Iesi din infantilismul spiritual in 2015! – Diversiunea spirituala de la Arad numita “Dialogos”

Nota: Diversiunea “Dialogos” nu era in existenta cand am scris primul articol despre infantilismul spiritual. Materialul de fatza insa va aborda si diversiunea “Dialogos”. Este util sa citesti partea intai de la acest articol (vezi aici). 

De ce Efes? 

Fenomenul Efes, incepand cu plantarea bisericii si terminand cu advertismentul Domnului in Apocalipsa, ne ofera o solutie la iesirea din infantilismul spiritual. Efesul este cu atat mai folositor cu cat cadrul spiritual si cultural era cel mai diversificat si complex in cazul Asiei mici. Efesul era capitala proconsulara a Asiei mici, centrul ocultismului regional, cat si centru comercial cu deschidere la mare. Bulevardul principal pavat cu marmura si strajuit de colonade, lega portul de teatrul din Efes care avea 25 000 de locuri. La fel de important pentru ei, era marele templu al Dianei/Artemis (F.A. 19:24-41).  

Efesul reconstruit la computer

 

 

 

 

 

 

In acord cu Pavel, dialogul presupune despartirea de cei cu idei opuse

Contrar practicii contemporane de dialog intre religii diferite, cand iudeii din sinagoga din Efes se opun lui Pavel la nivel de idei, acesta desparte pe ucenici de opozanti si continua expunerile intr-un cadru propice evangheliei. Pavel a plecat dela ei, a despărţit pe ucenici de ei, şi a învăţat în fiecare zi pe norod în şcoala unuia numit Tiran. (F.A. 19:9) 

Cresterea spirituala implica preeminenta Cuvantului cat si igiena doctrinara

Lucrul acesta a ţinut doi ani, aşa că toţi ceice locuiau în Asia, Iudei şi Greci, au auzit Cuvîntul Domnului. (F.A. 19:10) Activitatea lui Pavel in proclamarea Cuvantului la Efes a avaut un impact regional. Vestea ca la Efes este o invatatura insotita de putere spirituala a atins majoritatea Iudeilor si Grecilor Asiei mici care au auzit Cuvantul Domnului. Ce sinteza remarcabila: au auzit Cuvantul Domnului! Pana atunci au auzit poezie greaca, drama la teatrul din Efes, expuneri filozofice, si experiente oculte. Atentie bloggers evanghelici! …acei care excelati in articole de jurnalistica, politica, muzica contemporana, sau hobbies. 

Acum trebuie sa ne reintoarcem la “Dialogos” dar cel al Scripturii nu al diversiunii. La o privire succinta la versetele de mai jos observam ca dialogul biblic totdeauna implica departarea de grupuri heterogene, despartirea ucenicilor de aberanti si eretici, si continuarea unui dialog din Cuvant intr-un mediu spiritual curat.  Timp de trei luni a vorbit (dialegomai) cu ei despre lucrurile privitoare la Împărăţia lui Dumnezeu, şi căuta să înduplece (peithó) pe cei ce -l ascultau…Pavel a plecat (aphistémi) dela ei, a despărţit (aphorizó) pe ucenici de ei, şi a învăţat (dialegomai) în fiecare zi pe norod în şcoala unuia numit Tiran. (F.A. 19:8,9) 

O mica incursiune in limbajul original in relatie cu versetele de mai sus ne va rasplati imediat! De aceea rog cititorul sa nu-si piarda rabdarea. Termenul dialog in original are mai multe sensuri: dialog, expunere, argumentare, si predicare. Deci Pavel a folosit o varietate de metode de comunicare verbala in scoala lui Tiran pentru a face clar mesajul evanghieliei. 

Apostazia nu totdeauna este rea! Depinde de context. Cand Pavel a plecat de la sinagoga si a inchiriat la Tiran, in original pentru verbul “a pleca” este folosit termenul “aphistemi” de la care se deriva substantivul “apostasia”. Deci cand Pavel “a apostaziat” de la amestecul de religii, a facut un lucru bun. Altii, chiar foarte multi, apostaziaza de la adevar si se duc in amestecul de religii. Apropo de crislamisti! 

Pavel a plecat, dar a luat si pe ucenici cu el, nu i-a lasat la dispozitia ereziei. La ITP lucrurile au fost exact invers. Constantineanu, Contac, si Terinte au adus peste studenti pe marele apostat Miroslav Volf. Abominabil! Ce face noul decan Ioan Brie si ce face noul presedinte Penticostal, Moise Ardelean cu situatia nerezolvata de la ITP? Contac, Constantineanu, si Terinte inca mai predau acolo. 

