O Corectiva Divina adusa Miscarii Pentecostale si Carismatismului

Articolul de fata nu are menirea de a ofensa pe credinciosii Pentecostali. Doresc sa vedem cu totii ca multe din teoriile vehiculate in lumea Pentecostala, au luat o alta intorsatura in istoria recenta a Bisericii.

Poate pare de necrezut. S-a implicat Dumnezeu in schimbarea directiei Pentecostalismului si mai tirziu miscarii Carismatice? Raspunsul este: Da! Lucruriile s-au intimplat in jumatatea secolului XX, la aproximativ 65 de ani dupa aparitia miscarii Pentecostale. Vom urmari destinele a doua personalitati care au influentat milioane de oameni in cadrul  Pentecostalismului American, iar dupa aceea in multe alte tari. Este vorba de pastorul Chuck Smith si pastorul John Wimber. Chuck Smith este fondatorul folosit de Dumnezeu pentru miscarea Calvary Chapel. John Wimber este cel care a preluat o grupare de biserici numite Vineyard si le-a propulsat spre o crestere majora, devenind Asociatia BisericilorVineyard.  

John Wimber, la un moment in evolutia sa pastorala, a cerut sa fie acceptat in sanul miscarii Calvary Chapel. Astfel, pentru un timp, Chuck Smith si John Wimber au lucrat impreuna- desigur fiecare cu congregatiile lor, dar sub autoritatea Calvary Chapel. Acum insa, apare aspectul cel mai important al discutiei de fata. Chuck Smith, cu toate ca provenea de la o biserica Pentecostala cu istoric foarte problematic, a ales sa puna accentul pe predicarea expozitionala a Cuvintului. Pe de alta parte, John Wimber, a cautat experimentari cu vindecari, junghieri in duh, vorbiri in limbi si profetii.

Mai trebuie adaugat un element de natura istorica. La vremea cind Chuck Smith incepe plantarea bisericii in Costa Mesa, in anul 1965, revolutia Hippie era in plina desfasurare. America era amenitata cu un blocaj social, deoarece studentii cit si tinerii in general s-au revoltat impotriva oricarei autoritati; familie, scoala, stat.  Nu numai atit, au adoptat si practici Hinduse si Noua Era, abandonind Crestinismul. In aceste conditii dramatice pentru America, atit Jesus Movement, cit si lucrarea lui Dumnezeu prin Chuck Smith, au destramat partial revolutia Hippie. Trebuie mentionat ca Jesus Movement a fost o infuzie de Crestinism in miscarea Hippie, cu accente radicale si viata comunala, pe cind Calvary Chapel a fost elementul sanatos in acele vremuri tulburi.

 

Chuck Smith si Calvary Chapel

Chuck Smith s-a nascut Iunie 25, 1927 in orasul Ventura, California. Pastorul Smith provine de la International Church of the Four Square Gospel. Fondatoarea acestei denominatii Pentecostale a fost Aimee Semple McPherson.  Ea a fost casatorita de trei ori si a divortat de doua ori. A avut mai multe aventuri extramaritale ca si leader al acestei miscari. A murit in urma unei supradoze de barbiturice.

Iat-o pe Aimee Semple McPherson:

Chuck Smith, fiind dedicat lui Dumnezeu si Cuvintului Sau, se decide sa se desprinda de denominatia Four Square Church, cu toate ca avea o lucrare cu rezultate foarte bune. El incepe o plantare de biserica in orasul Corona din sudul Californiei, folosind un spatiu de la Corona Christian Center. Stilul lui a fost foarte simplu; predicarea expozitionala a Cuvintului, carte dupa carte. Intr-un an de zile, numarul celor care frecventau biserica a crescut exponential.
A trebuit sa se mute in spatii din ce in ce mai mari. In aceasta atmosfera de succes in lucrare, cineva de la o biserica mica din localitatea Costa Mesa, l-a sunat si l-a rugat sa vina, deoarece nu aveau decit 25 de membri si se pregateau sa inchida biserica. Ar fi vrut sa mai dea o sansa existentei lor ca biserica, avindul ca pastor pe Chuck Smith. Pare incredibil, dar dupa multe lupte cu el insusi, Chuck Smith isi ia familia, si in Decembrie 1965, incepe lucrarea cu minuscula biserica din Costa Mesa. In 1968 Chuck Smith a devenit interesat in mantuirea Hippi-lor. Ei erau prezenti peste tot. Erau ca niste hoarde de nomazi care isi facusera din parcuriile oraselor, taberele lor, sau stateau insirati in grupuri dealungul strazii. Sa ne amintim ca revolutia Hippie cuprinsese America.

In evanghelizarea acestora l-au ajutat doi fosti Hippi, John si Lonnie. In scurt timp, casa pastorului Chuck s-a umplut de Hippies convertiti care au ramas acolo caci nu aveau unde sa mearga. De aici, peste ani, lucrarea a luat avint. Au inceput sa inchirieze case unde noii convertiti dintre Hippie locuiau, si de unde plecau in evanghelizare. Aceste case au fost numite “Miracle Houses”. Lonnie a insistat la C. Smith ca biserica Calvary Chapel sa promoveze lucrarea Duhului prin vorbirea in limbi, miracole si alte fenomene asemanatoare. Smith a raspuns ca cea mai mare lucrare a Duhului Sfint este dragostea. Lonnie a plecat de la Calvary Chapel.
Lucrarea s-a dezvoltat si fara el, in alte districte din sudul Californiei. Biserica a crescut remarcabil, ajungind in 1974, ca sa isi construiasca un auditorium de 2500 de persoane, avind trei servicii pe duminica.

