Biserica Evanghelica Persecuta!?!?

Introducere:

Citatul scandalos de mai jos, face parte din eseul lui Cristian Barbosu. Autoarea paragrafului citat este Kirstin V.G. Reitsma, o femeie cu spirit rebel care lucreaza la colegiul Calvin.

„O ultimă formă de persecuţie vine chiar din interiorul bisericii evanghelice. Este promovată de pastori, lideri religioşi, şi tipologii tradiţionale care confundă forma cu funcţia. Forma în care ea există de obicei este impunerea unui cod de ţinută creştinilor, cântarea unor anume imnuri, participarea la anume servicii religioase săptămânal.  Este o formă înşelătoare de legalism, care nu e altceva decât persecuţie.  Astfel de lideri şi tipuri de „biserici” îi constrâng pe tinerii care vor să-l găsească pe Hristos să respingă Evanghelia  – greşind, cu siguranţă – deoarece ea este prea bine identificată cu formele arhaice ale trecutului  (care nu mai sunt aplicabile în prezent) şi cu cei ce le promovează. Asemenea pastori şi lideri religioşi nu îi eliberează pe oameni, ci îi controlează, împreună cu bugetele lor, şi clădirile.  Am observat asta în fiecare ţară, dar în special în Ungaria, România, Rusia şi  Ukraina.” (p. 22) 

Paragraful de mai sus este o expresie a fundamentalismului libertin. Este de necrezut ca imnurile bisericii si decenta sunt vazute ca persecutie. Totusi este de crezut, pentru ca numai  asemenea fiinte rebele incearca sa incrimineze sfintenia practica numind-o persecutie sau legalism.

De fapt, acesta este si strategia de baza a lui Cristian Barbosu in eseul pe care il vom analiza, si anume, el numeste “legalism”, “subcultura evanghelica”, si “mentalitate de ghettou” tot ce tine de sfintenia practica in viata de biserica. Pornind de aici, Barbosu scrie un intreg eseu bazat pe o falsa premiza, si cum vom vedea mai departe, si pe o hermeneutica gresita. Hermeneutica se ocupa cu stiinta interpretarii textului, fie secular, fie religios.

Deci care este eseul lui Barbosu? Titlul lucrarii lui este: Legalismul- Sincrestism din Interior .

Nota: Dupa citirea acestui articol, rog pe cei ce au lecturat ce am scris sa citeasca eseul lui Barbosu in intregime si sa vada paragrafele expuse aici in context. Ceea ce Barbosu afirma in paragrafele din postarea aceasta este gresit si tendentios, fie in context, fie izolat de context. 

Eseul “Legalismul-Sincretism din Interior” este filozofia de baza a bisericii Metanoia din Arad, cat si al modului cum Barbosu abordeaza evanghelicii romani si din europa de est.

Problemele eseului lui Barbosu

Sunt multiple probleme in lucrarea lui Barbosu, dar ma voi opri doar la trei mai importante.
1. Barbosu numeste sfintenia practica “legalism”
2. Barbosu foloseste o interpretare a textului eronata in timp ce acuza pe multi pastori romani ca au o hermeneutica/interpretare inexistenta
3. Barbosu s-a maturizat intru-n mediu evanghelic compromis

Barbosu numeste sfintenia practica “legalism”
Iata un set de practici de sfintenie pe care el le numeste “reguli legaliste”, si pe care el le citeaza in eseul lui la pagina 3.
• Purtarea  acoperitoarei pentru cap  – 1 Cor. 11 (pălării, eşarfe, cordeluţe,  sau  clasicul  batic)
• Interzicerea bijuteriilor – 1Pet. 3:3, 1Tim. 2:9
• Abstinenţă totală faţă de tutun – 1 Cor. 6:12
• Abstinenţă totală faţă de alcool – Rom. 14:21
• Ascultarea sau interpretarea muzicii creştine contemporane (implicând tobe, ghitară electrică, etc.) Efes.5:19
• Interzicerea părului lung la bărbaţi – 1 Cor. 11:14
• Interzicerea pantalonilor la femei – Deut. 22:5
• Interzicerea oricăror mişcări  (în ritm) ale picioarelor, mâinilor sau a corpului în biserică atunci când se cântă muzică – dansul fiind interzis – Ecles. 5:1
• Femeile nu au voie să participe la Masa Domnului atunci când sunt la menstruaţie – Lev. 15-19-33
• Mama nu are voie să vină la biserică sau să ia Cina timp de şase sau opt săptămâni după ce a dat naştere unui copil.   — Lev. 12:1-8
• Sunt interzise zâmbetul sau glumele de la amvon –  Biblia nu menţionează că Isus ar fi zâmbit vreodată; de asemenea în 2 Cor.7:9 pocăinţa este asociată cu o stare de întristare. 
• Predicatorii trebuie să poarte sacou şi cravată atunci când sunt la amvon. Exod 39  


Comentariul meu:
Deci in biserica credinciosii se pot misca in ritm de dans, in acord cu libertatile lui Barbosu. Eu nu stiu ca bisericile din Romania sa interzica anumite lucruri. Sunt convins ca in multe biserici Baptiste si nu numai, pastorii si comitetul atentioneaza, descurajeaza manifestari lumesti. Restul afirmatilor de mai sus sunt in mod special exagerate pentru a pune intr-o lumina proasta evanghelicii Romani.

