Paştele si Catedrala Mântuirii Neamului

De ce Catedrala Mantuirii Neamului? 

In Ortodoxie obiectele de cult ca de exemplu mirul, icoanele, hainele preotesti si cladirea bisericii insotite de ritualul ortodox sunt vazute ca avand semnificatie spirituala canalizand catre credinciosi harurile mantuirii lui Dumnezeu. Acest aspect se numeste teurgie si vine din vremuri stravechi din secolul III cand filozofia neoplatonica prin Plotinus si Iamblicus a influentat covarsitor teologia Ortodoxa. 

Acum intelegem de ce in ortodoxie se face acest efort gigantic in construirea acelei Catedrale ale Mantuirii Neamului deoarece in intelegerea lor, maretia acelei catedrale si efortul depus ar califica mai mult natiunea romana pentru bunavointa divina. 

Iata o expunere in limba engleza despre trezirea spirituala unica in ortodoxie facuta de Domnul prin preotul Tudor Popescu vezi aici.

Exista o “catedrala a Mantuirii Natiunilor”?
Si de ce noi romanii nu am ajuns inca acolo?

Da, este o catedrala a mantuirii natiunilor, inclusiv a romanilor, dar aceasta este o catedrala spirituala. Duhul Domnului a ridicat aceasta catedrala prin apostolul Pavel cand acesta a scris epistola catre Romani. Cand m-am referit la mantuirea natiunilor am in vedere ce spune Scriptura la Apocalipsa 7:9, si anume: oameni din orice semintie, orice limba, nu toti oamenii

Pe ansamblu noi ca evanghelici romani nu am tratat Epistola lui Pavel catre Romani la justa ei valoare. Intr-un fel este greu dar nu avem scuze. Vom vedea de ce in urmatoarele paragrafe. 

Ce ne-a facut pe noi romanii evanghelici
sa nu poposim cum trebuie in “catedrala Mantuirii Natiunilor”?

Nu o sa va vina sa credeti, dar problema de fond a ricoşării teologice romanesti a atarnat de un singur cuvant. Acest cuvant este neprihanire. Termenul neprihanire vine din ucrainieana si inseamna pur sau fara pata. Cuvantul neprihanire nu reflecta originalul grec al Noului Testament. In original, termenul nu inseamna pur sau fara pata ci se refera la o persoana pe care un tribunal o declara achitata sau dreapta (indreptatita). Cat de dreapta poate fi o persoana? Depinde de standardul judecatorului. In cazul Scripturii, Dumnezeu este Judecatorul iar standardul Lui de dreptate este perfect, este divin. Bineinteles ca cine, prin credinta este facut drept de Dumnezeu, cu nivelul de rectitudine divin, v-a fi si pur si fara pata. 

De retinut ca termenul neprihanire nu are in el incarcatura juridica specifica epistolei catre Romani si a contextului in care se discuta indreptatirea. Neintelegand aspectul juridic al epistolei catre Romani, noi nu am avut o intelegere adecvata a aceastei epistole, care pune accentul pe mânia lui Dumnezeu, pe dreptatea lui Dumnezeu, si pe comutarea vinei noastre asupra lui Cristos si trecerea rectitudinii Lui divine asupra noastra. Limbajul acesta juridic este esential in abordarea corecta a acestei epistole grandioase. 

Mânia lui Dumnezeu impotriva pacatosului si a pacatului in Romani, ne ajuta sa nu bagatelizam harul lui Dumnezeu! Nu intelegi harul cu adevarat daca nu te temi de Dumnezeu cu adevarat.

Tranzitia de la Evanghelii si Faptele Apostolilor la epistole, se face prin Romani
si este mai usor sa o ocolesti

Nu este oare interesant ca inainte de a citi celelalte epistole ale lui Pavel si ale celorlalti apostoli Domnul ne pune inainte intai Epistola catre Romani? 

Si nu este oare interesant ca Romani este cea mai intinsa epistola, cea mai incarcata teologic, si nu poate fi tratata chiar din fuga calului. De aceea majoritatea dintre noi doar patinam peste aceasta scriere. Sunt multi pastori care nu au predicat epistola aceasta niciodata. Altii au predicat-o fara sa o inteleaga cum trebuie. Tu ai vrea sa intelegi Romani

Ce se afla la centrul acestei catedrale spirituale
si de ce credinciosul sau natiunea depind de abordarea ei adecvata?  

Progresul societatii vestice isi are originea in studierea temeinica a Epistolei catre Romani. Liderii bisericilor din vest in secolele trecute si-au facut temeinic datoria cu privire la aceasta epistola. 

La centrul teologic al acestei catedrale spirituale se afla crucea Domnului Isus. Cuvantul “cruce” este atat de folosit in mediile crestine incat si-a pierdut semnificatia dar poate fi recuperata prin abordarea corecta a acestei parti din Scriptura. In pasajele urmatoare vom vedea cum este zugravit Pastele in aceasta epistola. 