De atunci si pana in prezent, Calvary Chapel s-a marit la 1600 de biserici in America si in afara. Au statie de radio a caror emisiuni cu predici sunt ascultate in intreaga America si dincolo de ea. Au un colegiu Biblic si centru de conferinte. Extinzdindu-se in Europa, au deschis centre de conferinte si pregatire in Austria si Ungaria. Unii din ucenicii lui Chuck Smith, acum ei insusi pastori, sunt printre cei mai apreciati predicatori ai Cuvintului. Unul dintre ei, Greg Laurie, este cel mai mare evanghelist dupa Billy Graham, iar cruciadele lui de evanghelizare se numesc Harvest Crusade.

Miscarea Calvary Chapel nu a fost planul lui Chuck Smith. Afost luat de mana si dus de Dumnezeu pas cu pas. Iata ce spune el: Calvary Chapel nu este o ambitie implinita. Nu este ceva la care m-am gindit (zicindu-mi): mi-ar place sa am o biserica gigantica. Eram asa de uzat si obositt incit am gindit ca 250 (de membri) era tot ce puteam sa pastoresc. Ce s-a intimplat a fost prin lucrarea Duhului Sfint. Lucrul acesta nu se va face nici prin putere, nici prin tărie, ci prin Duhul Meu, -zice Domnul oştirilor! (Zaharia 4:6)

Cu toate ca oficial se afirma continuitatea darurilor Duhului Sfant, in mod practic Calvary Chapel este ca orice biserica Baptista sau ne-denominationala. Si in Romania sunt citeva biserici de ale lor.


John Wimber si miscarea Vineyard
 

John Wimber s-a nascut Februarie 25, 1934 in Kirksville Montana. A avut o inclinatie speciala pentru muzica. In 1953 cistiga un concurs international de jazz. Se casatoreste, si mai tirziu infiinteaza un grup muzical numit Righteous Brothers. Nu mult dupa aceea, se implica intr-un studiu Biblic al sectei quakers, impreuna cu sotia, condus de Gunner Payne. Intre 1964-1970 Wimber se implica intens in evanghelizare. El absolva cursuriile de patru ani ale universitatii cu ideologie quaker, numita Azusa Pacific University.
Devine lider la multe studii Biblice la biserica quakerilor din orasul Yorba Linda din sudul Californiei. Curind dupa aceea devine si prezbiter acolo, iar dupa aceea, co-pastor. Si sotiei lui Wimber ii se da functia de prezbiter. In 1974, este invitat de Peter Wagner sa devina Director Fondator al Departamentului de Cresterea Bisericii la Institutul Teologic Fuller din Pasadena, California. Mai tirziu, in 1982, el este invitat din nou sa predea la Fuller un curs numit Semne si Minuni si Cresterea Bisericii. El preda cursul pina in 1985 cind seminarul teologic Fuller a desfiintat clasa respectiva. In acel curs, Wimber argumenta ca toti credinciosii trebuie sa faca semne si minuni. Era un fel de “democratizare” a Imparatiei lui Dumnezeu.

Acum trebuie sa ne intoarcem putin la ce a invatat Wimber din istoria quakerilor. Sunt trei lucruri esentiale aici: primul este acceptarea orcarei experiente, doar sa se spuna ca e din partea Duhului Sfant. Al doilea lucru, experientele sunt mai presus de Biblie, si Dumnezeu iti vorbeste direct- nu numai prin Cuvint. Al treilea, o abordare sincretista a doctrinei. Putem spune ca Wimber avea o formatie de mistic cu trasaturi de quaker. Iata o analiza in detaliu a quakerismului in cadrul unui eseu mai larg: http://noheresy.wordpress.com/

E necesar sa spunem si citeva cuvinte despre Peter Wagner. El a fost misionar in Bolivia si a vazut cum in junglele de acolo, Dumnezeu a lucrat cu putere. Wagner decide ca gindirea vestica e rationalista, si ca biserica din vest sa isi revina, trebuie sa aiba parte de miracolele din campul de misiune pagan. In felul acesta, el ignora realitatea istorico culturala a vestului, impunind o perspectiva misiologista tip secolul I in America. Ideiile lui Wagner sunt cuplate cu mentalitatea de quaker a lui Wimber, care era deschis la orice experienta, si gata sa amestece doctrine contradictorii rezultand o ideologie sincretista. Pe scurt, cei doi au pus la cale o strategie de evanghelizare si cresterea bisericii prin semne si minuni, manifestari directe ale Duhului Sfant si prin exorcizari de demoni. Un alt termen care explica doctrina lui Wimber si Wagner este Power Encounter, sau o Confruntare cu Putere, unde accentul este pe miracole si exorcizare ca metode de opunere a fortelor demonice, si nu in primul rind pe Cuvint. In contrast cu aceasta, Domnul Christos si ucenicii aveau ca principal obiectiv propavaduirea Evangheliei, iar minunile erau pe plan secundar. Wimber si Wagner au pus pe primul plan minunile, iar Evanghelia a fost folosita pentru justificarea experientelor lor carismatice.