Vorbind despre igiena doctrinei (adica sanatatea doctrinei) veti ramane surprinsi sa aflati ca in original termenul pentru invatatura sanatoasa este “invatatura igienica/sanatoasa”. Iata un exemplu: Dreptarul învăţăturilor sănătoase (hygiainō), pe cari le-ai auzit dela mine, ţine -l cu credinţa şi dragostea care este în Hristos Isus. (2 Tim. 1:13) 

Cresterea spirituala mareste pe Domnul, nu pe omul

Cand cresti spiritual treci de la lauda omului, la lauda Domnului. Multimea nu il lauda pe Pavel, ci pe Domnul!  Multi ucenici raman agatati de mentorii lor si ii preamaresc de cate ori au ocazia. Un bun mentor va lega pe deplin pe ucenic de Domnul Isus. Dar versetele de mai jos descriu o victorie uriasa. Asia mica cea pagana, vrand nevrand proslavea numele Domnului Isus. Aceasta se datora propovaduirii constante a Cuvantului de catre Pavel, care a stiut sa separe adevarul de ideile false si de ecumenism. 

Şi omul, în care era duhul cel rău, a sărit asupra lor, i -a biruit pe amîndoi, şi i -a schingiuit în aşa fel, că au fugit goi şi răniţi din casa aceea. Lucrul acesta a fost cunoscut de toţi Iudeii, de toţi Grecii cari locuiau în Efes, şi i -a apucat frica pe toţi: şi Numele Domnului Isus era proslăvit. (F.A. 19:16,17) 

Din nou suprematia Cuvantului Domnului este afirmata ca si cheie a succesului la Efes, si nu numai 

Mulţi din cei ce crezuseră, veneau să mărturisească şi să spună ce făcuseră. Şi unii din cei ce făcuseră vrăjitorii, şi-au adus cărţile, şi le-au ars, înaintea tuturor: preţul lor s’a socotit la cincizeci de mii de arginţi. Cu atîta putere se răspîndea şi se întărea Cuvîntul Domnului. (F.A. 19:18-20) 

Am vazut cum Pavel a predicat Cuvantul in sinagoga iar cand a aparut opozitie, a plecat de la ei si a luat cu el pe ucenici. Episodul de plantare de biserica la Efes se incheie cu infringerea ocultismului, arderea cartilor de vrajitorie, si sublinierea preeminentei Cuvantului Domnului. Ingridientul principal pentru cresterea spirituala este Cuvantul Domnului! 

Diversiunea “Dialogos” de la Arad

Serile “Dialogos” prin subiecte si vorbitori dovedesc ca sunt de fapt o diversiune spirituala. Personaje cu grave probleme spirituale ca de exemplu propagandistul crislamist Contac, cat si alchimistul spiritual Dyo Bodiu sunt printre actorii principali. Serile “Dialogos” sub pretextul eruditiei evanghelice si abordarii culturale de fapt vor sa reabiliteze pe Contac, si sa polueze audienta evanghelica cu ecumenismul  subtil a lui Dyo. In plus vor sa dea mai multa credibilitate lui Emil Bartos care de fapt nu se mai regaseste pe el insusi. Fratele Marinel Blaj continua sa dezamageasca prin publicitatea facuta lui Contac, Bartos si “Dialogos” pe blogul personal. Nu este la itamplare ca Aradul, ca cel mai important centrul evanghelic din vestul tarii, este sub asediu spiritual prin carismatici, “Dialogos”, si Barbosu. Repliaza-te frate Blaj si fa-ti slujba ca inainte! Dezice-te de alianta in care te-ai bagat! Bartos nu este ceea ce spui. O sa-ti para rau de ajutorul dat crislamistului Contac. Dumnezeu nu se lasa sa fie batjocorit, ce seamana omul aceea va si secera. 

Vasi Duma, din nou iti spun, teme-te de Dumenezeu si pocaieste-te de ce ai facut! 

Ce fac liderii evanghelici  in privinta asaltului carismatic si ecumenic din Arad? Daca nu iau actiune, slujbasii de la Dialogos, carismaticii din Arad, si influenta lui Barbosu, vor pune mana pe Aradul evanghelic. 

Frati si surori din Arad, treceti la rugaciune si post si exprimati-va in mod civilizat opinia cu privire la ce se intampla in orasul dvs. intre evanghelici. 

Va urma…

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Supliment pentru cei dedicati aprofundarii Cuvantului

Una din metodele folosite de Biblie pentru a sublinia anumite lucruri importante in text este structura chiastica. In Fapte 19 intalnim acest aranjament. Cuvantul chiastic vine de la grecescul khiastos. Aceasta structura aranjaza versetele in felul urmator: 

A. Un verset care te conduce spre punctul principal al pasajului 

B. Un verset care exprima punctul principal al pasajului 

A’. Un verset care este identic aproape cu cel initial, si care sprijina punctul principal 

Iata metoda chiastica aplicata la Fapte 19, unde centrul pasajului este proslavirea numelui Domnului Isus. Aceasta rezulta din predicarea cu credinciosie a Cuvantului. 