Iata alt set de acuzatii aduse evanghelicilor la pagina 9:

• Aşezarea membrilor în biserică – bărbaţii pe o parte, femeile pe cealaltă.
• Muzica în biserică – există instrumente bisericeşti şi instrumente lumeşti: instrumentele bisericeşti (instrumentele de suflat/cele de aramă, mandoline, viori, orga şi pianul) iar instrumentele lumeşti (ghitara – clasică, electrică, bas – tobele, tamburinele, acordeonul). Oricât de interesant ar părea, există şi excepţii: spre exemplu, toba mare de bas este acceptată, dar orice alt element de percuţie nu, pentru că în general se consideră că au origini voodoo sau  satanice.
• Ritmul în biserică: ritmul sacru, acceptat (marşul, valsul, stilul gospel, country, muzica populară germană, romanţa, canţoneta); ritmul lumesc (în special cele sincopate).
• Stilul de interpretare vocală: fără ridicări ale mâinilor în timpul cântării (considerat carismatic!), fără mişcări (dans!), fără expresivitate, sau cât mai puţină (nu se doreşte spectacol sau performanţă!).
• Stilul de îmbrăcăminte: cel care vorbeşte de la amvon trebuie să poarte costum şi cravată indiferent de temperatura de afară sau de contextul social. În unele biserici bărbaţii nu au voie să poate cravată, cu toate că li se cere să poarte cămaşă cu mânecă lungă, încheiată până la ultimul nasture.
• Tot referitor la stilul de îmbrăcăminte: femeile trebuie să poarte ciorapi lungi de nailon şi nu au voie să îmbrace bluze/rochii fără mânecă. Vă prezint un fragment din raportul unui misionar străin (din occident): „În România femeile sunt mustrate pentru că poartă ciorapi de nailon, dar am auzit de la un frate din Australia că acolo sunt mustrate pentru că nu îi poartă.” 

Comentariul meu: Da, bateriile de tobe si muzica sincopata are origine voodoo si satanica (Inside Rock Music). Barbosu stie asta insa ignora documentarile specialistilor. Profesorul si dirijorul Daniel Stauceanu a tinut numeroase seminarii in privinta aceasta. II recomand lui Barbosu sa ia legatura cu Alex si Alina Marineac de la biserica Sfanta Treime din Bucuresti si il vor documenta adecvat. Din nou, Barbosu sustine miscari de dans in biserica in punctele de mai sus.

Alte afirmatii acuzatoare la adresa bisericilor evanghelice, la paginile 4-5:

O mare majoritate a credincioşilor evanghelici s-au convertit din mediul ortodox, iar ortodoxia, din punct de vedere soteriologic, susţine mântuirea prin fapte, exercitând astfel presiune asupra credinciosului prin aşteptări mari şi variate (însărcinări bisericeşti, un şir de virtuţi absolut necesare, comportament şi ţinute specifice). Unele biserici evanghelice au convertit, în mare, principiul ortodox al necesităţii faptelor, transformându-l în etică protestantă (high Protestant ethics), care însă, funcţionează, mai mult sau mai puţin identic cu celălalt. Astfel, îl mulţumeşti pe Dumnezeu şi moşteneşti împărăţia nu ascultând de canoanele ortodoxe, ci conformându-te codului eclesial impus de biserica baptistă pe care o frecventezi.

Comentariul meu: Este falsa acuzatia ca bisericile evanghelice au convertit etica ortodoxa in etica protestanta. Credinciosii veniti din mediul ortodox, in majoritate au trait immoral si prin mantuire, Dumnezeu le-a transformat viata. Asa ca etica protestanta este bazata pe Biblie, nu pe un transfer de la ortodoxie.

Credinţa şi practica baptistă este rezultatul a trei mişcări conservatoare: (1) Baptiştii germani  (pietişti); (2) baptiştii români, emigranţi din Ungaria, şi (3) anabaptiştii, bine cunoscuţi pentru codul lor etic extrem de riguros (Stănculescu 2002, 144). 

În ciuda faptului că situaţia s-a schimbat în ceea ce priveşte pregătirea academică, şi mult mai mulţi lucrători creştini beneficiază astăzi de o pregătire teologică obţinută în urma frecventării unor cursuri de seminar, accentul pe tradiţiile bisericii „aşa cum le-a moştenit de la părinţii noştri” este deosebit de puternic printre lucrătorii creştini. (p. 5-6)


Comentariul meu:
Credinta si practica baptista mostenita de la pietisti, romani din Ungaria si anabaptisti si-a dovedit validitatea pe timp de secole pentru ca este bazat pe Scriptura. Asa ca ce am mostenit de la parintii nostrii este valabil si astazi, si apreciem pe acei pastori tineri care practica o traditie Scripturistica.

1 Cor. 7:20 „Fiecare să rămână în chemarea în care era când a fost chemat.” Versetul este folosit pentru a justifica refuzul de a schimba tradiţiile învechite, obiceiuri personale sau stilul de închinare. Fiecare este chemat „să rămână” în starea/în tradiţia în care era când s-a convertit.
1 Cor. 11:2 „Vă laud că în toate privinţele…ţineţi învăţăturile întocmai cum vi le-am dat.” Acest verset se foloseşte pentru a susţine tradiţiile şi pentru a respinge pe oricine care ar îndrăzni să chestioneze sau să schimbe asemenea tradiţii  (p. 7)

Comentariul meu: Barbosu este pornit intr-o cruciada impotriva sfinteniei practice si a traditilor Scripturistice din bisericile evanghelice din Romania. El vrea sa schimbe stilul de inchinare, sa se treaca de la imnuri la muzica lumeasca adusa de el si de altii din occident.