Wimber a tinut numeroase conferinte care aveau titlul Semne si Minuni. Cu toate acestea, “senzationalul” anuntat de el nu aparea de cele mai multe ori.  Wagner pe de alta parte, extinde exorcizarea de demoni din oameni, la exorcizarea de demoni a oraselor sau tari intregi. El a mers pina acolo incit a decis sa instaureze imparatia Lui Dumnezeu pe pamant prin semne si minuni, care sa influenteze pana si guvernele lumii. Aceasta ideologie se numeste Kingdom Now – Imparatia instaurata acum. APROXIMATIV ACEEASI AGENDA ARE SI MISCAREA STRAJERII. Ei se ocupa cu semne si minuni, spunind ca problemele de orice natura (personale sau sociale) au in spate demoni care trebuie exorcizati. DE ACEEA AM SPUS CA MISCAREA “STRAJERII” ESTE O FALSA TREZIRE. Ei incearca sa implementeze ideologia  J. Wimber- P. Wagner, care nu a functionat in America, dar a fost preluata de Africa si Romania. Mai mult, Wagner a spus ca trebuie sa avem apostoli din nou ca in secolul I.
El a infiintat o misiune numita New Apostolic Reformation, care spune el, restaureaza oficiul de apostol pentru bisericiile prezente. Apostolii lui Wagner vor sa preia conducerea globala a bisericiilor. Peter Wagner este unul dintre cei mai mari eretici care sunt inca in viata. Cu toate acestea, majoritatea seminariilor teologice nu il trateaza ca atare, ci il prezinta ca marele misiolog al secolului XX.

De ce semnele, minuniile, si exorcizarea, ca si fenomene spectaculoase nu sunt pentru lumea vestica? Raspunsul este relativ simplu. Cadrul este crestin , nu pagan. In general demonii in tariile crestine se manifesta in ascuns. Vedem doar efectele. De aceea si metoda de lucru in acest context este ne-spectaculara, accentul cazind pe propavaduirea expozitionala a Cuvintului, pe cunoasterea doctrinelor Biblice, pe o viata sfanta, pe Evanghelizare si caritate. Daca sunt persoane cu opresiune sau posesiune demonica si ajung in comunitatea unor biserici, liderii dedicati Cuvintului vor stii ce sa faca, nefiind nevoie de activitati tip Benny Hinn, Chris din Africa de sud, sau “Strajerii”. Pe de alta parte, ideea ca doar bisericiile Pentecostale obtin rezultate remarcabile in urma rugaciuniilor lor pentru cei bonlavi, sau alte situatii grele, este complet falsa. Dumnezeu raspunde nevoiilor copiilor Sai indiferent de ce denominatie crestina fac parte.

Sa continuam cu istoria lui John Wimber si a miscarii Vineyard. A fost un cuplu, Kenn si Joanie Gulliksen. Ei erau parte din Calvary Chapel si s-au mutat in Los Angeles sa planteze o biserica pe care au numit-o Vineyard.  Lucrarea lor era puternic carismatica, si s-a extins intr-o masura oarecare. Vom vedea cum Wimber ajunge sa devina leaderul acestei plantari de biserici. In 1976, sotia lui Wimber, si ea prezibiter la quakers, incepe un studiu Biblic acasa cu membrii din biserica unde sotul era co-pastor. Acest studiu Biblic creste si Wimber devine liderul lor. In 1977 ei se desprind de biserica quaker numita Yorba Linda Friends Church, si se alipesc de miscarea Calvary Chapel, ei devenind Calvary Chapel of Yorba Linda, avind ca pastor pe Wimber. Aici el face tot felul de experimente carismatice, dar pentru zece luni nimeni nu este vindecat in urma rugaciuniilor bisericii !! Abia dupa aceea au avut primul rezultat. In 1979, Gulliksen si Wimber, amandoi carismatici, membrii ai Calvary Chapel, se intilnesc pentru prima data la o sedinta cu liderii.

Carismatismul lui Gulliksen schimba natura multor biserici din Calvary Chapel, ceea ce a deranjat pe Chuck Smith. In 1982, Wimber este rugat de C. Smith ca el si biserica lui sa se retraga din Calvary Chapel. Ii se recomanda sa se uneasca cu bisericiile Vineyard, care si ele se separasera de Calvary Chapel. La scurt timp, Wimber devine liderul miscarii Vineyard, iar in 1983, ele isi pun numele Vineyard Ministries International.

Iata-l pe Wimber vorbind despre energii vindecatoare iar asistentiul lui incercind sa vindece:

Intre timp, Wimber incepuse sa predea din nou la seminarul teologic Fuller, cursul lui de “semne si minuni”. La un interval oarecare, ideologia lui Wimber a fost propagata mondial. In 1986, el face infarct. In perioada 1993-1995, Wimber se imbonlaveste de cancer si are si o paralizie. In 1989 Wimber cere pastoriilor lui sa primeasca invataturiile celor de la Kansas City Prophets, o asociatie de profeti mincinosi carismatici, dintre care unii au fost dovediti homosexuali.