A. Lucrul acesta a ţinut doi ani, aşa că toţi ceice locuiau în Asia, Iudei şi Greci, au auzit Cuvîntul Domnului. (v. 10)

B. …ia apucat frica pe toţi: şi Numele Domnului Isus era proslăvit. (v.17)

A’. Cu atîta putere se răspîndea şi se întărea Cuvîntul Domnului. (v. 20) 

Un alt aspect vrednic de mentionat este folosirea unui limbaj convingator care lucreaza credinta in cei ce il aud. Iata un exemplu:  În urmă, Pavel a intrat în sinagogă, unde vorbea cu îndrăzneală. Timp de trei luni a vorbit cu ei despre lucrurile privitoare la Împărăţia lui Dumnezeu, şi căuta să înduplece (peithó) pe cei ce -l ascultau. (v. 8) 

Verbul peitho are ca radacina pistis care inseamna credinta. Deci cand se vorbeste intr-un mod convingator din Cuvant, sa nu uitam ca mesajul Cuvantului creeaza credinta. 

20 thoughts on “Iesi din infantilismul spiritual in 2015! – Diversiunea spirituala de la Arad numita “Dialogos”

  1. Ce bine ar fi fost daca v-ar fi invitat pe dvs si pe altii acreditati de dvs! Atunci nu ar mai exista frustrari. Nici macar pe metanoistul Traienut nu l-au pus sa tina nicio alocutiune… Atunci cum sa nu carcotim, oameni buni? Am cuvinte aspre la adresa organizatorilor acestei mascarade pseudo-religioase numita Dialogos. Mai aspre decat suporta pixelii pe un blog evanghelic. Speram ca cei vizati au inteles ideea acestui articol si pe viitor vor actiona in consecinta.

    • Nellutu,
      As vrea sa te castig de partea adevarului. Nu am nici o frustrare, dimpotriva, am un ospat din Cuvant care imi umple viata deplin si numai este loc de frustrari. Iti aduci aminte de psalmul 23 cum zice “Tu îmi întinzi masa în faţa protivnicilor mei; îmi ungi capul cu untdelemn, şi paharul meu este plin de dă peste el” (v.5).

      Ai fost ucenicizat intru-n mod gresit. Pentru tine, adevarul si precizia exprimarii teologice nu sunt importante, deaceea iti plac vagaritatiile si devierile tip Dialogos. Te sfatuiesc sa citesti articolele de doctrina de pe acest blog.

      Cu bine,
      Paul Dan

    • Nellut-ule , eu tot n-am inteles care-i parerea ta pana la urma …
      In opinia ta Dialogos este o “mascarada pseudo-religioasa” , asa cum pari sa afirmi , sau nu ??? Daca da , atunci ce te frustreaza in articolul lui Paul Dan ???

    • Nellutu,
      Traian este un om credincios, care prin harul lui Dumnezeu este deasupra la multi de la Dialogos…asa ca, sa inteleg ca este ceva invidie din partea catorva?

  2. Foarte tare articolul. Se vede ca studiati mult atat Biblia cat si oamenii. Cat despre Marinel Blaj, am avut o parere buna pana acum, nu vad de ce mi-as scimba-o. Sau ar trebui?

    • Victor

      Tot ce este bun in articol este e la Domnul. A lui sa fie slava! Si eu am o parere foarte buna despre M. Blaj, dar a avea o parere buna despre cineva nu insemna ca nu trebuie sa ii se spuna cand a gresit. Ma rog ca Domnulsa il ajute sa corecteze ce a facut. Roaga-te si tu a fel.

  3. Mie mi se pare ca Victor v-a cam luat peste picior nu doar cu continutul articolului ci si cu studierea oamenilor, mai ales in partea a doua a interventiei legata de dl Blaj. Nu cred ca vreun comentator de pe acest blog are vreo intentie atat de marsava, in a-i judeca pe semenii lor. Asta e pararea mea. Domnul sa ne fereasca sa ne grabim sa judecam oamenii, mai ales daca nu-i cunoastem.

    • Uite de ce: cineva cu probleme spirituale si psihologice nu intelge niciodata ca are nevoie de consiliere. Tu esti acela! dar asa cum ti-am zis nu vei intelege…

  4. pacat ca ati sters ce v+am spus..si ati lasat in postarea dvs ceva ce nu spune textul )conform lui Romani 10.17=
    Cuvantul nu creeaya credinta, ci credinta VINE in urma auzirii Cuvantului, credinta ffind darul lui Dumnezeu,

Leave a reply to ioan8 Cancel reply