„Şi pocăiţii sunt ostili celor care le prezintă evanghelia.  De fapt, ei pot fi chiar mai refractari ca şi ortodocşii, din pricina legalismului” (Prochau 2001), a spus un străin care a lucrat cu evanghelia în România. În unele cazuri, este adevărat. Eu, însumi, cunosc mulţi necredincioşi care nu vor să aibă nimic de-a face cu bisericile evanghelice deoarece ei le percep ca ghetto-uri spirituale care impun celor care le aparţin un jug împovărător. Mentalitatea de ghetto-ul este prezentată ca „separare biblică” şi justificat cu pasaje scripturale cum ar fi  2 Cor.6:17 şi 1 Ioan 2:15.  

 Deşi sunt de acord că „prietenia lumii este vrăjmăşie cu Dumnezeu” (Iacov 4:4), sunt alarmat de reacţia negativă a societăţii faţă de biserica evanghelică, şi asta nu din pricina lui Hristos, ci a regulilor ei legaliste. (p. 12)

Comentariul meu: Barbosu da trei referinte Biblice in paragrafele de mai sus, care de fapt il dovedesc gresit pe el. Iata cum el jigneste comunitatea sfintilor acuzandu-i de “mentalitate de ghettou”. De fapt, el se ridica impotriva Cuvantului scris a lui Dumnezeu.

Ieşiţi din mijlocul lor, şi despărţiţi-vă de ei, zice Domnul; nu vă atingeţi de ce este necurat, şi vă voi primi. (2 Cor 6:17)
Nu iubiţi lumea, nici lucrurile din lume. Dacă iubeşte cineva lumea, dragostea Tatălui nu este în El. (1 Ioan 2:15)
Suflete prea curvare! Nu ştiţi că prietenia lumii este vrăjmăşie cu Dumnezeu? Aşa că cine vrea să fie prieten cu lumea se face vrăjmaş cu Dumnezeu. (Iacov 4:4)

Barbosu foloseste o interpretare a textului eronata in timp ce acuza pe multi pastori romani ca au o hermeneutica/interpretare inexistenta

Acest anume tip de legalism are tendinţa de a schimba perspectiva de raportare a bisericii de  la convertirea cristologică înspre o convertire culturală/eclesială; de la un Legământ cu Domnul şi Mântuitorul nostru în baza harului (mântuirea prin har), înspre un legământ impus prin lege faţă de un cod nescris eclesial/bisericesc; de la predicarea Evangheliei mântuitoare la predicarea unui set de reguli necesare în vederea mântuirii. Căutătorul, în speţă creştinul, ajunge să creadă că, teoretic, mântuirea sa este „prin har, prin credinţă”, dar, practic, că a fost obţinută în urma faptelor sale de supunere faţă de codul strict etic şi religios, centrat pe aspecte care ţin de exterior, cod pe care biserica îl învaţă, şi  uneori chiar îl impune. De aici derivă pericolul, datorită implicaţiilor sale soteriologice extrem de serioase. (p. 2)


Comentariul meu: Teza lui Barbosu este ca, indirect, multe biserici evanghelice din Romania predica mantuirea prin fapte. El pune cuvinte in gura pastorilor si predicatorilor si creaza un scenariu fals ca sa poata sa isi sustina activitatea de “reforma” a evanghelicilor romani.

Barbosu, ca sa isi sustina teza enuntata mai sus ca evanghelcii din Romania predica mantuirea prin fapte, recurge la o interpretare eronata a doua texte din Scriptura. La pagina 10 din eseul lui, el incearca sa suprapuna doctrina expusa de Pavel in epistola catre Galateni, peste realitatea diferita a bisericilor din Romania. Celor din Galatia l-i se spunea de catre iudaizanti, ca adevaratii crestini, trebuie sa fie taiati imprejur si sa tina legea, asa cum faceau cei de la Ierusalim. Situatia din Romania e cu totul diferita. Nu se cere evanghelicilor sa se taie imprejur sau sa tina legea lui Moise, ci sa traiasca o viata sfanta intru-n mod practic pe care Barbosu o numeste “legalism”. Explicatia lui Barbosu din Galateni este o incalceala intreaga, cu o hermeneutica eronata si aplicatii gresite.

Bisericile din Romania in marea majoritate au explicat membrilor lor ca o mantuire autentica este reflectata de felul de viata, dragostea fata de Cuvant si de frati, si felul de imbracaminte. Lui Barbosu ii este oroare de fapte practice vazute in exterior, dar iata ce spune Domnul Cristos si apostolii: Nu orişicine-Mi zice: ,Doamne, Doamne!’ va intra în Împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu care este în ceruri. (Matei 7:21)  Copilaşilor, nimeni să nu vă înşele! Cine trăieşte în neprihănire, este neprihănit, cum El însuş este neprihănit. (1 Ioan 3:7)  Arată-mi credinţa ta fără fapte, şi eu îţi voi arăta credinţa mea din faptele mele…. După cum trupul fără duh este mort, tot aşa şi credinţa fără fapte este moartă. (Iacov 2:18,26)

Un alt pasaji in care hermeneutica lui Barbosu este si mai grava, este acesta:

Şi totuşi este şocant când asemenea cuvinte sunt folosite pentru a descrie înţelesul convertirii, pe care cei necredincioşi o înţeleg ca o decizie voită de a te alătura unui grup ce ţine de o sectă caracterizată de reguli şi reglementări, şi nu de Hristos! Pavel i-a condamnat pe evreii legalişti ai timpului său, afirmând: „din pricina voastră este hulit Numele lui Dumnezeu între Neamuri” (Rom. 2:24). (p. 12)

Comentariul meu: Reguli si reglementari au nu numai evanghelicii pe care Barbosu ii numeste “secta” ci si Metanoia are regulile ei foarte precise. Abordarea lui este simplista si acuzatile care le aduce se aplica in mare masura si bisericilor Metanoia.