In Romani este afirmata indreptatirea de la Dumnezeu in contrast cu autoindreptatirea noastra

Este specific noua ca est europeni sa accentuam zelul nostru pentru Dumnezeu fara sa ne dam seama ca lucrurile incep cu ce face Dumnezeu pentru noi. Acesta nu este un lucru minor in gandirea noastra si deaceea nici nu descoperim ca epistola catre Romani este dominata de ce face Dumnezeu in Cristos in favoarea noastra. Versetele urmatoare sunt cheia pentru intelegerea acestei epistole si este in mod foarte clar afirmat ca Evanghelia lui Cristos descopera indreptatirea de la Dumnezeu. 

Căci mie nu mi -e ruşine de Evanghelia lui Hristos; fiindcă ea este puterea lui Dumnezeu pentru mîntuirea fiecăruia care crede: întîi a Iudeului, apoi a Grecului; deoarece în ea este descoperită o îndreptăţire, pe care o dă Dumnezeu, prin credinţă şi care duce la credinţă, după cum este scris: ,,Cel îndreptăţit va trăi prin credinţă.” (Romani 1:16-17).

Indreptatirea de la Dumnezeu exclude aportul legii, aviz Adventistilor! 

Dar acum s’a arătat o îndreptăţire pe care o dă Dumnezeu, fără aportul legii- despre ea mărturisesc legea şi proorocii şi anume, chiar îndreptăţirea Lui Dumnezeu, care vine prin credinţa în Isus Hristos, pentru toţi şi peste toţi cei ce cred în El. Nu este nici o deosebire (Romani 3:21,22). 

Cand Dumnezeu reveleaza indreptatirea de la El insusi, legea nu are nici un aport deoarece legea cere omului sa performeze. Pe de alta parte, la cruce lucreaza doar Dumnezeu in Cristos fara nici o participare omeneasca. Multi adventisti nu sunt mantuiti pentru ca ei nu pot intelege ca sunt dati la o parte cu tot cu lege. Vezi aceasta carte in caz ca esti adventist. 

Indreptatirea de la Dumnezeu este fondata pe rascumparare si ispasire,
termeni cheie in religile lumii si mai ales a Crestinismului 

Multi cred ca termeni ca rascumparare si ispasire apartin doar Bibliei. Aceste doua concepte de importanta fundamentala au fost comune religilor lumii antice in spatiul greco-roman. Originea jertfelor in antichitate incepe cu Eden, unde Dumnezeu jertfeste animale ca sa faca haine lui Adam si Eva. Jertfa adevarata este continuata de Abel, Noe, Avraam si Moise. Paganii au denaturat aducerea jerfelor dar au retinut ca varsarea de sange potoleste mania. De aceea oamenii ca sa se rascumpere din mana zeitatilor inchipuite le aduceau jertfe animale sau chiar umane. Aceasta se numea ispasire, si avea rolul schimbarii a maniei in bunavointa. Rascumpararea mai era cunoscuta in antichitate ca o metoda de eliberare prin platirea unui pret al rascumpararii pentru prizonierii de razboi sau pentru sclavi. 

In cazul Scripturii, pacatele sunt savarsite impotriva Dumnezeului adevarat, iar rascumpararea este efectuata de Domnul Isus in relatie cu Dumnezeu, nu cu cel rau. A circulat printre crestini o erezie ca si cand Domnul Isus a platit Diavolului pretul rascumpararii noastre. Nimic mai fals! Diavolul este temnicierul temporar al pacatosilor dar Dumnezeu va pedepsi atat pe pacatosii nemantuiti cat si pe Diavolul. Cand Cristos a murit la cruce, a scos de sub puterea Diavolului pe pacatosi si a platit lui Dumnezeu pretul de rascumparare. Şi sînt îndreptăţiţi, fără plată, prin harul Său, prin răscumpărarea, care este în Hristos Isus (Romani 3:24). 

Nu putem trece peste o discutie scurta despre ispasire. Atat in religile antice dar mai ales in crestinism ispasirea schimba mania in bunavointa, conflictul in pace, si pericolul de moarte in binecuvantare. Desigur ca, ispasirea la pagani era un lucru in imaginatia lor. Ispasirea in Vechiul Testament se efectua o singura data pe an de marele preot in locul prea sfant cand stropea cu sange capacul de aur solid al chivotului. In Noul Testament Domnul Isus este marele nostru Preot, care cu sangele Lui a facut o ispasire nu in taina locului prea sfant, ci in vazul umanitatii. De aceea versetul din Romani sublinieaza faptul ca Dumnezeu l-a pus pe Domnul Isus sa ispaseasca in faţa tuturor, aratand ca accesul spre ispasire e deschis tuturor dar prin credinta. Iata ce spune versetul din Romani: Pe El Dumnezeu L -a rînduit mai dinainte să fie, prin credinţa în sîngele Lui, o jertfă de ispăşire, ca să arate îndreptatirea Lui; căci trecuse cu vederea păcatele dinainte, în vremea în delungei răbdări a lui Dumnezeu (Romani 3:25). 