Toronto Blessing
In 1994, in capela aeroportului Toronto,  John Arnott, impreuna cu sotia lui Carol, si ea pastorita, amandoi indoctrinati cu invatura lui Wimber, au inceput o “trezire spirituala” cu ajutorul lui Randy Clark. Fenomenul acesta a avut ecou international, si a fost numit Toronto Blessing, sau Holy Laughter.  Randy Clark, la rindul lui este un fost Baptist transformat in carismatic de invataturiile bisericiilor Vineyard, unde a facut practica dupa terminarea studiilor teologice. El a mai fost influentat si de sud africanul Rodney Howard Browne, un extremist carismatic.

Iata pe liderii de la Toronto Blessing,  John si Carol Arnott manifestidu-se ocult  sub “autoritatea” lui Todd Bentley:

Bentley a fost inchis pentru sodomizarea unui baiat de 7 ani (Bentley avea 15 ani) iar in present este divortat si recasatorit cu baby sitter-ul lui.

In citiva ani, la capela aeroportului Toronto, s-au perindat trei milioane de oameni din intreaga lume. Au fost manifestari incepind cu caderi pe jos, vorbiri in limbi, rostogoliri, raset, si ajungind pina la latraturi si alte manifestari animalic-demonice.

Wimber a retras afilierea bisericii din aeroportul Toronto, deoarece ei nu s-au supus conducerii lui. Dar Wimber niciodata nu a condamnat fenomenele demonice de la Toronto Blessing.

Wimber, care avusese infarct, paralizie, si era si bonlav de cancer, in 1997 cade si se loveste la cap. In urma loviturii face o masiva hemoragie cerebrala si moare pe Noiembrie 17.

Bisericiile din asociatia Vineyard s-au dezvoltat si raspindit, dar motivele nu au fost Biblice, ci senzationalismul si oportunismul spiritual. Fenomenul Vineyard are in el elemente oculte asa cum vom vedea in concluzie. Totusi, in mijlocul acestei derute spirituale, sunt si credinciosi rataciti in bisericiile Vineyard. Pastorii de la Vineyard nu au nici o reputatie in raport cu cei de la Calvary Chapel. Vineyard este o miscare fara impact.

 

Concluzie

Biblia ne arata ca Domnul Christos este mediatorul din cadrul Trinitatii, in relatiile cu oamenii. Ca atare el este centrul preocuparilor credinciosilor iar nu Duhul Sfint asa cum se insista la Pentecostali si Carismatici. O viata de biserica sub influenta Duhului Sfant va fi centrata in Christos.

Cînd va veni Mîngîietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci El nu va vorbi dela El, ci va vorbi tot ce va fi auzit, şi vă va descoperi lucrurile viitoare. El Mă va proslăvi, pentrucă va lua din ce este al Meu, şi vă va descoperi.(Ioan 16:13-15)
După ce a vorbit astfel, Isus a ridicat ochii spre cer, şi a zis: ,,Tată, a sosit ceasul! Proslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul Tău să Te proslăvească pe Tine,
(Ioan 17:1)

Duhul Sfint este onorat cind credincisii respecta rolurile in cadrul Trinitatii. In modelul Trinitarian bazat pe Biblie, ordinea este urmatoarea: Tatal, Fiul si Duhul Sfint. Duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate neamurile, botezîndu -i în Numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh. (Matei 28:19)

In modelul Trinitarian Pentecostal si Carismatic, ordinea este acesata: Duhul Sfint, Tatal si Fiul. Consecintele nu sunt de loc bune, ca sa nu spunem mai mult.

John Wimber a pus accentul pe metode  sau tehnici de vindecare,  acesta fiind din capul locului un concept ocult.  Scolile de vindecare promoveaza acelasi pricipiu. In opozitie cu aceasta, Biblia ne spune de rugaciune, si ne arata ca apostolii ucenicizau pe noii convertiti in Cuvint,  nu in scoli de videcare. Ei stăruiau în învăţătura apostolilor, în legătura frăţească, în frîngerea pînii, şi în rugăciuni. (Fapte 2:42)

In biserica unde Wimber lucra, ei comandau Duhului Sfint ce sa faca. Iata un link cu un material care trebuie neaparat citit. Este o investigatie la biserica lui Wimber cind el inca mai era viata: Laughing Our Brains Out?

 Wimber a practicat vindecarea launtrica, un lucru importat de la Agnes Sanford, fata de misonar care a ajuns o ocultista si o apostata. Sanford a participat in sedinte de ocultism si a incorporat in invataturiile ei concepte de psyhoanaliza oculta a lui Carl Jung. Wimber, in timpul sedintelor de vindecare ce le facea el sau asiatentii lui, vorbea de energii care se descarcacau peste cei bolnavi, exact ca vindecatorii cu bioenergie.

Wimber a fost un pragmatist in sensul rau al cuvintului, combinand misticism Romano Catolic, practice Noua Era, practici oculte, psyhologie Jungeana, pentru a crea spectaculosul si a obtine rezultate cu orice pret. A fost critic fata de autoritatea doctrinelor Biblice care i-ar fi pus sub semnul intrebarii practicile lui, deoarece era un carismatic quaker. Wimber spunea intr-o predica: Get out there beyond the doctrine..Treci dincolo de doctrina…

Ne amintim ca la inceput am spus ca zestrea lui de quaker il facea deschis pentru orice experienta “spirituala”; considera ca Biblia nu are autoritate mai mult decit experienta, si se simntea comfortabil sa amestece doctrini si practici din orice religie. Richard Foster, un alt quaker acceptat de multi fara discernamant si in Romania, prin cartea lui Celebration of Discipline, promoveaza aceasi agenda.