In ce priveste versetul din Romani 2:24 ca suport la idea din paragraful de deasupra, marturisesc ca asemenea interpretare/hermeneutica falsa n-am intalnit pana acum. Iata contextul mai larg de la Romani 2:24.

Tu deci, care înveţi pe alţii, pe tine însuţi nu te înveţi? Tu, care propovăduieşti: ,,Să nu furi,“ furi? Tu care zici: ,,Să nu preacurveşti,“ preacurveşti? Tu, căruia ţi -e scîrbă de idoli, le jăfuieşti templele? Tu, care te făleşti cu Legea, necinsteşti pe Dumnezeu prin călcarea acestei Legi? Căci ,,din pricina voastră este hulit Numele lui Dumnezeu între Neamuri“, după cum este scris. (Romani 2:21-24)

Neamurile huleau numele lui Dumnezeu nu pentru ca evreii aveau reguli de etica, ci pentru ca propavaduiau una si traiau alta.

La momentul cand Barbosu a scris acest eseu, avea deja un masterat in teologie de la Dallas Theological Seminary. Nu putem blama scoala aceasta. Raspunsul il avem la urmatorul punct.

Barbosu s-a maturizat intru-n mediu evanghelic compromis

Aici la acest punct ii acord lui Cristian Barbosu o multime de circumstante atenuante. A venit in America si a facut scoala la Moody Bible Institute si trebuie sa recunoastem ca este o scoala mare si impresioneaza prin traditia ei. Totusi institutul Moody, la vremea cand Barbosu a inceput scoala, era deja afectat de muzica rock si un crestinism lumesc. Mai departe nici studiile la Dallas Theological Seminary nu i-au oferit lui Barbosu o perspectiva diferita, chiar daca academic este una dintre cele mai bune scoli.

Nu numai scoliile pe care le-a facut Barbosu in America nu i-au oferit un exemplu, dar majoritatea bisericilor evanghelice de aici sunt “contemporane”, adica lumesti. Barbosu stia prea putin despre istoria culturii Americane si era prea interesat de succesul in lucrare cu care a fost indoctrinat in aceste scoli. Pe un drum asemanator am trecut si eu, numai ca Dumnezeu m-a trecut prin incercari severe, determinandu-ma sa numai privesc la profesorii de teologie si pastorii din America ca la dumnezei. Am fost martor la declinul unor evanghelici din America cunoscuti la nivel national, si a trebuit sa recunosc etica sanatoasa evanghelica a crestinismului romanesc.

Chiar daca am scris ferm despre Barbosu si lucrarea lui, si chiar daca el m-a acuzat pe nedrept in diferite feluri pe site-ul bisericii Metanoia Arad, vreau sa spun inaintea Domnului si inaintea oamenilor ca nu am nici un resentiment fata de el, si ca ma rog pentru luminarea lui. Peste cateva zile am sa public raspunsul lui Barbosu la prima mea postare despre Metanoia, dar am sa am cateva comentarii de facut.

57 thoughts on “Biserica Evanghelica Persecuta!?!?

  1. nu cred ca este frumos ceea ce faceti chiar daca nu sunteti de acord cu Cristian Barbosu sau filozofia lui de lucrare.

    si ma gandesc la Gamaliel si atitudinea lui..care a fost una buna:

    34 Dar un fariseu6 pe nume Gamaliel, un cărturar respectat de tot poporul, s-a ridicat în Sinedriu şi a poruncit ca oamenii să fie scoşi afară puţin.
    35 Apoi le-a zis: „Bărbaţi israeliţi, luaţi seama ce aveţi de gând să le faceţi acestor oameni!
    36 Căci, nu demult, s-a ridicat Teuda, care spunea despre sine că este cineva şi căruia i s-au alăturat aproape patru sute de bărbaţi. El a fost omorât, iar toţi cei ce-l urmaseră au fost împrăştiaţi şi nu s-a ales nimic de ei.
    37 După el, pe vremea recensământului7, s-a ridicat Iuda, galileeanul, şi a tras pe popor după el. Dar şi el a pierit, iar cei ce-l urmaseră au fost împrăştiaţi.
    38 Iar acum, eu vă spun: depărtaţi-vă de oamenii aceştia şi lăsaţi-i înpace! Dacă planul sau lucrarea aceasta este de la oameni, i se va pune capăt,
    39 dar dacă este de la Dumnezeu nu-i veţi putea opri pe aceşti oameni!

    Să nu vă pomeniţi că luptaţi împotriva lui Dumnezeu!“

    incerc sa va inteleg, si sunt ok sentimentele dumneavoastra atunci cand vedeti ceva gresit in mediul evanghelic dar solutia adoptata de dumneavoastra nu este una corecta.

    faceti un drum la Arad, incercati sa organizati o intalnire cu lideri crestini evanghelici din Romania din ambele tabere, comunicati frumos fiecare parte …se poate ca Dumnezeu sa ofere niste raspunsuri in ambele parti…si daca nu, pe cele ce sunteti pe aceasi idee mergeti mai departe, iar pentru cellelalte Dumnezeu va va lumina.

    si apostolii la primul “conflict ” din Faptele Apostolilor s-au strans impreuna au discutat si au luat cateva decizii.

    faceti va rog la fel ….eu unul daca as vedea modul de lucru de pe acest site, si nu ma refer la pareri, greu m-as mai intoarce la Dumnzeu daca as fi necrestin.

