with loud expressive voices in his memory today.

  3. Celena Henry Socoteanu
    ·
    I’ve had the privilege of being apart of Matei’s family for 20+ years. During these years, I’ve been in awe of the love for Christ that Matei’s grandparents have… This love overflows from their very beings and affects everyone they come in contact with… Today as Matei Socoteanu beautifully states below we lost a man that truly was a warrior for the Lord. He leaves a legacy of faith, love, and dedication to further the Kingdom of God. Today we grieve. But we grieve with Hope. PaPa, you leave us with an emptiness. But we know you are complete dancing in the presence of your Lord.

  4. Matei Socoteanu with Ileana Denny.
    10 hrs · Bonne Terre, MO ·
    Today my grandfather passed from this life into the next. He is now in the presence of our Savior Jesus in the realm of glory. I have so many amazing memories of him. Anyone that met him knows that he lived every moment as a warrior for Christ. Both under communism in Romania and under the freedoms available in America. He was a peace maker, intelligent, prayerful, insightful, and kind. I will never forget his ability to combust into loud radiant hymns at any time. Regardless of surroundings. I am blessed to have been able to spend the last week at his side with my family as he made this transition. Join me in singing “to God be the Glory” with loud expressive voices in his memory today

  5. Daniela MoLdoveanu:Toata stima si pretuirea si dragostea pentru fratele Banel Constantinescu.
    Un foarte bun si apropiat familiei noastre.Daniela Moldoveanu I loved him and his family very much. They were so close to my family.
    Toata stima si pretuirea si dragostea pentru fratele Banel Constantinescu.
    He is in glory now singing there with my father and others Cu nadejdea revederii si cu durerea despartirii , impartasesc suferinta familiei si doresc ca Dumnezeu sa-i mangaie.

  6. Remarca privind Evrei 13:7 cu aplicație la fratele nostru este un regret, o critică sau o rezervă în ce îl privește? Nu se înțelege clar ce vreti să spuneți.

  7. Reblogged this on Emanuel – un blog creștin and commented:
    Sunt unul dintre tinerii tudoristi care doar au auzit vorindu-se despre fratele Bănel. Abia acum fac legătura cu numele de Șerban Constantinescu.
    Din nefericire gruparea noastră a cam pierdut legătura cu istoria ei și asta din cauza unor influențe moderniste prin care se invocă pericolul tradiționalismului.
    Personal cred că avem nevoie acum mai mult ca oricând să readucem la viața istoria mișcării noastre și a fraților credincioși din istoria ei, astfel încât să se înțeleagă mai bine responsabilitatea noastră ca generație moștenitoare a unor astfel de oameni.

  8. “Dar fratele Serban a plecat in America impreuna cu familia”. Cata tristete se ascunde in conjunctia adversativa de la inceputul acestei propozitii. In aceeasi nota de regret (si nu de judecata), si mai ales privind la cat de lipsita de repere este generatia actuala, ma intreb ca si latinul: Qui prodest? Cui si de ce a folosit America? De ce America si nu India sau Iran sau China? Nu stiu, Domnul stie. Personal, regret ca fratele Banel si altii ca dansul s-au rupt, in buna masura, de lucrarea din Romania. Nu stiu, poate alta ar fi fost realitatea aici. In fine, dincolo de toate, ramane bucuria reintalnirii in cer.

    • Psalmul 127;1. Dacă nu zideşte Domnul o casă,
      degeaba lucrează cei ce o zidesc;
      dacă nu păzeşte Domnul o cetate,
      degeaba veghează cel ce o păzeşte.

      Pai Casa, Adunarea a cazut pe mana unora care au inteles ei ca este o sursa de a le veni bani.Se cunosc ei si cunoastem si noi,cine sunt acesti demolatori de adunare. Acestia au pus umarul la daramarea acestei “citadele”.Pe acesti demolatori,unii de pe aici,i-au adus si prin amerca sa puna umarul la demolare.Nu ei sunt atat de vinovati ci enoriasii care s-au strans in jurul lor.Dar toti vor plati un pret maii devreme sau mai tarziu.

  9. Cui foloseste comentariul acesta Excelsior?
    Mai ales intr-o astfel de imprejurare.
    Sa se indure Domnul de tine.!
    Sa poti lasa oriunde parfumul Domnului Isus.
    Despre realitatea de aici sa-l intrebam pe cel ce a produs rana dezbinarii , pentruca a vrut intaietatea.

  10. Daniela, eu vorbesc infipt fiind in galosii celui care, privind intai la propria-mi fragilitate spirituala si apoi privind si in proximitatea mea, ma intorc apoi cu admiratie si cu multa nostalgie spre astfel de frati, precum a fost fratele Banel. Cui foloseste comentariul meu? Hmm…parerea mea umila este ca foloseste ideii de batran spiritual, de reper moral (a propos de ce lipsa de repere de care aminteam), de pastor (nu cu a!). Cred ca fratele Banel era un astfel de batran si, da, cred ca lucrarea din Romania, asa cum sublinia si articolul, a suferit, nolens-volens, prin plecarea fratelui Banel. Daca overall a fost bine sau nu OK ca plecat, cum spuneam , habar n-am, Domnul stie. Nu sunt eu in masura sa judec aceasta decizie! Asadar, comentariul meu, poate prea subiectiv, era scris intr-o cheie de regret, regret, daca vrei, direct proportional cu pozitia fratelui Banel. In rest, da, ai perfecta dreptate: Domnul trebuie sa se indure de mine, mai des chiar decat ti-ai putea inchipui :). Har si bucurie in Domnul!