In contrast cu ei, Calvary Chapel care a fost condusa de Dumnezeu prin Chuck Smith, care in pofida Pentecostalismului initial a ajuns sa fie una dintre cele mai echilibrate denominatiuni crestine ale Americii contemporane. Secretul a constat in predicarea expozitionala a Cuvintului, si a centrarii pe persoana Domnului Hristos iar nu pe Duhul Sfint. Prin miscarea Calvary Chapel, cred ca Dumnezeu arata modelul care ar trebui urmat de catre miscarile Pentecostale si Carismatice de orice fel.
Calvary Chapel Costa Mesa

Pastor Paul Dan

 

19 thoughts on “O Corectiva Divina adusa Miscarii Pentecostale si Carismatismului

  1. Nu inteleg de ce Duhul Sfint ar putea sa fie proslavit in dauna slavei pe care ar trebui sa o dam Domnului Isus?
    Nu sunt UNA?
    Daca ma rog Domnului Hristos, nu Duhul Sfint ma invata si-mi”sorteaza”cererile
    de rugaciune?
    Am auzit rugaciuni:draga Duhule Sfint? cum ne putem ruga Duhului care este in noi?
    Puteti sa fiti mai explicit i ce priveste greseala penticostalilor?
    Ma intereseza punctual ce e gresit?
    Ei se bazeaza pe simtaminte , pe emotii care te pot duce in eroare; dar cum ii putem corecta biblic pe prietenii penticostali pe care ii avem, fara ca sa se simta lezati?

    • Sora Elisa,
      Inainte de a da un raspuns, vreau sa aduc inaintea citiorilor un aspect important in ce priveste convingerile crestinilor. Orice nou crestin la inceput are convingeri Biblice si convingeri denominationale amestecate impreuna. Daca crestinul va creste adegvat, convingerile Biblice vor deveni predominante. Un crestin matur va ramane la convingeri Biblice, iar cele denominationale le va acepta in masura in care se potrivesc cu ce spune Cuvintul. Pe de alta parte, un crestin imatur ramane dominat de ce il invata denominatiunea din care face parte.
      Fara intentia de a ofensa pe credinciosii Penticostali, vreau sa spun ca o mare parte dintre dinsii sustin convingerile denominationale mai presus de ce spune Scriptura, deoarece in bisericiile Penticostale emotiile joaca un rol covirsitor, iar credinciosul Penticostal se lasa condus mai mult de emotii decit de doctrine Biblice. In consecinta, este greu de purtat un dialog in privinta persoanei Duhului Sfant din perspectiva Scripturii, cu credinciosii Penticostali. Totusi sunt printre ei si oameni maturi spiritual care au o vedere Biblica asupra lucrurilor.
      Domnul Christos personal ne invata esenta Scripturiilor. Citez:
      Atunci Isus le -a zis: ,,O, nepricepuţilor şi zăbavnici cu inima, cînd este vorba să credeţi tot ce au spus proorocii! Nu trebuia să sufere Hristosul aceste lucruri, şi să intre în slava Sa?“Şi a început dela Moise, şi dela toţi proorocii, şi le -a tîlcuit, în toate Scripturile, ce era cu privire la El. (Luca 24:25-27)
      Cercetaţi Scripturile, pentru că socotiţi că în ele aveţi viaţa vecinică, dar tocmai ele mărturisesc despre Mine. (Ioan 5:39)

      Vedem in versetele de mai sus ca Scripturiile il au la centru pe El. Teologia se construieste pe El, care este temelia:
      Căci nimeni nu poate pune o altă temelie decît cea care a fost pusă, şi care este Isus Hristos. (1 Corinteni 3:11)
      Cind sa intelege pozitia Domnului Christos, atunci intelegem si cum lucreaza cele trei persoane ale Sfintei Treimi. Bisericile Penticostale au nevoie de predicarea expozitionala a Cuvintului, care va aduce la centru pe Christos.

  2. Singura problemă cu acest material este că nu are niciun fel de surse. Aţi fost martor ocular la toate aceste evenimente şi publicaţi aici pagini din jurnalul dvs. intim?

    • Domnule Contac,
      Intrebarea dvs. este partial sarcastica. Va inteleg ca proba din teren in ce priveste evolutia miscarii Penticostale va descumpaneste. Eu totusi vreau sa fiu respectos cu credinciosii Penticostali, si nu am sa va raspund in acelasi fel. Daca ati fi sincer, ati vedea ca mai multi pe blogul dvs. va reproseaza ca suferiti de mandrie. Nu sunteti in felul acesta un exemplu pentru studentii dvs.
      Articolul postat pe blogul meu face parte dintr-o cercetare mai vasta in privinta miscarii Penticostale, iar cind eseul va fi gata, va fi insotit de bibliografia adegvata.
      Cum credeti ca mi-as permite riscul sa postez lucruri nedocumentate, cind o parte din cititori sunt din USA si cunosc bine fenomenul Calvary Chapel?
      Paul Dan