    Domnul Isus a comentat doar de farisesi si saduchei, acestia fiind fatarnici, si a facut-o pe fata. nu cred ca nici o tabara nu se include in aceasta categorie..asa ca din nou va rog organizati o intalnire intre lideri evanghelici din Romania..si poate Domnul va da o solutie.

    multumesc mult

      • frate , poate ar trebui sa incepem sa aducem si jertfe si arderi de tot. imnurile pe care dumneavoastra sugerati ca ar trebui cantate au fost melodii contemporane in momentul compunerii lor. legat de imbracaminte as dori sa completez ideea dumneavoastra si cu regulile din vechiul testament cu privire la tinuta preotilor. sa respectam chiar si regulamentul privind preotia, si anume descendenta preotilor. frate cred cu tarie ca diavolul iti intuneca perceptia asupra voii lui Dumnezeu si a caii pe care noi ca si urmasi ai lui Hristos trebuie sa pasim.

        Domnul sa va lumineze, si pe noi toti!
        Dan Catinas

        • Dan, tu comiti aici o eroare de natura logica (logical fallacy). Tu exagerezi in mod negativ chemarea la sfintire pe care o fac pe acest blog ca sa iti motivezi libertinismul invatat de la Barbosu. Domnul sa te lumineze.

    • Claudiu, daca ai fi necrestin te-ai mai intoarce la Dumnezeu daca -i citi ceea ce a spus Mintuitorul bisericii din Laodiceea?
      “am sa va vars din gura MEA”
      cui spune asta? credinciosilor!
      dar celorlalte sase biserici?
      oare cum de nu a facut Domnul un secret din tot ce se intimpla in biserici, de frica ca nu se vor mai pocai oamenii?
      Cred ca numai Adevarul ne face liberi;
      demascarea raului, pentru CE?
      Pentru indreptare!!!

      • Claudiu,Gamaliel a fost folosit de Dumnezeu atunci.Asta nu inseamna ca invatatura lui cu privire la dainuire e valabila{Pavel pe drept a socotit-o GUNOI.}E contrazisa de invatatura Domnului{Mat.12.26}Hai atunci la satanisti spiritisti caci vor inflori in viitor{Apoc .9.21}

    • Romeo, de ce sa vin la Metanoia Arad? Ideologia, predicile, si restul sunt toate pe internet. Cat priveste eleganta raspunsului lui CB, am sa comentez cand am sa ii public scrisoarea de raspuns in cateva zile. Imi vad de lucrare, multumesc de sfat. Parte din lucrare este exact ce vezi aici. Sper ca nu te-ai ofensat.

  2. Eu va sfatuiesc sa priviti totul intr-un mod obiectiv, fiindca subiectivismul dumneavoastra este strigator la cer…

    • draga anonymous, esti un exemplu de subiectivism paroxistic… nu lua lucrurile intru-n mod ofensiv, dar afirmatia ta ai fortat-o sa devina un bumerang.

  3. Pingback: Merită oare? « Ambasadorul

    • Multumesc ca m-ati bagat in seama.Sunt un om de rand,necunoscut.Recunosc ca ma-ti delusit cu privire la adventisti{am citit cartea},Branham,Barbosu,Zak, Ton{de Ton stiam de la Ploiestidin str.Ploilor}.Va iau apararea in ce priveste poza denigratoare securista cand PRIVITI niste funduri din spate:ochiul nu se satura de privit{si Iov zice:de mi-ar fi urmat inima ochii}.Acum daca deslusesc intrebarea, se numeste CALOMNIE pentru ca brothernelu… nu recunoaste implicarea directa.Totusi Raspundeti inaintea Domnului intregului pamant…

      • Glas…
        nu cred ca cei care denigreaza un om serios pe Cale,
        pentru ca a scris despre blasfemia indecentei in imbracaminte in Biserica, vor avea sorti de izbinda inaintea Domnului.
        Rastalmacirea a fost penibil de urita, nu era vorba de o ispita personala, oamenii de nimic fac acest lucru,
        nu numai lipsita de intelepciune, de capacitate duhovniceasca de a aduce argumente spirituale, ci, atitudine mizerabila, care tradeaza, in primul rand realitatea spirituala a celui ce scrie si, in al doilea rand, caracterul dezgustator si incapacitatea umana de logica.
        Regret ca mai poti citi acel mizerabil loc de murdarii.

    • E posibi,doamna Elisabeta si ca persoana sa nu fie d.nul Dan daca dansul are o alunita pe obrazul stang{cel din ziar nu are}.

      • Noi il cunoastem pe fratele nu dupa alunite;
        ci dupa lucrurile minunate pe care le-a facut si pe care le face,
        pentru a scoate la iveala invataturile false, ereziile, cu orice risc,
        chiar al denigrarii, stiind ca slava Domnului este peste dinsul;
        restul e NIMIC.
        Noi vom da socoteala de minciunile nu numai spuse si chiar ascultate;
        cei slabi duhovniceste, poate nenascuti din nou, cauta ceea ce
        nu este, scormonind in minciunile altora;
        mie nu mi se spune elisabeta, de cind m-am nascut, asa sa stii,
        chiar daca “unele descoperiri” ti se par interesante, tata imi spunea EliZa;
        elisa nu este un pseudonim-
        multumesc Domnului pentru tot ce am bun de la EL, mai ales pentru aceea ca ma ajuta sa caut numai Adevarul,
        lucru pe care ti-l doresc, de esti serios., Domnul te va ajuta,
        fara Adevar toti suntem morti.
        Multumesc Domnului pentru ca am prieteni si prietene surori si frati in jur de 35-40 ani, lucru care ma face sa fiu mereu in forma
        pentru o cautare mai vioaie, dar tot de Adevar,( frati si surori care il cunosc pe fratele Paul Dan)
        restul is gunoaiele acestei lumi.