    PS: sa zicem ca n-am inteles nuanta din finalul comentariului tau. Qui prodest? 🙂

  11. In 1984 cand fratele Banel a plecat din Romania, a facut-o calaizit de Domnul Dumnezeu, al caror cai sunt ascunse si desavarsite. Dumnezeu a deschis usile pentru plecare atunci cand toate usile pentru lucrarea pe care fratele Serban o facea in Romania erau fie inchise, fie in spatele lor era o mare primejdie pentru viata si libertatea dumnealui. Ceea ce stim este ca Dumnezeu a continuat sa-l foloseasca ca instrument pentru adunarile crestine din Romania , pentru raspandirea Evangheliei, pentru a ii ajuta pe frati in cresterea spirituala, si pe unii in nevoile materiale si mai ales pentru slava numelui Domnului Cristos pe care L-a urmat si care i-a fost calauza zi de zi. Pentru credinciosul care isi pune toata increderea in Domnul, nu prea are loc intrebarea “dar daca…”

  12. Il cunosc destul de bine pe Fratele Banel. El nu a plecat ca il pastea necazuri. Pur si simplu a plecat ca asa a avut Incredintare.As zice va, s-a Incadrat sau s-a folosit de acest verset pe care Pavel il aduce inaintea noastra.1 Corinteni 7:21. ……dar dacă poţi să ajungi slobod, foloseşte-te.

    Sigur ca Pavel facea referire la a fi rob la modul literal.Dar intrucat Scriptura trateaza spiritual, vom vedea ca noi toti care am fost mantuiti, cand-va, am fost robii ai pacatului.Si cand ai o Incredintare esti liber sa te folosesti de ea.Uite asa s-a folosit si fr, Banel cu plecarea in America.Frate Paul, Banel nu a fost pastor. Cred ca ar trebui sa-i “suspendati” ceia ce nu a avut.

    El nu a facut niciun seminar. Daca a avut studii le-a facut in Inginerie . Era Inginer Chimist.Nu stiu sa fi primit bani dela adunare sau frati ca se ocupa de bunul mers al adunarilor.Daca il incadrati asa cum este incadrat si Domnul Isus, atunci da el a dus turma la pasune.

    A avut o situatie cand i s-a propus sa vina inapoi in tara si sa-i de o pozitie in guvernul Romaniei. Dar a refuzat categoric.Aceasta stire o cunosc dela dansul.Deseori cand venea pe aici prin California aveam ocazia sa ma intalnesc cu dansusl.Apoi fie ca eram la masa sau in calatorie prin nordul Californiei sa viziteze pe frati,era o placere ore intregi sa abordam cate un subiect din Scriptura.

    Daca inloc de pastor ati spune un Invatator sau un batran, cred ca i-ar sta mult mai bine. Si daca ar mai fi in viata sunt convins ca nu ar primi aceasta denumire.Pentru el ar aparea ca o “flatare”Sa fi facut un seminar si eu sa nu stiu? am dubiu in privinta aceasta.Noi simpu l-am cunoscut ca FR, Banel.

    Acest nickname ne era familiar.Nu scriam dar mi-a atras atentia ca l-ati cuprins intr-o pozitie care nu a avut-o.In rest sa ne ridicam privirile in sus ca, mai devreme sau ceva mai tarziu vom pleca si noi la Domnul Isus.

  13. O meditatie a lui Spurgeon , transmisa pe mail de catre sora de trup a fratelui Serban Constantinescu – Banel –

    Moartea unui credincios – un castig glorios

    A muri! – a termina cu junghiurile, durerile si, vai, cu inima mea slaba, cu necredinta mea, cu temerile si necazurile mele si a sari la sanul divin.

    A muri! Ce am de pierdut prin moarte? Agitatia multimii si certurile. Chiar ca este o pierdere fericita! Pentru credincios moartea este un castig, un castig sigur: a fi cu Hristos (Filip. 1.21).

    Ne parasim noi prietenii cand murim? Dincolo vom vedea prieteni mai buni si mai numerosi, in Adunarea celor intai-nascuti, ale caror nume sunt scrise in ceruri (Evr.12.23). Ne parasim noi casa si confortul? “Avem o casa eterna in ceruri, nefacuta de maini.”

    Ne pierdem viata? Nu, ci castigam una mai buna, pentru ca, amintiti-va, noi murim pentru a trai si apoi nu vom mai muri.

    Pentru un credincios moartea nu aduce nici cea mai mica pierdere ci este un castig glorios. Este deci foarte intelept ca un crestin sa vorbeasca despre ultimele sale ore ca fiind inceputul gloriei lui. El se desparte de pacat si incepe sa fie perfect; inceteaza sa mai sufere si incepe sa fie deplin fericit; renunta la toata puterea lui, dar si la rusine si incepe sa fie bogat si onorat.

    C. H. Spurgeon

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s