  3. Frate Paul Dan
    Nu stiu cit de buna influenta a avut Calvary Chapel si daca a fost chiar asa de mult dusa de Dumnezeu.
    Doua motive:
    1) CC nu are church membership. Poti face tot ce vrei, nu te va da nimeni afara de acolo. Am vazut acum citeva luni un video pe youtube unde un individ mascat vroia sa jefuiasca o banca, iar casierita a inceput sa ii vorbeasca despre Domnul Isus. Atacatorul a spus ca “si el e crestin, merge la Calvary Chapel”.
    2) Chuck Smith, si apoi Greg Laurie, au promovat evanghelia de tip “accepta-L pe Isus, dureaza numai 5 minute”, sau “Isus te iubeste” (adevarat, dar incomplet)
    Legat de ambele puncte, invatatura “vino la Dumnezeu, te accepta asa cum esti”, uitind sa spui ca daca ramii neschimbat e o mare problema acolo, nu e biblica.
    Cred ca asta e visul oricarui om nemintuit, Calvary Chapel, unde mergi la biserica, dar nu te trage nimeni de mineca niciodata. Nici nu ma mir ca sint asa de populare.
    Am cam cam ce ati scris pe net legat de worldliness, erezii si sint de acord cu ce scrieti. De asta sint cam mirat…chiar sinteti de acord cu “Calvary Chapel”, Greg Laurie si Billy Graham?!

    • Draga Cristi,
      Intrebarile tale sunt excelente. Da-mi voie sa elaborez. Locuiesc in California, si un timp stateam aproape chair de biserica unde predica Chuck Smith fondatorul miscarii Calvary Chapel. Am frecventat ocazional bisericiile lor, cruciadele lor, am mers la conferintele lor, am avut doi ucenici chiar dintre ei. Sunt documentat in privinta istoriei lor. Asa cum am spus in articolul meu, miscarea Calvary Chapel a dezmembrat partial revolutia Hippie. Fenomenul Hippie putea sa fie fatal Americii.
      Priveste impreuna cu mine la urmatoarea traiectorie: un credincios Penticostal, membru intro biserica fondata de o femeie imorala Aimee Semple McPherson, abandoneaza o lucrare de suces in cadrul acelei denominatii, incepe o plantare de biserica de la zero care ia un avint vertiginos, intelege ca trebuie sa abandoneze lucrarea si sa preia o biserica muribunda de 25 de membrii, din care iese una din cele mai mari denominatii din America, cu plantari in alte tari ale lumii. Mai mult, fondatorul miscarii trece de la Penticostalism clasic, la predicarea Cuvintului expozitional, centrat pe persoana Domnului Christos, in plus abandonind orice mostenire Penticostala ca rezultat al interactiunii depline cu Cuvintul.
      Aceasta lucrare numai Dumnezeu putea sa o faca, si el a implinit-o in viata pastorului Chuck Smith.
      Acum sa iti raspund la punctul nr. 1 si 2:
      Ei nu au church membership, dar cei care sunt integrati in partasie cu grupul de lucratori ai bisericii, nu fac tot ce vor. Exista accountability. Asa este, multi merg la Calvary Chapel, dar cei dedicati intra intru-n cerc de partasie apropiat de leadership-ul bisericii si sunt diferiti de masa mare de oameni.
      La Chuck Smith si Greg Laurie, evanghelizarea este un proces. Ei lucreaza cu fosti Hippie, si ca atare ii ia usor. Cei care raman in biserica sunt expusi la puterea Cuvintului. La ei se fac conferinte des, cu subiecte specifice cresterii spirituale.
      John MacArthur este adesea invitat sa vorbeasca pastoriilor de la Calvary Chapel.

      Scopul articolului meu este sa arat cum Dumnezeu a adus o corectie miscarii Penticostale mondiale prin lucrarea de la Calvary Chapel. Standardul meu personal, cit si al familiei mele, prin harul Domnului, este riguros si ne ferim de orice se pare rau in cultura de aici. Deaceea, cu toate ca am prieteni intre credinciosii Americani, nu pot sa spun ca am partasie apropiata cu ei. Problemele care le descrii tu in Calvary Chapel sunt comune si celorlalte biserici Americane, inclusiv la o parte din bisericiile Evanghelice din Romania.

      Mai adaug un lucru. Crestinismul Evanghelic American contemporan a ramas virusat de fenomenul Hippie. La momentul potrivit, voi avea un blog special cu privire la Crestinismul American dupa WWII, in care voi arata cum mass media si eroii ei ca Marylin Monroe, Elvis Presley, Michael Jackson etc. au fost aceptati de Evanghelicii Americani, spre nenorocirea lor. Cam atit.
      Paul Dan
      p.s. locuiesti in USA sau Romania?