      • Glas,
        ca fiind fara nume, e greu sa ti spun draga glasule. :)))
        Vezi, nu ai curaj ca un barbat adevarat. :))
        Cred ca cei care scot sume uriase pentru a si bate joc de oameni
        prin propagarea ereziilor lor, vor fi nimiciti de catre Domnul Dumnezeu, de care ar trebui cu toti sa ne temem.

  4. Eseul acesta l-am citit si eu acum vreo 3 ani de zile si unul dintre lucrurile care mi-au atras atentia la vremea respectiva a fost afirmatia ca “nu putem judeca mantuirea cuiva pentru faptul ca acea persoana inca fumeaza”. (p.4)

    Sunt de acord in principiu ca mantuirea cuiva nu poate fi pusa la indoiala doar pentru ca fumneaza. Insa aici as intreba pe toti sustinatorii acestei idei:
    De ce de-a lungul anilor trecuti 99% dintre cei care se intorceau la Dumnezeu erau eliberati in mod miraculos de viciul fumatului? ( va rog sa sesizati ideea de eliberare nu disciplinare personala) .
    Cunosc zeci de persoane care au fost eliberate peste noapte. De ce? Daca abstinenta totala de la tutun nu este ceruta in mod expres de Scriptura – si nu este intra-devar – de ce atunci au exista si inca exista eliberari miraculoase, si asta la ordinea zilei, in absolut toate miscarile evanghelice din lume?
    Cei care sustin aceasta idee argumenteaza cu faptul ca nu este scrisa in Biblie. Pai nici despre droguri nu se scrie, nici despre televizor nu se scrie, nici despre piraterie online nu se scrie, nici despre drepturile de autor si asa mai departe. Sunt multe lucruri despre care nu se vorbeste in mod expres in Scriptura, dar acest lucru inseamna ca nu putem avea un cod etic crestin? Chestiunea este ca acest cod etic crestin este recunoscut in mod tacit de majoritatea populatiei din Romania. Eu stiu deja ce face si ce nu face un pocait.

    Imi aduc aminte de o povestire auzita de la un batran din biserica mea. Intr-o zi a venit la Teodor Popescu un tanar si a marturisit ca s-a intors la Dumnezeu dar ca nu se poate lasa de fumant. Atunci fratele l-a indemnat pe tanar sa se roage iar Teodor Popescu l-a asigurat ca si el va face acelasi lucru. Se intalneau periodic si tanarul dadea socoteala de problema lui. De fiecare data spunea ca inca are probleme si nu se poate lasa. Dupa o perioada in care tanarul spunea mereu ca inca are problema aceasta. Teodor Popescu i-a spus: tinere, de acum incolo nu ma mai rog pentru tine. TU de fapt nu vrei sa renunti la tigari.

    Cunoasc mult prea bine efectele acestui tip de filozofie. Tinerii rasufla usurati cand cineva le spune ca nu trebuie sa schimbe prea multe in viata lor. Evlavia nu mai reprezinta o porunca, desi Pavel i-a poruncit lui Timotei in mod expres: cauta sa fi evlavios. 1 Tim. 4:7
    Televiziunea de orice fel, muzica de orice fel, imbracamintea senzuala si pirceing-ul, fumatul sau bauturile acoolice si altele, nu mai reprezinta probleme. Ba chiar nici rugaciunea regulata nu se mai cere. (stiu ce vorbesc, nu arunc cu vorbe)
    Daca toate acestea nu sunt probleme atunci cum definim evlavia sau disciplina spirituala? Poate un crestin sa participe cu necrestinii la petrceri unde se bea alcool sau se danseaza senzual? Si totusi eu cunosc cazuri multe ale multor tineri care au fost expusi la acest fel de predicare si care practica aceste feluri de lucruri fara nici o problema. Mai grav este ca acum petrecerile crestine sunt carcaterizate de alcool si dans si imbracaminte senzuala. Si acest lucru chiar in bisericile evanghelice din Romania.

    Exista deci un cod etic al credinciosilor care ne ghideaza viata de credinta. Unii crestini din Uniunea Sovietica au murit pentru ca nu depunea juramantul militar. Au murit ei pentru credinta lor sau pentru un cod etic evanghelic? Cine poate face diferenta clara intre cele doua?

    In eseul pastorului Cristian Barbosu acesta sustine insa ca respecta pe cei care au un standard moral inalt din moment ce acestea nu sunt puse alaturi de mantuire. (pag.3 – note) Suntem si noi de acord si majoritatea bisericilor evanghelice sunt de acord in acest punct.
    La ce standard moral insa se refera? Un credincios are un standard moral inalt pentru ca aceasta este o porunca nu pentru ca decide el ce ii place si ce nu in aceasta privinta. Noul Testament este plin de astfel de indemnuri si porunci.
    Insa daca ne uitam la contextul si ideea eseului, acesta se refera la codul etic de care aminteste pastorul Barbosu. Sigur ca exista intradevar multe extreme, dar solutia nu poate sta intr-o alta extrema.
    Intrebarea mea este deci: de ce nu exista acest standard moral printre tinerii si bisericile care sustin miscarea BIG Impact din moment ce se recunoaste ca este ceva bun? Se predica oare acest standard? De cele mai multe ori nu pentru ca el este vazut ca legalism.