Indreptatirea noastra de catre Dumnezeu
este finalizata in invierea Domnului Isus 

A fost dat din pricina fărădelegilor noastre, şi a fost înviat pentru indreptatirea noastra
(Romani 4:25)

Ceea ce este cunoscut mai putin, este si acest adevar ca invierea finalizeaza indreptatirea noastra inaintea lui Dumnezeu. O citire atenta a Romani 4:25 ne descopera umilinta imensa a Domnului Cristos, in prim plan fiind noi, in plan secundar este El. In prim plan suntem noi, cu nevoia ca faradelegile noastre sa fie ispasite, cat si cu nevoia noastra de a fii inviati cu El si indreptatiti prin aceasta inviere. In plan secundar este El cu agonia mortii pentru scarboasele noastre pacate, o agonie pe care noi nu o patrundem. In plan secundar este El cu invierea Lui glorioasa, iar noi suntem vizibili ca indreptatiti. Smerenia Domnului Cristos este dincolo de intelegerea noastra. De aceea il iubim, il adoram, si il slujim pentru eternitate!

Inca un aspect foarte adanc, verbul a fost dat din versetul de mai sus are si sensul de a fost abandonat in mainile adversarilor, sau a fost tradat. Dumnezeu niciodata nu l-a tradat pe Fiul Sau dar acesta s-a simntit parasit si de aceea a strigat “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai parasit?” Totusi Dumnezeu l-a abandonat pe Cristos in mainile pacatosilor dar a controlat fiecare miscare ca sa nu se intample nimic mai mult decat prevazuse planul Sau.

Invierea Sa a finalizat indreptatirea noastra! 

Advertisements

3 thoughts on “Paştele si Catedrala Mântuirii Neamului

  1. Pingback: Paştele si Catedrala Mântuirii Neamului – ARMONIA MAGAZINE – USA

  2. Abordarea:
    „cladirea bisericii … ca avand semnificatie spirituala canalizand catre credinciosi harurile mantuirii lui Dumnezeu. Acest aspect se numeste teurgie…”

    De cînd a fost „sedimentat” acest concept se pare că nu numai ortodoxia este atinsă de el, ci chiar și multe biserici protestante și neoprotestante.
    Poate că nu sînt [eu] 100% pentru „adunările de casă”, dar cînd vezi că pe unii îi „apucă” duhul de închinare doar dacă se află în „sfînta biserică”, atunci începi să ai mari dubii referitoare la înțelegerea adevăratei semnificații a Adunării Dumnezeului Cel Viu.

    Mai mult, probabil din această cauză [a clădirilor…a ofializării] a dispărut și acea comuniune „dulce” care se regăsea la „bătrînii înaintași”, care nu se adunau cu sutele, ci în grupuri mici [pe unde era posibil].

    Comuniunea autentică se realizează în zilele noastre, ca și altădată, în grupuri mici, unde fiecare își aduce aportul conform cu ceea ce îl conduce Dumnezeu Duhul Sfînt.

    Nu mai zic că sunt unii care ar vrea promovarea „adunărilor de casă”, dar cu o organizare „ruptă” din „înlemnitul” ritual al unei biserici „normale”, încît nu este decît o reproducere la scară mică a aceleia!

    Instituționalizarea nu a adus nimic bun!
    Doar exprimarea unei „credințe” [a se citi religii] exterioare a faptelor, fără conținut teologic și demonstabil practic!
    Pînă la urmă aceasta arată către teologia pe care o promovăm: a faptelor, a contribuției umane, deci a mîndriei umane!

    Răspunsul adecvat în orice timp, loc și grup al creștinilor autentici nu este o clădire [mai mare], ci pocăință și subordonare față de voia lui Dumnezeu.

    P.S. rememoram evenimentul relatat despre dorința regelui David de a construi o „casă” pentru Dumnezeu. [Templul]. Răspunsul Domnului a fost unul pe măsură: „ai vărsat mult sînge”.
    Gîndurile vă pot purta departe pe acestă direcție cu diferite conexiuni…

  3. Coloseni 4;15. Spuneţi sănătate fraţilor din Laodicea, şi lui Nimfa, şi Bisericii din casa lui.

    Romani 16;5. Spuneţi sănătate şi Bisericii care se adună în casa lor. – Spuneţi sănătate lui Epenet, prea iubitul meu, care a fost cel dintîi rod al Asiei pentru Hristos.

    Iata cum se strangeau Fratii si Surorile In jurul Domnului Hristos.

    Apoi, este necesar ca sa Impartasesti aceiasi fel de gandire despre mantuirea Domnului Hristos.

    Fara interese materiale si ascunse fata de Frati.Cand astfel de lucruri sunt In strangerile laolalta Dumnezeu nu binecuvinteaza.

    Sa fiti binecuvantat fr, Lucian pentru ca ati adus In atentie biserica vie a Domnului Hristos nu caladirea sau organizatia.

    John

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s