  4. Hello again frate Paul,
    sint de acord complet cu ultimul paragraf (la fel, Sinatra, etc)
    Legat de CC, va raspund pe scurt acum. Nu stiu exact ce influenta a avut asupra bisericii penticostale, dar stiu asupra bisericii baptiste (si eu cred ca nu una prea fasta)
    Da, asa e, nu numai CC are problemele astea, ci multe alte biserici, inclusiv cele din Romania, mai ales datorita contactului cu pastori din US.
    Legat de ultima intrebare, da, sint in US (San Diego). Mai mult chiar, Mihaela, sotia mea, mi-a spus ca va cunoaste. Small world 😉

  5. buna frate Paul, nu ma cunosteti personal, dar eu am citit mai multe materiale de-ale dumneavoastra prin intermediul lui Ninel. Ma bucur de multe dintre ele, dar am cateva retineri in felul in care portretizati miscarea continuationista. Am citit materialul despre Jack Deer si acesta despre Wimber si sunt putin surprins. Cunosc de aproape cesationismul si am tinut acesta pozitie cativa ani. Si stiu ca sunt si intre cesationisti diferite nuante,d ar cred ca dumneavoastra va indreptati spre MacAthur. Eu unul iubesc invatatura lui pe multesubiecte, dar aici mi se pare exrem de subiectiv. De exemplu in cartea ” Criza Spiritualitatii” Ajunge sa spuna la pagina 151 ca orice profet care in istorie a spun un asa vorbeste Domnul a fost dezmintit de fapte, si-a retractat spusele sau s-a ratacit pe plan doctrinar. Asta e foarte gresit d.p.d.v. istoric deoarece oameni ca Atanasiu, Knox si M.L. Jones au avut parte de astfel de experiente si multii altii, nu este acum locul sa intram in detalii. Nu cred ca MacArthur vrea sa spuna ca acestia sunt eretici sau au retractat sau au fost contrazisi de evenimentele ce au urmat. Se stie ca Jan Huss a proroocit venirea lui Luther dupa el. La pagina 153 spune ca orice are o impresie subiectiva de la Dumnezeu pretinde ca e profet si spune ca e gresit sa spui ca “simti ca Domnul ti-a vorbit ceva”. Apoi incearca sa-l faca pe Edwards la fel de cesationist ca el, desi istoric amndoi stim ca edwards nu era deloc asa, ba chiar in aceasi carte la pagina 157 si macArthur recunoaste ca Edwards credea ca “un crestin poate sa primeasca intradevar ” o forma si o senzatie sau un sentiment sfant din partea lui Dumnezeu”. Afirmatile lui despre faptul ca istoria bisericii dovedeste mai presus de orice indoiala ca orice om care a pretins ca a avut o revelatie de la Dumnezeu a ajuns frustat si dezamagit este pur si simplu tendentioasa. Gandeste ca el colaboreaza in T4G cu Mahaney, Piper si altii care sunt continuationisti. De asemenea Jones de care am vorbit deja si Tozer si Ravenhill nu fac parte din istoria bisericii pe care ne-o recomanda MacArthur?

    Frate Paul eu va stimez si respect munca pe care o depuneti. Consider blogul dumneavoastra folositor si cred ca aduceti multe lucruri la lumina, dar nu cred ca modul de argumentare care ataca persoana in locul invataturii va face cinste. Ganditi-va ca ii acuzati pe Deer si pe Wimber din cauza asociatilor cu alti eretici, aici ati putea sa il acuzati si pe Tim Keller (N.T Wright), pe Piper (Waren), pe Ravi Zaharias (mormoni), pe toti cei care au predicat la Robert Schuller si stim amandoi ca sunt o gramada. Nici eu nu sunt de acord cu aceste asocieri,d ar nu ii anatemizez. Daca il respingem pe Deer sa ii respingem si pe acestia si pe cei care ii acepta pe acestia si sa facem separare de gradul 3 cum fac urmasii lui Bob Jones. Si astfel si MacArthur trebuie respins pt ca se asociaza cu Piper si Keller.

    Apropo nu conteaza ca Chuch Smith nu e calvinist si impusta teologia reformata, ci ca e cesationism. Asta e mai importnat decat soteorologia? Stiti de bisericile CC din Romania ce fel de impact au avut asupra membrilor ei? Eu cunoscu un exemplu care m-a afecat personal si nu as recomanda apsolut nimanui sa mearga acolo.

    Cu drag, respect si umilinta, fratele Madalin.

    • Draga Madalin,

      Bine ai venit pe blogul meu. Scrisoarea ta este multidirectionala si ii sunt dator lui Emi Zarnescu cu un raspuns. Sper ca Duminica dimineata la timpul de acolo sa ai raspunsul.

      Pastor Paul Dan

  6. Hi Madalin
    Sint multe biserici CC in Ro?
    Eu stiam numai de influenta lor, nu stiam ca exista CC per se in Romania.
    Piper si Zacharias nu trebuie anatemizati, dar au gresit amindoi in situatiile respective.
    Iar RZacharias cred ca are mai multe “antecedente”, cred ca e pe cale sa o ia la vale

  7. Buna Cristian, sunt mai multe biserici in Romania CC, dar nu le cunosc pe toate, stiu ca unele sunt mai ok, dar stiu si care nu sunt deloc ok si se aseamana mai mult cu secte decat cu biserici.

    Dar nu cred ca asta e general.

    Madalin

  8. Apreciez grija cu care incercati sa nu-i lezati pe penticostali si cred ca sunteti sincer cand vorbiti despre ei. Amestecand totusi miscarea penticostala cu cea carismatica lasati impresia ca sunt totuna, desi nu e cazul. Inteleg ca nu cunoasteti din interior penticostalismul, din Romania cel putin, ci doar l-ati observat si analizat de pe o pozitie neutra, daca se poate asa ceva.