    Cauza? Consider ca aceasta sta in schimbarea teologiei. S-a inlocuit predicarea doctrinara cu un amalgam de teologie si psihologia. Schimbarea omului se face prin metode psihologice si auto-disciplina nu prin puterea evangheliei. Sigur ca avem nevoie de disciplina dar sursa puterii sta in evanghelie nu in auto-disciplina. Auto-disciplina este un rezultat al eliberarii aduse de Duhul Sfant prin nasterea din nou, nu un mod de eliberare. Auto-disciplina este preventiva nu prescriptiva. Ea previne, nu vindeca. Doar Duhul Sfant poate aduce vindecare si eliberare.

    Mai jos un articol in care se argumenteaza schimbarea de directie in predicarea si teologia moderna:

    http://www.truthmagazine.com/archives/volume31/GOT031108.html

  5. Pana acum cateva luni, timp de doi ani si jumatate, am lucrat in Arad (detasare). Desi stiam “teologia” lui C. Barbosu, am acceptat invitatia unui prieten de a merge impreuna, sambata seara, la “Metanoia”. Inca de la intrare, am avut un sentiment de insecuritate, de neliniste, desi toti cei din jurul meu, incepand cu “usierii”, aveau zambete mieroase, specifice celor care practica “evanghelia prieteniei” si metoda “seeker-sensitive”. Am respirat usurat doar cand am parasit mansarda imobilului (zona centrala) unde isi tineau programul. Desi programul a a durat doar o ora si jumatate, am remarcat comportamentul unui copil de doar doi ani, in bratele mamei sale, care statea in fata mea. In timpul de “lauda si inchinare”, copilul a fost intr-o stare de maxima neliniste si agitatie, incat mama sa a trebuit sa stea mai mult afara decat inauntru: cand reintra in sala, copilul incepea sa fie extrem de agitat. Asa cum am mentionat, la fel ca si acel copil, mi-am regasit echilibrul DOAR cand am parasit acea incapere.
    Peste doar cateva saptamani, am participat (ramanand duminica in Arad) la un serviciu de inchinare, la biserica Betel (penticostala), la cere mergeam in mod obisnuit in timpul saptamanii (desi faceam parte dintr-o biserica de Crestini dupa Evanghelie – “botezati” – din Bucuresti) . Fara sa stiu, in acea duminica serviciul de inchinare a tinut de la 9.00 la 19.00, fara intrerupere. Am avut senzatia ca a durat doat 2-3 ore. In sala erau circa 200 de copii sub 12 ani – nici unul din ei nu a dat semne de neliniste si nici nu a cerut sa mearga acasa. De ce? Atmosfera era dominata de prezenta Duhului Sfant (a nu se intelege “adrenalina”!). Am plecat – ca si toti cei 1000-1200 de credinciosi prezenti – la ora 19.00 cu regretul ca nu a mai continuat, desi trecusera 10 ore!
    La biserica din care fac parte, ni s-a propus recent – in intalnirile de familisti – studierea cartii lui Barbosu “Ce vrea Dumnezeu sa stiu despre viata de familie”, o compilatie de sfaturi ale psihologilor americani si “teologilor” liberali. Impreuna cu alt frate am protestat impotriva acelei abordarii cvasi-crestine a vietii de familie si grupa noastra a incetat studierea acelei carti.
    Concluzia: respingeti categoric abordarile emergente si variantele “soft” ale Evangheliei si … diavolul va fugi de la voi … (Iac.4:7)

  6. Cred ca ar trebui sa postati si ceea ce a raspuns Cristian Barbosu, deoarece nu mi se pare normal sa judecati fara argumete nefondate… Biserica Metanoia este o biserica cu impact, si in tot timpul cel rau nu va lasa ca lucrarea buna a lui Dumnezeu sa continue, ci potrivnicul vrea sa se impotriveasca….prin tot ceea ce Metanoia promoveaza, aduce Glorie Domnului….
    Lucrarea de pe acest blog nu e spre zidirea oamenilor… asa ca Cel ce cunoaste adevarul in deplinatatea lui, sa va lumineze atat pe dvs. cel ce postati aceste lucruri, cat si pe cei ce le citesc. TRAIESTE IN ADEVAR!!!!

  7. Sa nu va mirati tare de ceea ce afirma Cristian B. Oare unde a fost el scolarizat, invatat deale tainelor Scripturii? Nu cumva la americani? Va mirati de cele spuse? Ia ce spune un alt mare predicator roman care este de sigur, tot in america: “Textul despre binecuvantarea copiilor evrei din cartea Numari NU se poate aplica copiilor de crestini decat in mod simbolic. La drept vorbind, binecuvantarea copiilor nu este un act cultic… asa ca fratii nostri au “imprumutat” textul…. Pentru copil, aceasta “binecuvantare’ nu inseamna absolut nimic. Aceasta se vede si din numarul celor care se pierd de biserica la tinerete cu toate ca au fost “binecuvantati”.”

    Pentru mine americanizarea bisericilor evanghelice din Romania a lasat un gust amar. Mai bine nu le cunosteam niciodata pe americani.
    Vreti libertate in biserica? Le aveti fratilor, puteti sa faceti tot ce vreti, nu va are baiul nimeni. Camasa scoasa din pantaloni, fuste mini, bluze mulate, sani pusi la vedere, gasesti cam tot ca si la discoteca. Eu locuiesc foarte aproape de o biserica ortodoxa, sa stiti ca diferenta de imbracaminte s-a inversat, ortodocsii se imbraca mai decenti decat majoritatea tinerilor nostri din bisericile evanghelice.

  8. Paul,

    Iți recomand cu caldură (sunt sarcastic)… Te avertizez însă că Robert Lee nu a sfârșit tocmai bine.

    Bine intentionat,
    Jazz

    • Jazz,

      Insasi felul cum te semnezi spune totul. A trebuit sa te editez. Sarcasmul tau este patologic. Vad ca ma ameniti! Iti pastrez intreg comentariu ca un specimen de fundamentalism libertin pe care il creaza fenomenul Metanoia. Cand v-a fi necesar, vei fi postat, dar cand vreau eu nu cand vrei tu.

      Semnezi cu “bine intentionat”. De fapt esti foarte rau intentionat, ca sa nu spun violent. Esti un blasfemiator. Deocamdata atat.

      Paul Dan

    • Sora Gabriela,

      Personal nu intretin nici-o corespondenta cu fratele Paul Negrut. Eu nu sunt din cercul de pastori care colaboreaza in vreun fel cu Universitatea Emanuel din Oradea. In acelasi timp, am toata aprecierea pentru Dr. Paul Negrut si pentru conservatorismul biblic acelei universitati. Ma rog in mod constant pentru fratele Negrut si pentru altii de la universitate de acolo.

      In ce priveste ziarul din linkul pe care mi l-ati dat, a mai publicat o stire falsa despre felul cum s-a schimbat rectorul de la Oradea. Din perspectiva mea, cei care administreaza ziarul cat si multi comentatori sunt atat de decazuti ca nu merita nici citati.

      Daca va pasa de binele evanghelic al Romaniei rugati-va pentru liderii evanghelici. Prin harul Domnului, eu fac acest lucru.

      Paul Dan

    • Gabriela, toate trimiterile sunt la 2010,
      nu ti se pare urita lucratura?
      chiar nu te-ai uitat la cele trei date,
      de pe vremea strajerilor domnului TON?
      sau o faci dinadins?

  9. Nu cred-ca e important unde a fost scolit Cristian B. Biblia e la fel…..Metanoia este o biserica unde primesti hrana spirituala…C.B. PUNE ACCENT PE TRAIREA IN SFINTENIE SI NU E INTERESAT DE BATICURILE FEMEILOR.

  10. pai da, nu este interesat de baticurile femeilor,
    si cu asta v-a rupt gura femeilor carora le place ascultarea, nu răzvrătirea…sau taman invers;
    oare îngerii din princina carora trebuie ca femeia sa si acopere capul
    din ascultare pentru Cel care a murit pentru noi,
    Dumnezeu pe o Cruce, rabdind rusinea, mizeria si spurcaciunea intregii omeniri,
    desi FARA păcat,
    nu sunt ei amintiti in Cuvintul citit cu omisiuni de fapt, de dl Barbosu?

    –si Barbosu nu este interesat nici de stariele barbatesti in care veniti la adunare, desi mult mai mulate pe forme, decit ale barbatilor
    si nici de un pahar de bere, ca nu face rau, dar un singur paharel de tărie, cum spunea cineva pe un alt blog, ca se foloseşte la barbosi.
    v-aş zice să fiti sănătosi, dar imi pare sincer rău ,
    intoarceţi-vă la vechile cărări,
    merita!
    fiind pentru intreaga vesnicie,
    nu dati lucrurile nepieritoare pt cele ce vor arde cu foc si cu trosnet;
    dupa care urmeaza FOCUL VESNIC;
    nu-l lasat pe Diavolul cel batrin sa va pacaleasca cu nimicuri lumesti;
    le găsiti in Cuvintul nemutilat din BIBLIE.
    Rugati va pt Barbosu sa se pocaiasca, si pt cei ca si el, poate, poate…
    cine stie, s evor trezi .
    Domnul să se indure!

  11. Cele 16 puncte de la Targoviste precum si ca: mantuirea nu se pierde, care se spun despre sfatuitorii din Carol nu sunt recunoscute.Dimpotriva noi suntem doritori de intaietate ca Diotref si vrednici sa fim disciplinati de fiul unui CREDINCIOS prin imbranceli pe scari, suciri de maini si izgoniti;chiar si pe unchisu Zaheu,care odinioara ii era consilier.{pe 3.03 2013}Cand a venit pe la noi zicea badiguardul ca se duce misionar in Tibet…Cand eram tanar asa se facea pe PLOILORcand se lupta cu carnea si sangele sa fie Ton pastor si securistii prahoveni monitorizau totul cu 10 dacii.Nu credeam ca se ajunge la fel …O fi mana securitatii si acum?.

  12. Ehehe,
    Ton nu a fost securist, aceia pin la urma isi faceau serviciul,
    erau cunoscuti, el a fost”doar” vinzator, si sa recunoastem
    nu e totuna.
    Vinzator de frati, fratii pentru care a Hristos,
    deci el a vindut si pe Hristos,
    Pe fr Olah, cine ar fi putut mai usor sa-l vinda pe arginti,
    decit apropiatul Iosif;
    fr Olah era de o naivitate surprinzatoare, el nu credea ca fratii
    pot fi chiar acei lupi in blana de “iepuras”
    Mina securitatii la ce ?
    vrei a spune?
    Scuze dar am impresia ca comentezi la alta postare. :)))

  13. Doamna Elisabeta, am citit si eu la stiri ca SRI este presat de alte tari.Ma gandesc la sistemul care conduce lumea; de aceea a bagat atatea invataturi cum e CRISLAMUL ca sa ne aduca pe toti la NEW ANGE si la un alt isus.S-au bagat atatea bani in strategia MARANATA care finanteaza chiar si misionari din India—tocmai ca sa ne distruga din interior,PAREREA MEA.Domnul Dan ce zice,despre ce l-am intrebat…Am auzit ca avem sustinatori-pe domnul Dogaru din Chicago.

  14. Pingback: Indemn pe Cristian Barbosu la pocainta, in numele dragostei crestine! « tineridelanganoi

Leave a comment