    Eu sunt penticostal, convertit in Romania, dar actualmente locuiesc in Occident si frecventez o biserica penticostala locala (nu romaneasca). Nici in cele romanesti si nici in cele de aici nu exista caderi, tavaliri, ragete de animale, hohote de ras sau o atentie excesiva data miracolelor. Desi exista cazuri si cazuri, in general linia penticostala este echilibrata. Nu acelasi lucru pot spune despre miscarea carismatica, desi nu in toate se fac tumbe.

    Sa fim sinceri, in niciuna din bisericile evanghelice crestinul de rand nu studiaza asiduu biblia. Sa nu spuneti ca baptistii stiu biblia din scoarta in scoarta, in ebraica si greaca, si ca biblioteca personala le e plina ochi de comentarii biblice sau carti teologice. Asta e un vis, un ideal. In bisericile noastre invatarea se face prin predicare, chiar daca uneori i se spune studiu biblic. Nu lasati sa se inteleaga cumva ca noi, penticostalii, am fii niste ignoranti si ca invatatorii nostri niste analfabeti din punct de vedere teologic.

    Cunosc penticostalismul de la prima mana si stiu cu ce se mananca. Viata m-a trecut prin mai multe biserici penticostale, in tara si aici, una chiar carismatica, dar ceea ce spuneti nu e adevarat. Pot exista derapaje ici colo insa penticostalii accepta existenta profetiei, a vorbirii in limbi ca si a tuturor celorlalte daruri si lucrari ale Duhului Sfant, doar in masura in care biblia ne permite asa ceva. In Statele Unite alta e treaba, insa marea masa a bisericilor penticostale din Romania condamna ceea ce si dumneavoastra aici condamnati. Nu exista adunari speciale de miracole sau vindecari, nu predica nimeni vorbind in limbi de la amvon si nu avem servicii de exorcizare. Invatatura biblica ocupa acelasi loc in serviciile divine ca si in toate celelalte biserici evanghelice.

    In Romania, cultul penticostal are pe langa diverse seminarii, un Institut Teologic, la Bucuresti. Daca aveti ocazia, faceti rost de programa materiilor studiate acolo si veti observa bun simt, normalitate si echilibru. Nu exista niciun curs despre minuni si vindecari dar exista materia numita “apologetica”. Despre lucrarea Duhului Sfant se studiaza la “pneumatologie”, ceea ce inseamna ca un penticostal ar putea exprima un punct de vedere vis a vis de ce spune biblia despre asta, nu cum ati lasat impresia ca noi nu avem niciun fel de argumente biblice.

    Personal apreciez foarte mult miscarea CC iar site-ul “resurse crestine romanesti” este pentru mine de referinta. Am insa o surpriza pentru dvs: in multe biserici CC din lume se promoveaza vorbirea in limbi si proorocia. Eu personal am ascultat studii de ale lor.

    Va multumesc.

  9. Spuneti: “In modelul Trinitarian Pentecostal si Carismatic, ordinea este acesata: Duhul Sfint, Tatal si Fiul. Consecintele nu sunt de loc bune, ca sa nu spunem mai mult.”

    Nu este adevarat absolut deloc, va rog sa ma credeti. Porniti de la o idee preconceputa asupra penticostalilor. Chiar daca ceea ce numim “lucrarea Duhului Sfant” ne deosebeste de ceilalti evanghelici, nu facem din asta un capat de lume, ci-i consideram ca frati ai nostri in Domnul pe toti. Va rog sa ma credeti, am mare consideratie pentru fratii din celelalte denominatiuni. Cum ar putea fi altfel?!

    Ii iubesc, ii respect, ii admir. Imi sunt exemplu multi dintre ei. Nu desconsider pe nimeni fiindca “nu vorbeste in limbi” si nici nu incerc sa duc discutia pe tema asta pana in panzele albe. Dar va rog sa ma credeti, penticostalii, din Romania cel putin, dau cinste Tatalui si Fiului si Duhului Sfant.

    Sunt multe ramuri penticostale in lume dar cultul penticostal din Romania nu admite excese si devieri asa cum gresit afirmati. In plus am urmat cursurile Institutului Teologic Penticostal din Bucuresti si stiu ce se invata acolo. Va rog, informati-va cu onestitate.

    Ca sa intelegeti cum privesc penticostalii romani curentele acestea care circula prin lume si despre care faceti vorbire, va indemn sa priviti atent numai un singur fapt: oriunde merg in lumea asta, ei isi fac propria biserica pentru a-si pastra propria linie, fugind de celelalte biserici locale, chiar daca isi spun penticostale, ca sa nu se “contamineze”. Nu stiu daca fac bine sau nu, dar ce spun aici e ca romanii manifesta reticenta fata de ceea ce nu cunosc. O spun iarasi din proprie experienta, eu avand o biserica romaneasca la 5 minute de unde locuiesc si cunoscandu-i bine cu cei de acolo.

    Penticostalii romani manifesta respingere fata de miscarea carismatica tocmai din motivele pe care dvs le enumerati si le condamnati. Sa fie bine inteles, aceste doua miscari nu sunt una si aceeasi. Cultul penticostal din Romania promoveaza o linie foarte conservatoare.

    Va multumesc.

  10. Pingback: Semnele unei lucrari autentice a Duhului Sfant – Jonathan Edwards | Emanuel – un blog crestin

  11. Pingback: Iosif Ton din nou in discutie « ioan8

Leave a comment